27 juni 2005
Trådstartare
Min flickvän har köpt en ny stereo till sin bil (Corolla '89:a) och nu när vi plockar ut den gamla så ser vi att kablarna där bakom inte har några som helst kontakter, utan de ligger lösa, ngt avskalade så att koppartrådarna är blottade, och därefter ihoptvinnade och isolerade med tejp. Alltså ingen ideallösning direkt. Men ingen lödning iaf. Så nu när den gamla stereon är bortplockad så ligger kablarna i bilen utan ISO-kontakter, medan den nya stereon naturligtvis har kontakterna intakta. Ett alternativ är ju att ta bort kontakterna från den nya stereon oxå, och tvinna/löda ihop dessa också, men det känns inte så bra. Dessutom lär väl garantin försvinna också om man gör så.
Flickvännen har hört från en kompis att den typen av kontakter är nästan omöjliga att få tag i till just hennes bil (och han ska visst kunna mkt om bilar), och även om jag själv inte kan ett dugg om sånt här så måste jag säga att det luktar lite skitsnack. Men jag kan såklart ha fel. Jag hade gissat på att det inte spelar någon roll vilken bil det handlar om eftersom alla ISO-kablage följer samma standard. Möjligtvis kan det ha funnits "speciella" kontakter som orginal i bilen (den är ju ändå från 89) men eftersom de ändå är borta nu så spelar det väl ingen roll?