4664
Sök

Vad är enklaste vägen att bli bilmekaniker?

herr
321 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Hej!
Har på senare tid börjat grubbla om mitt spår i livet verkligen är rätt, går nu på en högskoleutbildning till byggarbetsledare och känner mer och mer att jag valt fel.
det jag ända sedan barnsben velat bli är bilmekaniker, ända sedan jag lekte med farsans gammla skrotiga 245 som stod på bakgården när jag var 9.
Valde tyvärr "fel" utbildning på gymmnasiet, det blev NV för min far, (som jag kanske lydit för bra genom åren) prompt ville att jag skulle läsa det.
Jag har mekat och skruvar på alla sorters motorer i alla tider, (demolerat fars gräsklippare, motorsågar, röjsågar m.m.) och jag anser mig själv inte vara helt bakom flötet när det gäller bilar, och ända sedan jag skaffade min första "riktiga" bil 3 år sedan har den aldrig stått på verkstad utan jag fått laga det själv, och tro mig jag har fått jävlas...

Min fråga är då, Hur ska jag gå till väga för att bli bilmekaniker? Har kollat efter VUX utbildningar och pratat på AMS om hjälp men inget har något svar att ge mig,
Finns här någon med erfarenhet eller råd hur jag ska gå till väga?

Tack på förhand
//björn

Förjaevle Brao
555 Inlägg
31 maj 2009
En väg att gå är vell kanske som traditionell lärling men då har du många timmar framför dig om det ens går i dagens läge nu när det är så mycket elektronik i bilan.... wink  //// Lars
Senast redigerat av Performance_ (31 maj 2009)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
31 maj 2009
Eller så kör du vidare, skaffar dig ett jobb som vad det nu du kommer bli, och har mekandet på fritiden. Det är ju då du får pyssla med det du vill pyssla med (kanske ha nån fet projektbil eller nått).
Att vara mekaniker nuförtiden är ju att koppla in en dator i bilen, titta felkoder och börja byta delar. Är mycket elektronik och skit man måste vara grym på dessutom.

huh?
10 427 Inlägg
31 maj 2009
Finns en KY utbildning i Stockholm som jag tror är rätt vettig smile
(har nämligen samma el-lärare på min utbildning i Avesta just nu tongue)

http://www.adveta.se/kurser/Kursbeskriv … teknik.pdf
KY Fordonsteknik med inriktning fordonselektronik

**

Hur långt har du kvar på nuvarande högskoleutbildningen?

406 Inlägg
1 juni 2009
Performance_ skrev:
En väg att gå är vell kanske som traditionell lärling men då har du många timmar framför dig om det ens går i dagens läge nu när det är så mycket elektronik i bilan.... wink  //// Lars

Håller med om det:P Det är det lättaste och billigaste. Men dock så är det dumt att hoppa av din utbildning då det varslas bilmekaniker typ varge dag. Så sattsa på bilmekaniker om a 5år. Industri är ju det sämsta just nu. Är ju över 200 000 arbetslösa och blir fler nu när alla går ut skolan. Så då finns det ju säkert ett par 1000+ bilmekaniker där som har full utbildning mm.

MvH Glenn Wiberg

Sök