2271
Sök

Åsikt om B230K

12 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
Hallå!

Ja ska eventuelt köpa en 745a nästa vecka och behöver lite åsikter om motorn

B230K halv insprut

Bilen har gått 26k mil utan problem, ska ha den som slit och släng bil över sommaren och ja har nästan bara hört dåligt om motorn, men jag antar att den klarar sig över sommaren och lite till ? smile

vad säger du ?

Smålänning
7 887 Inlägg
3 juni 2009
Det gör den. Sålänge den går ska de vara bra vad jag hört. Men man måste byta kamrem i tid annars får man krokiga ventiler.

MEn OM den börjar stula... Ojoj... Men köp den du om den går bra, och byt vacuumslangar smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
3 juni 2009
Förgasaren krånglar, och då är det inte kul. Dessutom sitter förbränningsrummena i kolvarna istället för i toppen som vanliga rödblockare. Skulle aldrig våga köpa en K motor, men det är jag det. wink

Jonas

Avstängd
6 Inlägg
3 juni 2009
släng på ett A insug med förgasaren så klarar du dig.

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
3 juni 2009
Finns en anledning till att folk kallar k motorer för B230 KNAS..

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 juni 2009
Hade en k-motor. Fy fan vilken skit. Drog jävla massa bensin å då va de insugspackningar och nån vakumslang som va dålig. Satte dit en rallybestyckad weber 36/36 å då gick den riktigt bra. Men drog fortfarande möe bränsle.

Sen satte ja dit a-fögge å insug. Gick aldrig riktigt bra å spika en del. Orkade inte bry mig för de skulle i en a-motor i den. Men lyckades inte döda den. Körde på ventilsläpp utan vatten å oljelampan blinka tätt som de va. Fyllde på olja å vatten några få gånger. Men den höll.

Så både positivt å negativt från mig. Dock ska ja citera en mekaniker på volvo här i säffle.

"Ta en handgranat å släng under huven å skit i den sen"

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

820 Inlägg
3 juni 2009
En polare har en B230K i sin 240 som han köpte av min syrras pojkvän som haft i ett gäng år innan det och den har funkat fin fint, dock inte "buskörd" nått speciellt vad jag vet, men när jag kört den upplever jag den som piggare än en 240 med en vanlig B230F.

Om man säger

273 Inlägg
4 juni 2009
vi hade en 740 med b230Kisstank innan och den gick aldrig bra, drack 2 liter milen och rök så man inte såg bilen bakom xD jag vågar inte köpa en bil med den motorn i alla fall.

Jag hade nog letat upp en annan billigt 744/5a istället, även om man bara skulle haft den över sommaren smile
Men det är jag de wink

1 758 Inlägg
4 juni 2009
Men OJOJOJ vad konstigt att bilen går dåligt och drar mycket soppa när en massa packningar och slangar läcker och förgasaren är i dåligt skick...

B230A och K är de snålaste B230-motorerna utan turbo. Är de bara någorlunda välskötta går de som klockor och orsakar extremt lite bekymmer. Inte massa elektronik som kan krångla heller! Mycket bra och driftsäkra motorer, helt enkelt!
Enda som är lite synd med K-motorn är att det blir ventilsallad om kamremmen går av. MEN det gör den ju bara om man missköter motorn (eller har otur med nåt annat).
Bara att köpa, enligt mig!

Sök