Laga Kicker bashögtalare?? (L5 12")

evilaudio
5 juni 2009 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:
Jag har en JBL GTO 1204 som är bränd. Är det värt att låta någon (brl kanske?) kon om den?

Lånade tråden lite smile

tveksamt då de kostar mellan 1500-2000 å kona om den.. om de nu ens finns omkoningssats till dom.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Audi-powah
6 juni 2009 · 497 Inlägg

köp centreringsdon typ små bladmåt man sätter immelan spolen och mangetens inner hål och dds omkonnings lim och konna om själv vet jag bra mycket billigare om man vet vad man gör det är svårt i början må jag påpecka men allts bruckar komma med omkonningssatsen så som måt osv
men det är förmodligen bättre om du lämnar in det om man inte är helt 100 på konna om basar.

Audi S3 "Quattro" (2002)
Oscarr
6 juni 2009 · 260 Inlägg

Jag skulle provat att limma dit en plast bit.. blir det inte bra så är det bara å köpa en ny. eller begagnad.

Pro_fxr jobbar påre
6 juni 2009 · 751 Inlägg

Rickard-v skrev:

Leo86 skrev:
man ska inte laga en sprucken bas. vikten blir ojämn vilket kan leda till att talspolen hamnar snett vid en hastig vibration och då kan du riskera att försöra hela spolen.
bättre att kona om ist för att låta det gå för långt. det kan kosta mer pengar då ist.

rätta mig gärna om jag har fel smile

Du menar att han kan förstöra talspolen om han limmar. Bättre att kona om säger du.
Men om man konar om så får han en ny talspole för den sitter ihop med konen.

O byta kon är inte så lätt som alla säger. Hur centrerar ni talspolen i magnetgapet??
Det finns flera firmor i sverige som gör dessa jobb. Hifikit gör det.

Jag konade om en JBL gti 6,5". Det var inga problem hos importören septon. Kostade runt 900kr. Det var det värt för de kostar ju nästan 2000kr st. JBL är bra grejer.

Det skall tydligen vara en matkasse som orsakat detta. Har inte ägt basarna då de hände.
Och biten är borta

Så du menar att du köpte den med trasig kon???? Skulle inte jag ha gjort.

Hur man centerar talspolen? man får med shimsblad i omkoningssatserna som ska sitta i mellan när den ska limmas. IAF på kvallitets grejer. så som Electro voice. JBL mm. vet dock inte hur de är med bilbasar.. men eftersom att de kostar i princip lika mkt att kona om en bilbas som att köpa den (oftast) så äre ingen vits å ens börja... fast kostar de 2000kr å kona om och ett nytt element kostar 3500kr så är de ju värt i min åsikt då elementet blir som ett nytt om man lyckas med omkoningen...

Audi A5 (2008)
Leo86
6 juni 2009 · 1 468 Inlägg

anledningen till att ja menar att talspolen kan paja om man lagar den är att det blir juh ojämnvikt i konen. vid en hast reaktion så kan den ena sidan av konan komma upp hastigare i o med att den inte är lika tung över hela utan. och kommer den upp snett så skrapar spolen i magneten och på så sätt kan den bli så pass skadad at det bara hörs ett skrapljud såsom när den är sprängd. den blir vääldigt tung att flytta och det hörs bara ett jävla oväsen.
Därför är det bättre att kona om. och det gör man med schims som sagt för att få den i centrum beroende hur presicirad basen i sig är så är det juh ca 0.2 mm mellan spole och magnet.

rätta mgi om ja har fel smile

Rickard-v skrev:

Leo86 skrev:
man ska inte laga en sprucken bas. vikten blir ojämn vilket kan leda till att talspolen hamnar snett vid en hastig vibration och då kan du riskera att försöra hela spolen.
bättre att kona om ist för att låta det gå för långt. det kan kosta mer pengar då ist.

rätta mig gärna om jag har fel smile

Du menar att han kan förstöra talspolen om han limmar. Bättre att kona om säger du.
Men om man konar om så får han en ny talspole för den sitter ihop med konen.

O byta kon är inte så lätt som alla säger. Hur centrerar ni talspolen i magnetgapet??
Det finns flera firmor i sverige som gör dessa jobb. Hifikit gör det.

Jag konade om en JBL gti 6,5". Det var inga problem hos importören septon. Kostade runt 900kr. Det var det värt för de kostar ju nästan 2000kr st. JBL är bra grejer.

Det skall tydligen vara en matkasse som orsakat detta. Har inte ägt basarna då de hände.
Och biten är borta

Så du menar att du köpte den med trasig kon???? Skulle inte jag ha gjort.

Lonefox Bad music kills good sound
7 juni 2009 · 7 241 Inlägg

Swedenrockers skrev:
När jag konade om min ena bas så använde jag ett centreringsrör i plast.
Det underlättade en hel del skulle jag tro. Men jag är övertygad om att man kan använda väldigt många saker för att centrera talspolen.
Nästa gång (jag hoppas iofs att det inte blir nån nästa gång) så kommer jag testa med hoprullade A4:or i lagom antal för att få bra passform såvida centreringsröret inte är tillgängligt.
Det enda som är tidskrävande är att rensa bort det gamla limmet.
Jag limmade dit den nya med tvåkomponent.

Du kan ju börja med att kolla om det ens finns omkoningssats till din högtalare.

Erhm.....

dbakuten skrev:
Tyvärr så konas inte Kicker L5 basarna om så antingen får du laga den själv eller köpa en ny.

MVH//Björn

"Mr Kicker" har talat... wink

Senast redigerat av Lonefox (7 juni 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lonefox Bad music kills good sound
7 juni 2009 · 7 241 Inlägg

Swedenrockers skrev:
?

Lonefox skrev:
Erhm.....

Läs gärna under mitt Erhm med.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lonefox Bad music kills good sound
7 juni 2009 · 7 241 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Du menar så? tongue Skriv det då (så att även jag förstår) big_smile

Lonefox skrev:

Swedenrockers skrev:
?

Läs gärna under mitt Erhm med.....

wink Bättre sent än aldrig...eller hur? roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Timpa
8 juni 2009 · 55 Inlägg

Muschke skrev:
Jag har en L5a 12" ståendes om du skulle vara intresserad.

Vad pratar vi för pris?

Timpa
8 juni 2009 · 55 Inlägg

Rickard-v skrev:

Leo86 skrev:
man ska inte laga en sprucken bas. vikten blir ojämn vilket kan leda till att talspolen hamnar snett vid en hastig vibration och då kan du riskera att försöra hela spolen.
bättre att kona om ist för att låta det gå för långt. det kan kosta mer pengar då ist.

rätta mig gärna om jag har fel smile

Du menar att han kan förstöra talspolen om han limmar. Bättre att kona om säger du.
Men om man konar om så får han en ny talspole för den sitter ihop med konen.

O byta kon är inte så lätt som alla säger. Hur centrerar ni talspolen i magnetgapet??
Det finns flera firmor i sverige som gör dessa jobb. Hifikit gör det.

Jag konade om en JBL gti 6,5". Det var inga problem hos importören septon. Kostade runt 900kr. Det var det värt för de kostar ju nästan 2000kr st. JBL är bra grejer.

Det skall tydligen vara en matkasse som orsakat detta. Har inte ägt basarna då de hände.
Och biten är borta

Så du menar att du köpte den med trasig kon???? Skulle inte jag ha gjort.

Köpt och köpt, bytes handel där jag tjänar på det.

Frissan
8 juni 2009 · 4 693 Inlägg

evilaudio skrev:

Softis skrev:
Jag har en JBL GTO 1204 som är bränd. Är det värt att låta någon (brl kanske?) kon om den?

Lånade tråden lite smile

tveksamt då de kostar mellan 1500-2000 å kona om den.. om de nu ens finns omkoningssats till dom.

Kan meddela att den inte finns det. Mailade ett ställe som konar om JBL bla och svaret jag fick var att det inte finns till GTO 1204.

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang