Försäkringsbolaget ser dej, även här!

Team-Adolfsson Gödseldräng
18 september 2008 · 4 529 Inlägg

kolvas skrev:

Team-Adolfsson skrev:
har ändå aldrig fått hem några papper
bara fått ett inbetalningskort inget mer

Det har jag alltid fått, förutom när man bara byter bil men behåller samma försäkringsbolag och samma nivå på försäkringen.

Vad f*n har du för försäkringsbolag?
Då har ju inte du en aning om vad som gäller på din försäkring eller hur?
Hur vet du om du har hel/halv eller bara trafik?

på BMWn har jag länsförsäkringar
sen har vi sveland å lite andra bolag

jo sa bara vad man ville ha
har trafik på alla bilar vi har
vad som gäller vet jag eftersom trafik bara skyddar mot skador i krock med andra fordon
annars vet jag inte tongue
men så är det iallafall
sen allt mortalis säger tror jag inte på heller
en del av det iallafall

Team-Adolfsson Gödseldräng
18 september 2008 · 4 529 Inlägg

LAE skrev:
Jag har haft bilar försäkrade i många år och när bilförsäkringen tecknas och t.o.m varje år när inbetalningskortet kommer medföljer det lite mer papper, kallas försäkringsbrev. Där står det för vilken bil och regnr försäkringen gäller för och vilken omfattning den har, trafik, delkasko, vagnsskada mm. Det står också försäkringsvillkor xxxx gäller. Eftersom vi alla som läser det här har internet så är det mycket enkelt att kolla upp villkoren, sök upp dit försäkringsbolag här på Webben och läs igenom försäkringsvillkoren.
Det här med att låna ut sin bil, det är tillåtet men jag tror inte försäkringsbolagen köper att den 55-åriga mamman boende i glesbyggd har lånat ut sin Porche till sonen i Stockholm, samtidigt som sonen stoltserar med sin bil på div. bilsajter.
Sen med att försäkra sin bil, försäkringsbolagen tar tacksamt emot dina pengar men hänvisar sen till villkoren om skador på bilen inträffar.
Kom samtidigt i håg att vi försäkringstagare är amatörer på området, försäkringsbolagen är proffs, har erfarna utredare och jurister. Det håller inte med att säga jag har bara fått ett inbetalningskort inga försäkringsvillkor.

vafan vet du om det ?
så du kommer och kollar i min brevlåda om jag får några försäkringspapper ?

kolvas
18 september 2008 · 4 001 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

kolvas skrev:

Team-Adolfsson skrev:
har ändå aldrig fått hem några papper
bara fått ett inbetalningskort inget mer

Det har jag alltid fått, förutom när man bara byter bil men behåller samma försäkringsbolag och samma nivå på försäkringen.

Vad f*n har du för försäkringsbolag?
Då har ju inte du en aning om vad som gäller på din försäkring eller hur?
Hur vet du om du har hel/halv eller bara trafik?

på BMWn har jag länsförsäkringar
sen har vi sveland å lite andra bolag

jo sa bara vad man ville ha
har trafik på alla bilar vi har
vad som gäller vet jag eftersom trafik bara skyddar mot skador i krock med andra fordon
annars vet jag inte tongue
men så är det iallafall
sen allt mortalis säger tror jag inte på heller
en del av det iallafall

ja, du vet ju vadsom gäller så sett men det finns ju ändå vissa villkor trots att det bara är trafik så som t.ex att ifall du kör på fyllan så blir du ersättningsskyldig försäkringsbolaget för de uppkommna skadorna osv.

Nä, man ska inte tro på allt man läser på Internet.
Alla har nog haft fel ibland, t.o.m JAG tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Team-Adolfsson Gödseldräng
18 september 2008 · 4 529 Inlägg

kolvas skrev:

Team-Adolfsson skrev:

kolvas skrev:

Det har jag alltid fått, förutom när man bara byter bil men behåller samma försäkringsbolag och samma nivå på försäkringen.

Vad f*n har du för försäkringsbolag?
Då har ju inte du en aning om vad som gäller på din försäkring eller hur?
Hur vet du om du har hel/halv eller bara trafik?

på BMWn har jag länsförsäkringar
sen har vi sveland å lite andra bolag

jo sa bara vad man ville ha
har trafik på alla bilar vi har
vad som gäller vet jag eftersom trafik bara skyddar mot skador i krock med andra fordon
annars vet jag inte tongue
men så är det iallafall
sen allt mortalis säger tror jag inte på heller
en del av det iallafall

ja, du vet ju vadsom gäller så sett men det finns ju ändå vissa villkor trots att det bara är trafik så som t.ex att ifall du kör på fyllan så blir du ersättningsskyldig försäkringsbolaget för de uppkommna skadorna osv.

Nä, man ska inte tro på allt man läser på Internet.
Alla har nog haft fel ibland, t.o.m JAG tongue

jo klart det gör
men inget jag bryr mig om tongue
krockar jag bilen med någon annat fordon/människa/ där försärkingsbolaget MÅSTE bli inblandat så märker man vad som händer
kör jag in i ett träd så skrotar jag skiten därför jag kör gammla bilar tongue

LAE
18 september 2008 · 121 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

LAE skrev:
Jag har haft bilar försäkrade i många år och när bilförsäkringen tecknas och t.o.m varje år när inbetalningskortet kommer medföljer det lite mer papper, kallas försäkringsbrev. Där står det för vilken bil och regnr försäkringen gäller för och vilken omfattning den har, trafik, delkasko, vagnsskada mm. Det står också försäkringsvillkor xxxx gäller. Eftersom vi alla som läser det här har internet så är det mycket enkelt att kolla upp villkoren, sök upp dit försäkringsbolag här på Webben och läs igenom försäkringsvillkoren.
Det här med att låna ut sin bil, det är tillåtet men jag tror inte försäkringsbolagen köper att den 55-åriga mamman boende i glesbyggd har lånat ut sin Porche till sonen i Stockholm, samtidigt som sonen stoltserar med sin bil på div. bilsajter.
Sen med att försäkra sin bil, försäkringsbolagen tar tacksamt emot dina pengar men hänvisar sen till villkoren om skador på bilen inträffar.
Kom samtidigt i håg att vi försäkringstagare är amatörer på området, försäkringsbolagen är proffs, har erfarna utredare och jurister. Det håller inte med att säga jag har bara fått ett inbetalningskort inga försäkringsvillkor.

vafan vet du om det ?
så du kommer och kollar i min brevlåda om jag får några försäkringspapper ?

Jag tror fortfarande inte att du bara får ett inbetalningskort och inget mer. Det måste vara med ett papper där det står namn, adress, vilken bil det gäller, omfattning, självrisker, hänvisng till allmänna villkor o.s.v.
Detta får alltid jag minst en gång per år på huvudförfallodagen, det datum när försäkringen tecknades. Ett inbetalningskort har ju oftast bara en betalningsmottagre, ett OCR-nr och vilken summa som ska betalas.
Om du nu bara får ett inbetalningskort tycker jag du ska begära att få lite mer uppgifter. På ett inbetalninskort kan det aldrig stå så mycket information.
Det jag i alla fall vet är att försäkringsbolagen gärna tar emot dina pengar men sen försöker betala ut så lite dom bara kan vid ev. skador, och hittar dom sen anledning till att neka ersättning och kan hänvisa till villkoren så gör dom det. Då hjälper det inte att säga det visste jag inte eller det har ni inte sagt, villkoren gäller, dessa är normalt lika för all som har bilförsäkring i samma bolag.
Det här gäller vilken försäkring som helst (villa-, hem- sakförsäkring), bolaget tar gäna emot dina pengar men att sen få ut ersättning vid skador är oftast inte så lätt.

Opel Vivaro (2007)
mrcelica
18 september 2008 · 1 639 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Att försäkringsbolaget inte vill betala för en söndertrimmad motor är ju ganska jälvklart men vad händer om man orsakar en olycka med en trimmad bil, t ex. kör på någon annan? Ersätter försäkringsbolaget fortfarande skadorna på den andra bilen eller kan de skylla på att bilen var trimmad och därmed inte gatlaglig så man själv blir ersättningsskyldig? Detta lär ju ha hänt några gånger.

OM BILEN TRIMMAS så måste den om man ska hårddra saker och ting REGBESIKTAS med nya effekten.
Annars stämmer inte uppgifterna i regbeviset med verkligheten och bolaget kan då NEKA ersättning.
DEN ENDA FÖRSÄKRING som inte kan upphöra att gälla är TRAFIKFÖRSÄKRINGEN.

Så har man maximal otur kan ersättning utebli om man kör omkring med sin maptunade 9-3 och råkar smälla... Skadar man någon annan medtrafikant kan det bli riktigt tråkigt...

Allt enligt uppgift från bekant som är handläggare på ett stort fs-bolag, finns även exempel på när detta har tillämpats !

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Andreas 940 -utan 940
18 september 2008 · 1 728 Inlägg

mrcelica skrev:
OM BILEN TRIMMAS så måste den om man ska hårddra saker och ting REGBESIKTAS med nya effekten.
Annars stämmer inte uppgifterna i regbeviset med verkligheten och bolaget kan då NEKA ersättning.
DEN ENDA FÖRSÄKRING som inte kan upphöra att gälla är TRAFIKFÖRSÄKRINGEN.

Så har man maximal otur kan ersättning utebli om man kör omkring med sin maptunade 9-3 och råkar smälla... Skadar man någon annan medtrafikant kan det bli riktigt tråkigt...

Allt enligt uppgift från bekant som är handläggare på ett stort fs-bolag, finns även exempel på när detta har tillämpats !

Min bil är halvförsäkrad så jag får ingen ersättning i vilket fall som helst, men kan jag alltså bli ersättningsskyldig om jag kör på någon annans bil?

mrcelica
18 september 2008 · 1 639 Inlägg

Ja, bolaget ersätter motparten men kan sedan kräva dig.... Sådant händer väll bara i extremfall men man vet ju aldrig. Vet inte hur ofta de kollar om bilen är trimmad osv...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Andreas 940 -utan 940
18 september 2008 · 1 728 Inlägg

mrcelica skrev:
Ja, bolaget ersätter motparten men kan sedan kräva dig.... Sådant händer väll bara i extremfall men man vet ju aldrig. Vet inte hur ofta de kollar om bilen är trimmad osv...

Ok, man tycker ju att de borde bevisa att trimmet är orsaken till olyckan isåfall.

zortep
1 oktober 2008 · 911 Inlägg

Karlzzon skrev:

262turbo skrev:

Karlzzon skrev:
Det låter enkelt, är ganska säker på att polaren inte tycker det. sad
Delar på bilen har bytts ut innan den rullades in på verkstan. Så den är original.
Nu har han en saftig räkning liggandes från sin märkes verkstad för demontering av motor osv för att ta reda på vad som hänt och den måste han betala omg. Försäkringsbolaget gör det ju inte som bekant.


Detta då:
Om du har garanti på bilen och byter till ett öppnare avgassystem typ ferrita, miltek eller liknade gäller inte din garanti längre. Bilen klassas som trimmad. Hur många vet det?

din polare har suttit i förhör och nekat till att bilen är trimmad?.... och sen skriver du att alla delar byttes ut före den kom in på verkstad?... du vet ju att hans försäkringbolag hänger här?... är det så smart eller har jag fattat fel?

Oj, va en del e svåra...vi/dom/ni vet ju fortfarande inte vilken bil det handlar om...och eftersom jag fått så många PM av ledsna människor som råkat ut för detta så kanske vi kan ta lärdom av det....polaren sitter jämte mej och godkänner det jag skriver men han vill inte använda sitt nick...å han vill inte skriva själv...inte ens använda sin egen dator.....så hans annonymitet är SKYDDAD. (lovar)

hoppas han inte finns med på din vännlista här på gorg då ^^

pic up the phone, wazzzaaa
Victorduvet
7 juni 2009 · 395 Inlägg

Mitt försäkringsbolag har varit inne på Garaget.org och snokat.
När jag köpte bilen så skrev jag den på pappa för att få billigare försäkring,
men nu när jag skulle helförsäkra den så tog det bara 2 dagar innan dom ringde upp min pappa och sa att vi var tvungen att skriva över bilen på mig eftersom att det var min och jag som brukade den.
Annars skulle försäkringen inte gälla,
Så det blev bara att skriva över försäkringen tongue
blev ett pris från 300:-/ mån till 800:-/mån
eller från 500:-/måntill 1400:-/ mån tongue

så inte är det någon lögn att bolagen snokar här smile

BMW 520 (1992)
MrTobias
7 juni 2009 · 1 297 Inlägg

Victorduvet skrev:
Mitt försäkringsbolag har varit inne på Garaget.org och snokat.
När jag köpte bilen så skrev jag den på pappa för att få billigare försäkring,
men nu när jag skulle helförsäkra den så tog det bara 2 dagar innan dom ringde upp min pappa och sa att vi var tvungen att skriva över bilen på mig eftersom att det var min och jag som brukade den.
Annars skulle försäkringen inte gälla,
Så det blev bara att skriva över försäkringen tongue
blev ett pris från 300:-/ mån till 800:-/mån
eller från 500:-/måntill 1400:-/ mån tongue

så inte är det någon lögn att bolagen snokar här smile

Aldrig hört talas om att ett bolag ringer och berättar det. Vilket bolag har ni?

Fellow
8 juni 2009 · 1 581 Inlägg

Smällde min s40 T4 autotech steg 3 trimmad efter 1 månad. Killen som jag köpte den av hade inte tagit bort annonsen på blocket så försäkringskillen letade upp den o började fråga saker om den. Men fick ersättning för en orginalbil och allt extra fick jag ta av och ersätta med orginal.

FL3JM Inga konstigheter
8 juni 2009 · 2 064 Inlägg

Så fort nått händer så ska man ta bilen offline och plocka ner eventuella filmer som finns på den, tills att allt är utrett och man fått pengarna.
Polaren skrotade sin Evo, han plockade ner den från garaget direkt. Tydligen är det rätt bra att göra. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang