3355
Sök

Inkoppling av nya högtalare - låg ljudvolym

18 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
Hejsan,

Jag kör en Saab 9000 och har nyligen flyttat över två av mina gamla högtalare (150W) som jag hade i min Volvo 460 tidigare. Det är även samma stereo som jag hade i Volvon (http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =104375770).

Men när jag kopplar in dessa högtalarna ihop med stereon bakre kopplingar så får riktigt lågt ljud.
Detta sitter redan två orginalhögtalare i Saaben i instrumentbrädan som har krämar på ganska ordentligt i jämförelse (och då är det ändå sämre högtalare). Och kan säga redan nu att det inte är någon inställning i själva stereon som felar.

Det jag finner komiskt är att i Volvon hade jag som sagt samma stereo och de två bakre högtalarna samt en baslåda och slutsteg som sprutade på bra så jag tycker ändå stereon borde klara strömförsörjningen i Saaben.

Jag är inte helt hundra på hur det funkar men slutsteget var kopplad till med stereo tidigare (i Volvon) via RCA-kablarna och samtliga högtalarkablar var inkopplade i stereon. Är det så att slutsteget "kopplar in sig" i stereon och sedan förstäker effekten på detta viset? Jag har fått för mig att man ska koppla samtliga högtalare direkt till slutsteget om man vill köra strömförsörjningen via den istället.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 juni 2009
Om du har andra högtalare fram nu än i Volvon så kan det vara så att dom är mer lättdrivna och då spelar högre än dina bakhögtalare. Svårare än så är det nog inte, vill du har mer volym på dom bakre så får du ändra fadern.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

18 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du har andra högtalare fram nu än i Volvon så kan det vara så att dom är mer lättdrivna och då spelar högre än dina bakhögtalare. Svårare än så är det nog inte, vill du har mer volym på dom bakre så får du ändra fadern.

Well, jag har provat att koppla ur alla högtalarna fram och endast kopplat in de bakre högtalarna. Det låter inte bra och då det är samma stero har jag ljudnivån att jämföra med. I Volvon hade jag normalt ljudnivån på stereon på 25, i Saaben måste jag ha 85 och då är det ändå inte särskilt högt. Jag får inte ut den kräm med samma högtalare och stereo som jag hade i Volvon.

Men som sagt, jag hade ett slutsteg i Volvon som jag kopplat baslådan till. Men ett slutsteg går inte in i stereon och förstärker denna va? Man ska väl då koppla högtalarna till slutsteget om detta ska förstärkas? Har jag förstått detta rätt?

18 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Har du felfasat en högtalare kanske?

Med felfasa menar du att man kopplar + mot -?
Nej detta har jag inte gjort, har kollat detta genom att byta kopplingarna. Man märker skillnad på basljudet men volymen är fortfarande låg.

18 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
Det stämmer. Jag har även kopplat högtalarna till mitt ljudsystem och märker att det går att kräma riktigt bra ljud från dom och misstänker om det inte har med strömförsörjningen att göra. Det knepiga som motsäger detta är det funkade finfint i Volvon.

Swedenrockers skrev:
Du har provat att göra det på endast en av de bakre åt gången? För de var de som du bytte ut?
Poison skrev:
Swedenrockers skrev:
Har du felfasat en högtalare kanske?

Med felfasa menar du att man kopplar + mot -?
Nej detta har jag inte gjort, har kollat detta genom att byta kopplingarna. Man märker skillnad på basljudet men volymen är fortfarande låg.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 juni 2009
Slutsteget ska inte påverka dom på något vis, så den biten kan vi utesluta på en gång då. Men sitter dom monterade på ett annat sätt i Saaben? Kanske är där ett galler eller nåt ovanför som hindrar ljudet?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

18 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Slutsteget ska inte påverka dom på något vis, så den biten kan vi utesluta på en gång då. Men sitter dom monterade på ett annat sätt i Saaben? Kanske är där ett galler eller nåt ovanför som hindrar ljudet?

Nej,

Jag har även kopplat loss en främre högtalare och även en av de bakre (som låter dåligt) och lagt de brevid varandra. Kopplat in båda så att de agerar för de främre högtalarna. Fadern är på 0 och likaså höger/vänster-inställningen. Men spelar man ljud så överröstar orginalhögtalaren i Saaben nästan så mycket den andra att man knappt hör den. Och då är båda även vinklade emot mig när jag lyssnar.

Swedenrockers: Nej, inte detta heller. Kan dra upp stereon till 85 (max är 100) och då har jag ungefär lika enkel volym som när man lyssnar på radiosporten. Och högtalarna är det som sagt inget fel då jag testat dem i min förstärkare jag har kopplat till datorn.
Senast redigerat av Poison (12 juni 2009)

18 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Ja, båda låter ju dåligt (ljudkvalitémässigt) men problemet är ju själva volymskillnaden. Orginalhögtalaren är är normal och de "nya" högtalarna för låga - helt klart.

Jag ska ändå koppla in en baslåda och har ett slutsteg liggandes. Så jag ska kolla imorgon om det blir skillnad med att koppla högtalarna där istället. Jag kan som sagt inte finna att det är varken felkopplat eller stereoinställningar som påverkar detta. Ska även prova högtalarna i farsans stereo i hans volvo.

Swedenrockers skrev:
Om de ligger fritt utan nån form av låda så blir det lika dåligt (akustisk kortslutning) på båda högtalarna.
Poison skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nej,

Jag har även kopplat loss en främre högtalare och även en av de bakre (som låter dåligt) och lagt de brevid varandra. Kopplat in båda så att de agerar för de främre högtalarna. Fadern är på 0 och likaså höger/vänster-inställningen. Men spelar man ljud så överröstar orginalhögtalaren i Saaben nästan så mycket den andra att man knappt hör den. Och då är båda även vinklade emot mig när jag lyssnar.

Sök