Missljud i basen, kan det vara isokablaget?

keffouffe
14 juni 2009 · 180 Inlägg

Tjena!

Som topic lyder, missljud i basen. Men jag skall förklara mer ingående nu.
Har haft ett schysst fungerande system nu ett ett tag men idag kopplade jag in ett beggat steg jag köpt av en polare, Boschmann 2-kanals 300W. Ville ha mer tryck. Då när jag inte har någon volym på stereon men allt är igång, då står basen och slår så att säga "boom boom" osv, som när den spelar fast kraftigare, och när steget är inställt på minsta volym så stå den och burrar. Vi kopplar och har oss men inget hjälper. senare på kvällen efter lite tänkande så tar vi ur stereon och då märker vi att det bara är när man anvämder cdn som ljudet låter, inget alls på varken radio eller usb. Man hör då också att basen verkar funka som en "högtalare" för alla ljud som hörs i cdspelaren, och vi tänker på jordningsfel i cdn och sitter och drar i lite sladdar och hittar en svart kabel i isokablaget, den verkar vara boven ännu så länge, men komemr det räcka med att byta den? Den var ju hel 20min tidigare innan vi bytte steg och funkade hur bra som helst.

Eller ska jag reklamera stereon?  Mvh Uffe

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
Humpee
15 juni 2009 · 45 Inlägg

det kan va något i steget som ligger o lurar men om det funkar när du kör med USB så kan det inte va det. testa byta isokablaget först så får du ju så om det blir bättre. smile

aturai88 Amatör
15 juni 2009 · 320 Inlägg

Kanske en dum kommentar, men på min stereo är den svarta kabeln från ISO:n jordkabel, till chassit. Fast då skulle stereon inte gå igång..

Har du provat flera CD-skivor?

Kan det möjligtvis inte vara generatorvin du hör?

Har du provat att byta tillbaka till det "gamla" steget och provat?

Och en till sak, varför drog du ut stereon när du bytte slutsteg, man behöver inte gräva bakom stereon för att byta slutsteg :S?


/A

keffouffe
15 juni 2009 · 180 Inlägg

aturai88 skrev:
Kanske en dum kommentar, men på min stereo är den svarta kabeln från ISO:n jordkabel, till chassit. Fast då skulle stereon inte gå igång..

Har du provat flera CD-skivor?

Kan det möjligtvis inte vara generatorvin du hör?

Har du provat att byta tillbaka till det "gamla" steget och provat?

Och en till sak, varför drog du ut stereon när du bytte slutsteg, man behöver inte gräva bakom stereon för att byta slutsteg :S?


/A

Ja jag har provat flera skivor. Nej men för bövelen klart jag icke tog ut stereon för att byta steg tongue Det var efteråt när det inte lät bra och vi kollat allt där bak så att säga som vi tog ur stereon för att kolla om det var brott i någon av kablarna.

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
keffouffe
15 juni 2009 · 180 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Du har precis skrivit alla symptom man har när signaljorden är bränd på Hu:n.

Okej, hur löser man det?

Btw har bytt iso nu men det låter fortfarande en del, men basen verkar inte stå och slå längre i alla fall.
Skall ner om ett tag och byta tillbaka till gamla steget, och då är saken ganska biff om det låter bra igen,
men enligt förra ägaren spelade steget bra senast.

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
aturai88 Amatör
15 juni 2009 · 320 Inlägg

Det jag tycker är skumt är hur det kan vara fel på ISO-kablaget, när det funkade bra med "gamla" steget, eller är jag helt ute och cyklar nu?


/A

Humpee
15 juni 2009 · 45 Inlägg

aturai88 skrev:
Det jag tycker är skumt är hur det kan vara fel på ISO-kablaget, när det funkade bra med "gamla" steget, eller är jag helt ute och cyklar nu?


/A

om det nu var så att jord kablen i isokablaget var bränd så har det inte så mkt med steget o göra utan en jordkabel kan brinna upp rätt fort wink

keffouffe
15 juni 2009 · 180 Inlägg

Tack för alla svar! Har nog gjort ett genombrott i hela denna lilla utredningen tongue
När jag nyss kom hem från en polare öppnade jag skuffen med stereon igång, dock ingen volym, så lät det ju lite, började knacka på steget osv, när jag lyfte i lågnivåkablarna fram till stereon, precis på metallkopplingarna, då försvann missljudet, helt, och sen testade jag med bara den röda, då lät det fortfarande, och sen bara lyfta i den svarta, då försvann det, så för mig låter detta som något glapp i lågnivåingången på den svarta kabeln. !?

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang