4883
Sök

Pixlig bild vid dåligt väder (DVB-T)

Cupra_
14 juni 2009
Det här är helt OT så det passar väl i den här mappen:P Jag har ett problem i huset jag just flyttat till. Jag hade 3 st "tjock-tv" innan och då fungerade allt klockrent, bilden och ljudet var bra. Jag fick för ett par månader sen för mig att byta ut de gamla burkarna till två LCD istället, en 50" o en 32" om det har någon betydelse.. Full HD. Nu funkar allt klockrent vid bra väder men om det regnar, blåser eller snöar mkt så pixlar bilden till sig och menyn kommer fram precis som när man bytt kanal. Vad beror det här på? Är antennen/kabeln dålig eller måste jag skaffa ett avstörningsfilter? Antennen är för övrigt väldigt solid då masten är fastgjuten i taket. Det är markbunden digital-tv jag har (DVB-T). Det är grymt störande men vill inte dra om 50 meter kabel och riva ner antennen om det inte behövs...

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
14 juni 2009
Börja med att testa en antennförstärkare. I många fall räcker det. smile

blacken
14 juni 2009
Det är för låg nivå på signalen om det pixlar sig vid moln och dåligt väder. Med all sannolikhet så är det antingen en pissig antenn eller så måste den riktas om. Har du en split och förstärkare på vinden?.  Har du inte det så måste du ha en linjeförstärkare på vinden.  Är det 50 meter mellan antenn och TV så måste du ha det..

Cupra_
15 juni 2009
Tack för svaren! Hittade en förstärkare på vinden, men den hade nästan hoppat ur efter allt slit i kablarna.. Nu funkar tvn närmast antennen kanon men den andra (ca 35m bort) är inte helt ok än.. Mkt bättre men strular ibland.. En till förstärkare/starkare som behövs eller?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
16 juni 2009
Troligen räcker det. Annars kan det vara att byta kabel. Vet du om den sitter fast med klammor eller om den är lös? (tänker då du skrev att ni nästan ryckt ur kabeln ur förstärkaren) Om den är lös går det ofta lätt att byta genom att skarva ihop kablarna och dra/lirka försiktigt.

Hoppas det löser sig. smile

Cupra_
16 juni 2009
sirmiro skrev:
Troligen räcker det. Annars kan det vara att byta kabel. Vet du om den sitter fast med klammor eller om den är lös? (tänker då du skrev att ni nästan ryckt ur kabeln ur förstärkaren) Om den är lös går det ofta lätt att byta genom att skarva ihop kablarna och dra/lirka försiktigt.

Hoppas det löser sig. smile

Lös måste det bli? Den är bara itryckt.. skitgamla grejer som sattes in ca -86 så jag får nog byta ut lite tror jag tongue Vanlig antennsladd som trycks in i en hona på förstärkaren..

Sök