Skillnaden mellan två lackpaket. PPG Delfleet Lastbil/Industrisystem och Lackpaket Solid

johnny1991
16 juni 2009 · 48 Inlägg

Hej.

Jag sitter här och funderar på vad skillnaden är mellan två olika lackpacket och dem finns på www.umeabilfarg.se
Det är

PPG Delfleet Lastbil/Industrisystem
2-Komponents (3:1) solid lackpaket i PPG´s Delfleet-serie, utvecklat för tunga fordon, nyttofordon och för industriellt bruk. Mängderna i detta paket är ca-beräknat till en normalstor bil, och avsett för dig som vill ha ett billigare alternativ. (Polyurethane)

Innehåller:
* 2,0L Färg
* 0,7L Härdare (3:1)
* 1,0L Förtunning
* 2 st Mixkoppar 1,4L
* 2 st Färgsilar
* 2 st Klibbdukar

Lackpacket Solid
Högkvalitativt lackpaket till personbil. Mixat i PPG´s Deltron DG system, utvecklat för bilindustrin. Ett 2 Komponents-system i akryl som ger en finish i absolut högsta kvalitetsklass.

Innehåller:
* 2,0L Solid Färg
* 1,0L Härdare
* 1,0L Förtunning
* 2 st Mixkoppar 1,4L
* 2 st Färgsilar
* 2 st Klibbdukar

Sen undrar jag hur jag ska lacka också, ska det vara i någon speciel ordning eller ska man blanda ihop färgen, härdaren och förtuningen tillsammans? Och man ska väll ha en grundlack också?

Senast redigerat av chrizz (17 juni 2009)

Tiger1978 Fattig student
16 juni 2009 · 1 282 Inlägg

Vad är det för pris på paketen?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Dubs I got Dubs!
16 juni 2009 · 2 423 Inlägg

polyurethane i lastbilsfärgen och akryl i bilfärgen

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
gorre
16 juni 2009 · 250 Inlägg

lastbils färgen är mera slitstark men inte lika "fin"
solid paketet så får du bättre finish
skulle säga att det är plånboken och viljan som avgör i detta fallet.

edit:

hur du ska blanda det den infon får du av umeåbilfärg.
och ja grund färg behövs också vilken beror på underlaget, slipgrund kanske också?

men sen vill jag bara säga att om du inte har sprutat förr så borde du inte ge dig på en hel bil.
och tänk på det att underarbetet är allt när det gäller lackering.

om du inte bessiter den kunskap och färdighet som behövs så är det lätt hänt att det skiter sig.

mitt råd är att du köper det billigaste färgkit du får fatt på och köper en gammal framskärm från en skrot och tränar lite på den så du får in känslan för det.

Senast redigerat av gorre (16 juni 2009)

johnny1991
16 juni 2009 · 48 Inlägg

Tack för svaren som kommit hittills.

Lastbilsfärgen kostar ca 1400kr och den solida ungefär 2000kr.

Jag har en hobby som man målar lexankarosser och där så har jag lackat med airbrush samt sprayfärg som är väldigt lättrunet så jag tror inte att själva känslan i att lacka kommer vara något problem.

Gorre: när du säger underarbetet då menar du väll hur fint man slipar, putsar och rengör karossen väll?

gorre
17 juni 2009 · 250 Inlägg

johnny1991 skrev:
Gorre: när du säger underarbetet då menar du väll hur fint man slipar, putsar och rengör karossen väll?

japp precis det jag menar. är väldigt viktigt att det är bra gjort annars kommer det dyka upp saker som man stör sig på och ända valet man har är slipa om och börja från 0 brukar inte va skoj smile

Men jag önskar dig all lycka med lacken finns inget så härligt som känslan när det lyckas och man vet att man gjort det själv.

chrizz Administratör
17 juni 2009 · 11 783 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar Läs igenom rubriksanvisningarna till nästa gång du avser att ställa en fråga i forumet.

Jag har redigerat den här rubriken åt dig denna gång.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang