Behövs det verkligen en stereo emellan bildatorn och slutstegen?

Faniskogen Skogsfan
17 juni 2009 · 649 Inlägg

Ska nu sätta in en dator i bilen och min fråga är, behövs det en vanlig bilstereo emellan datorn och slutstegen för att förstärka signalen eller går det bra att bara köra direkt från dator till slutsteg?

Jag har lagt ned mycket pengar och tid på anläggningen så vill inte kompromissa med något nu.


Den datorsetup jag kommer ha:
amd x2 4200+, 1gb ram, 1x 2.5/3.5"hdd och sedan ev. ett SB audigy zx 2 platinum pro ljudkort(lär ju vara bättre än det integrerade på moderkortet även om det har några år på nacken?

Som stereo har jag i nuläget en pioneer deh7100R, denna har dock ingen AUXingång, så lär köpa en adapter isf.
Ifall jag ska köpa någon ny har jag funderat på denna:
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317288


Så nu till min huvudfråga, behövs det verkligen en vanlig stereo emellan eller är det lika bra att skippa denna och köra direkt från ljudkort till slutsteg?



Som navigation kommer jag nog köra med en vanlig 7" skärm och sedan något trådlöst tangentbort.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
Lonefox Bad music kills good sound
17 juni 2009 · 7 241 Inlägg

Nu vet jag inte vilka styrkor det rör sig om ut på ett ljudkort men jag vet att flera stycken har använt en bra mjukvara för att styra signalerna (tidskomp eq volym osv) direkt från ljudkort till stegen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Faniskogen Skogsfan
17 juni 2009 · 649 Inlägg

Lonefox skrev:
Nu vet jag inte vilka styrkor det rör sig om ut på ett ljudkort men jag vet att flera stycken har använt en bra mjukvara för att styra signalerna (tidskomp eq volym osv) direkt från ljudkort till stegen.

Ja, hade en tråd om detta för ca ett år sedan. Och det skulle tydligen finnas bra mjukvara för just mitt ljudkort, kanske i min tråd du läst det tom?smile
Min undran är ju just hur det blir med styrka och kvalité på signalen, om det behövs en stereo för att stärka lågnivåsignalen typ.. jag är inte jättebra på detta.

Men om det går utan att behöva köpa ny stereo blir ju jag överlycklig, det kan jag säga! Men som sagt, det får inte bli några kompromisser.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
SPOOL OO=00=OO
17 juni 2009 · 132 Inlägg

Jag kör direkt från mitt intergrerade ljudkort in i slutstegen. använde bara
3 st 1,5meters  3.5mm sterioplugg till 2rca. och det fungerar kanon för mej smile

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen
BMW 525 TDS e34 "Waffen" (1995)
BMW 328 CI E46 "SEIDL" (2000)
Lonefox Bad music kills good sound
17 juni 2009 · 7 241 Inlägg

Faniskogen skrev:

Lonefox skrev:
Nu vet jag inte vilka styrkor det rör sig om ut på ett ljudkort men jag vet att flera stycken har använt en bra mjukvara för att styra signalerna (tidskomp eq volym osv) direkt från ljudkort till stegen.

Ja, hade en tråd om detta för ca ett år sedan. Och det skulle tydligen finnas bra mjukvara för just mitt ljudkort, kanske i min tråd du läst det tom?smile
Min undran är ju just hur det blir med styrka och kvalité på signalen, om det behövs en stereo för att stärka lågnivåsignalen typ.. jag är inte jättebra på detta.

Men om det går utan att behöva köpa ny stereo blir ju jag överlycklig, det kan jag säga! Men som sagt, det får inte bli några kompromisser.

Nej du...det finns andra forum som har med dataprylar att göra wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Faniskogen Skogsfan
17 juni 2009 · 649 Inlägg

Lonefox skrev:

Faniskogen skrev:

Lonefox skrev:
Nu vet jag inte vilka styrkor det rör sig om ut på ett ljudkort men jag vet att flera stycken har använt en bra mjukvara för att styra signalerna (tidskomp eq volym osv) direkt från ljudkort till stegen.

Ja, hade en tråd om detta för ca ett år sedan. Och det skulle tydligen finnas bra mjukvara för just mitt ljudkort, kanske i min tråd du läst det tom?smile
Min undran är ju just hur det blir med styrka och kvalité på signalen, om det behövs en stereo för att stärka lågnivåsignalen typ.. jag är inte jättebra på detta.

Men om det går utan att behöva köpa ny stereo blir ju jag överlycklig, det kan jag säga! Men som sagt, det får inte bli några kompromisser.

Nej du...det finns andra forum som har med dataprylar att göra wink

Haha, så sant smile Försökte på sweclockers förut också men där var det inte många vettiga svar tyvärr vid det tillfället smile

Jag kör direkt från mitt intergrerade ljudkort in i slutstegen. använde bara
3 st 1,5meters  3.5mm sterioplugg till 2rca. och det fungerar kanon för mej smile

Så detta fungerar bra? Signalen blir inte för svag/låg och kvalitén blir likvärdig om man kör från en vanlig bilstereo?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
SPOOL OO=00=OO
17 juni 2009 · 132 Inlägg

Det fungerar perfekt. det finns ju även skärmade sånna kablar om man skulle få problem med störningar. Men mitt fungerade perfekt med vanliga tunna svarta med guldpleterade kontakter.
jag får ut ett rent och fint ljud ur högtalarna och har inga problem att driva ut dom helt. dock beror väll det på vad man har för steg som driver dom. de billigare kablarna som jag kör med kostar inte mycket och finns på biltema så varför inte testa detta först smile

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen
BMW 525 TDS e34 "Waffen" (1995)
BMW 328 CI E46 "SEIDL" (2000)
Faniskogen Skogsfan
17 juni 2009 · 649 Inlägg

SPOOL skrev:
Det fungerar perfekt. det finns ju även skärmade sånna kablar om man skulle få problem med störningar. Men mitt fungerade perfekt med vanliga tunna svarta med guldpleterade kontakter.
jag får ut ett rent och fint ljud ur högtalarna och har inga problem att driva ut dom helt. dock beror väll det på vad man har för steg som driver dom. de billigare kablarna som jag kör med kostar inte mycket och finns på biltema så varför inte testa detta först smile

Mja alltså, lågnivåkablarna är inga problem. De jag tänkt köpa nu kostar ca 700kr/st. Men jag undrar mest på hur signalen blir ut från ljudkortet. så att den inte är sämre än om man hade haft en vanlig bilstereo emellan.
Har ett zx2500.1 och ett zx850.2 steg så vill inte snåla med sådana småsaker nu i slutändan av bygget:)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
SPOOL OO=00=OO
17 juni 2009 · 132 Inlägg

okey... men skulle sterion kunna göra signalen renare då? tongue det tycker jag värkar lustigt det enda som den kan göra är väll att den möjligtvis förstärker upp lågnivå strömmen lite.
men du har ju riktiga steg så då är det ju bara att ställa ner lågnivå ingången. finns ju en ratt på steget som man ställer in på vad man har för lågnivå. om du då ställer den lågt kommer ju steget höjja ljudet.  jag tror inte det blir några problem med dessa kablarna. smile

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen
BMW 525 TDS e34 "Waffen" (1995)
BMW 328 CI E46 "SEIDL" (2000)
Faniskogen Skogsfan
17 juni 2009 · 649 Inlägg

SPOOL skrev:
okey... men skulle sterion kunna göra signalen renare då? tongue det tycker jag värkar lustigt det enda som den kan göra är väll att den möjligtvis förstärker upp lågnivå strömmen lite.
men du har ju riktiga steg så då är det ju bara att ställa ner lågnivå ingången. finns ju en ratt på steget som man ställer in på vad man har för lågnivå. om du då ställer den lågt kommer ju steget höjja ljudet.  jag tror inte det blir några problem med dessa kablarna. smile

Ja nej inte renare men ja, vad jag förstått så är volten ur lågnivån viktig, mest den jag tänkte på smile
Jo, man kan ju vrida upp gainkontrollen såklart. Bara det i slutändan inte kompenserar på hur högt och rent jag kan spela så är jag nöjd:)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
MilleN
17 juni 2009 · 9 108 Inlägg

Jag har kört med en bärbar dator (äldre modell, ditt ljudkort är ljusår bättre) med lågnivån direkt från hörlursuttaget (med "grenkontakt") till två slutsteg (MDS Eyebrid 600 respektive 1000 watt har jag för mig, lågnivån på dom kopplades mellan varandra) till en JBL 12" och 8 vanliga högtalare och mitt öra hörde då ingen skillnad mot med riktig stereo. Kör på och testa! smile

Faniskogen Skogsfan
17 juni 2009 · 649 Inlägg

MilleN skrev:
Jag har kört med en bärbar dator (äldre modell, ditt ljudkort är ljusår bättre) med lågnivån direkt från hörlursuttaget (med "grenkontakt") till två slutsteg (MDS Eyebrid 600 respektive 1000 watt har jag för mig, lågnivån på dom kopplades mellan varandra) till en JBL 12" och 8 vanliga högtalare och mitt öra hörde då ingen skillnad mot med riktig stereo. Kör på och testa! smile

Yes sir! Då blir det till att pröva det:) Blir ju bra mycket mindre krångel så. Då lägger jag de pengarna jag sparar på att inte köpa en ny stereo på en touchscreen och gps-mottagare istället smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
MilleN
17 juni 2009 · 9 108 Inlägg

Faniskogen skrev:
Yes sir! Då blir det till att pröva det:) Blir ju bra mycket mindre krångel så. Då lägger jag de pengarna jag sparar på att inte köpa en ny stereo på en touchscreen och gps-mottagare istället smile

Det blir ju fränare framförallt wink Segt att vänta på när datorn startar bara.

Så här fixade jag det med touchscreen: http://www.garaget.org/?car=776&image=1065533

Hade en bärbar under sätet med ett eget cigguttag för laddning.

Faniskogen Skogsfan
17 juni 2009 · 649 Inlägg

Fyfasen vad läckert det såg ut! Ja, touchscreen blir det absolut! När man väl börjar kika runt på saker och ting så nöjer man ju sig till slut bara med det värsta smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
KiWmasTer
17 juni 2009 · 149 Inlägg

Det funkar utmärkt så länge alla högtalare e kopplade till slutsteg/ slutstegen o det e en någolunda bra   lågnivå kabel med 3.5 jack imellan, sen om du har en bra setup i datan så tror jag faktiskt du kan få ut bättre ljud ur datan så länge du har bra ljudkort:D

Volvo V70 "Bsr" (2000)
lala2
17 juni 2009 · 2 Inlägg

Jag har orginalstereo med eftermarknadsslutsteg (5-kanal) i bilen.
Bara för att kolla så kopplade jag in min bärbara dator i slutsteget, men det lät helt kass. Datorn har ett standard 2-kanals ljudkort, så det är ingen HIFI direkt. Det låter annars helt OK när datorn kopplas till hemmastereon. Hur som hellst blev datorn en klar försämring mot volvostereon.
Det är nog så att bilstereoapparater är ganska optimerade till just bilar, så det kräver bra programvara + ljudkort till datorn för att vara i klass med en schysst bilstereo.
Nivån på datorns lågnivåutgångar var det emellertid inga problem med.

patrikke
17 juni 2009 · 1 749 Inlägg

OM signalen är för låg så går det väl att använda sig av en förförstärkare till just....lågnivån?
Sån hade jag för ca 15 år sedan och det gjorde underverk då.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Faniskogen Skogsfan
18 juni 2009 · 649 Inlägg

Mja, ljudkortet jag har tänkt använda mig av är ju ett som är till för inspelning av musik egentligen, så ljudkvalitén på det ska det inte vara några problem med. Har tom RCAutgångar har jag för mig. Är en vän som har lånat det nu ett tag då jag har införskaffat ett värre till inspelningsdatorn hemma smile
Men då skippar jag nog stereon helt tror jag. Känns lite onödigt att lägga ut 3k på en sådan om den ändå inte behövs.
De pengarna kan jag ju då lägga på annat fräsigt istället smile
Tack för alla bra svar! Om någon har mer åsikter eller tips så skriv gärna!

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang