8003
Sök

SAAB/Koenigsegg kontra Volvo/Geely affären.

promo
18 juni 2009
Trådstartare
Sitter här o läser lite här o där nu att Geely och Ford kommit överens om en affär på Volvo och att ett preliminär kontrakt är nu skulle va påskrivet. Nu till min fundering, nu när ryktena om denna affär satts i rullning så verkar det bland bilanalytiker inte finnas någon som helst skepiskt anda mot detta. När däremot SAAB ryktades vara på väg till Geely vart det ett himla liv om hur detta skulle innebära slutet för SAAB och dess existens till bibehållen produktion inom Sveriges gränser. Nu får ju dock ändå SAAB skit och ifrågasätts från alla håll o kanter i media om att Koenigsegg och dess investerare inte skulle vara tillräckligt starka för att rädda upp SAABS varumärke. Samma från politiskt håll hör man aldrig någon säga något negativt när det gäller Volvo men när det pratas SAAB då låter det som typ lägg ner hela skiten och tänk inte på att det blir i runda slängar med underleverantörer o dylikt ca 30000 arbetstillfällen som försvinner. Känns lite som att SAAB blivit en politisk/medial hackkyckling varför??? Vore väll bra om tex media kunde va lite positiva i sina skriverier så folk vågar och vill köpa kommande bilar från SAAB vilket i sin tur leder till att hela industrisverige får sig ett uppsving.
Tolka mig inte fel med detta är inte anti mot Volvo gillar Volvo nästan lika mycket som SAAB, vill både Volvo o SAAB som företag det bästa möjliga och att bägge får stöttning o support från sina blivande ägare samt att företagen framförallt får stanna kvar i Sverige.
Senast redigerat av promo (18 juni 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juni 2009
Förstår inte riktigt vad du är ute efter men denna tråden, och varför inte det i så fall skulle kunna tas upp i någon av de befintliga trådarna...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

promo
18 juni 2009
Trådstartare
Ja är definitivt inte ute efter en Volvo vs SAAB tråd i alla fall, utan mest hur media/politiker sköter sina skriverier och utalanden ibland. Känns ibland som att man är ute efter bara dom negativa sakerna för det är dom som säljer i tidningar och i tv. Tycker att media borde kanske skriva om dom positiva sakerna med att Koenigsegg mfl tar över SAAB.

Meister
6 763 Inlägg
18 juni 2009
promo skrev:
Ja är definitivt inte ute efter en Volvo vs SAAB tråd i alla fall, utan mest hur media/politiker sköter sina skriverier och utalanden ibland. Känns ibland som att man är ute efter bara dom negativa sakerna för det är dom som säljer i tidningar och i tv. Tycker att media borde kanske skriva om dom positiva sakerna med att Koenigsegg mfl tar över SAAB.

Kan bara hålla med. Om alla köpte volvo och saab så skulle det ge fruktansvärt mycket nya jobb och sverige skulle gå mycket bättre. Men det är kanske inte så roligt om alla ska åka likadana bilar

Fri fart för ett fritt folk!
15 159 Inlägg
18 juni 2009
tror inte affären mellan kina och volvo kommer bli bra..möjligen för märket volvo
men inte för arbetena här i sverige
kortsiktigt kanske det är obemärkt men det är nog bara en tidsfråga till sverige lämnar sverige helt

saabs affär ställer jag mig lite oförstådd i
förstår inte vad som är tanken bakom den affären?!

man förstår att volvos kunskaper är det som gör att det är värt att köpa volvo av ford

Kör fort så hinner inget hända...

Fd Bannad
657 Inlägg
18 juni 2009
Growe skrev:
tror inte affären mellan kina och volvo kommer bli bra..möjligen för märket volvo
kortsiktigt kanske det är obemärkt men det är nog bara en tidsfråga till sverige lämnar sverige helt

man förstår att volvos kunskaper är det som gör att det är värt att köpa volvo av ford

Skulle hellre se märket volvo i ärorik konkurs än se kinesföretaget förstöra varumärket Volvo-

nog för att jag så in i pesten avskyr volvo och SAAB men tycker inte att kineserna ska överta skiten iaf.

Sen varför politikerna snackar bara dåligt om SAAB, företaget har inte haft en vinst på 20 år snart, kanske dags att lägga ner det...

Märkesbög

2 751 Inlägg
18 juni 2009
camaro67 skrev:
promo skrev:

Kan bara hålla med. Om alla köpte volvo och saab så skulle det ge fruktansvärt mycket nya jobb och sverige skulle gå mycket bättre. Men det är kanske inte så roligt om alla ska åka likadana bilar

Det är bara skitsnack att det hade gett mer jobb.. Sverige är en pytteliten marknad / även för volvo!!

Who Djaa bless no man curse

Meister
6 763 Inlägg
18 juni 2009
DasAuto skrev:
camaro67 skrev:
promo skrev:

Det är bara skitsnack att det hade gett mer jobb.. Sverige är en pytteliten marknad / även för volvo!!

Visst är det en liten marknad men mer bilar = mer jobb.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
18 juni 2009
Företag som inte går med vinst SKA gå i konkurs. Det finns lixom inte nån anledning till att dom ska finnas på marknaden.
Visst, folk kommer bli arbetslösa, men det är bäst om marknaden får sköta sig själv. Det kommer komma nya företag och folk kommer få nya jobb till slut.

Bara för att ett företag har många anställda betyder inte det att man har nån sorts immunitet mot att konka. Att trycka in pengar i ett företag som aldrig går med vinst är ju ren idioti egentligen, dock så är dom som kirrar SAAB riktigt grymma affärsmän så det finns nog en riktigt bra baktanke i det hela. Kan vara så att GM frisserat siffrorna eller nått och fått SAAB att se sämre ut än vad det verkligen är bara för att GM's andra företag ska se ut att gå med vinst.

1 892 Inlägg
18 juni 2009
Jag håller med trådskaparen!
Tyvärr har SAAB alltid tryckts ner, från både politiker, media och affärsfolk,
Och som du säger, när du det visar sig att det visst svenska och nordiska intressenter för att försöka bevara SAAB som märke och symbol för sverige då gillas inte det,
Men volvo får statliga garantier och alla tycker det är otänkbart att volvo skulle försvinna som ett märke,
Jag gillar verkligen volvo och saab och är glad för varje positiva besked man hör talas om,
men lika ledsen att vi delas i saab- och volvo läger.
Detta handlar om 2 svenska märken, 2 syskon
Men hjärtligt glad för saabs sida att det finns svenskar som vill investera i saab när inte ens regeringen ville det.
Hoppas på lika bra öde för volvo

1 892 Inlägg
18 juni 2009
Företag som inte går plus ska givetvis ses över,  men kan inte vara ägarna som skött SAAB på fel sätt? Kan inte vara GM som misshandlat SAAB som märke?  SAAB själva har tex. velat kommit med en 4-hjulsdriven bil i MÅNGA år, men inte fått för GM,
Äntligen ägare som vill SAAb det bästa!

4 001 Inlägg
18 juni 2009
SAAB har också problemet att företaget drivits av tekniker & ingenjörer, inte entreprenörer.
Är det ekonomiskt försvarbart att ta fram egna motorstyrsystem osv?

GM har inte varit bra för SAAB men SAAB gick inte med vinst innan GM tog över det heller så man kan inte enbart skylla på GM.

Sen har SAAB också fått statliga garantier & lån men staten vill se lite positiva resultat, det har Volvo visat, visserligen inte förra året men inte för så länge sedan, SAAB har varit krisdrabbat under en längre tid än Volvo och Volvo har en bättre plattform att stå på + en högre omsättning.

Det är så mycket som spelar in i dessa affärer och vi får inte se 1/10 av alla siffror osv.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

876 Inlägg
18 juni 2009
Hedning skrev:
Growe skrev:

Skulle hellre se märket volvo i ärorik konkurs än se kinesföretaget förstöra varumärket Volvo-

nog för att jag så in i pesten avskyr volvo och SAAB men tycker inte att kineserna ska överta skiten iaf.

Sen varför politikerna snackar bara dåligt om SAAB, företaget har inte haft en vinst på 20 år snart, kanske dags att lägga ner det...

om jag inte missminner mig helt så var Fiat på väg i konkurs för 4-5 år sen och nu är dem en av dem större bilkoncernerna i världen.

promo
18 juni 2009
Trådstartare
Det här med att SAAB skulle ha gjort förlust i 20 års tid måste tas med en STOR nypa salt. I ett så stort bolag som GM är det väldigt lätt o skicka siffror både hit o dit. Opel är ju det företag inom GM som dragit den största fördelen av att ha haft SAAB i GM koncernen Och då snackar vi både ur ekonomisk och teknisk synpunkt. Opel har helt enkelt vart som en stor betongfylld ryggsäck för SAAB. Tror att Koeingsegg group gått igenom alla ekonomiska bitar hos SAAB väldigt nogrannt och säkert sett verkliga siffror svart på vit och inte som våra kära politiker och mediamänniskor  ta ord ur tomma luften . För ingen kan ju va så dum att man köper ett bolag av sentimentala skäl , det är affärsmän vi pratar om och dom är ju ute efter o tjäna pengar.

Sök