Bmw e30 320i -87.. Vad håller originalmotorn?

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
22 juni 2009 · 1 342 Inlägg

Har en bmw turbo på G, tänkte dock kolla vad original motorn håller utan byte av något? Laddtryck osv?
Hur mycket håller originallådan i den? Någon med mer info sökes! Uppskattas

Mvh Niklas

Audis in Scandinavia Crew
E3_Henrik Teknik Informatör
22 juni 2009 · 371 Inlägg

mitt tips är att du kikar in på www.autopower.se och tittar i deras Tuning forum så får du säkert en massa svar på dina frågor...

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
323micke
22 juni 2009 · 262 Inlägg

Hejsan, det beror helt på vad som är gjort övrigt, insprutning? spridar? etc
För det beror helt på hur Mappningen/inställningarna är på tändning och bränsle.
Men det som brukar gå isönder är toppen på alla M20 motorerna när man börjar ladda på mycket och vid eventuella spikningar. Blir sprickor i vatten kanalerna så den blandar vatten och oljan. Går att lämna iväg så dom svettsar toppen innan skadan händer, PPF är riktigt bra att ha och göra med när det gäller BMW turbo.

Men 0,5 bar på en M20b20 (2L) motor ska inte vara några större problem bara man har koll så den inte spikar.
Ang v-lådan beror det helt på vad och hur man använder den, vet folk som kör med sådanna v-lådor och 300hk utan problem sen har man sett folk som rasat sådanna lådor till en original motor.

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
22 juni 2009 · 1 342 Inlägg

Kopierat från Blocket!


det är en bmw 320i E30 - 87:a
sitter turbo vad för turbo vet jag ej men rör på sig iaf smile
sitter rostfritt extraktor grenrör och bra gjord downpipe från turbon..
sitter öppen dump, och sportluftsfilter.
ny vattenpump, kamrem (2 mån sen) och ny servad..
följer med andra spridare och en intercooler.
finns väll några skavanker på den men ser faktiskt ganska bra ut för att vara en 87:a
en liten bula på vänster framskärm,, 3" avgasrör från turbon. ställbart laddtryck
sitter runt 180-200 hk, nu då den laddar ca 0,5 klarar nog av 1,3 men grejjerna som sitter på nu utan problem
sitter en ZF låda på och nya lameller.


Var visst zf låda, Måste byta toppackning i den! Någon som rekomenderar en bra packning som håller överladdning?

Audis in Scandinavia Crew
323micke
22 juni 2009 · 262 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:
Kopierat från Blocket!


det är en bmw 320i E30 - 87:a
sitter turbo vad för turbo vet jag ej men rör på sig iaf smile
sitter rostfritt extraktor grenrör och bra gjord downpipe från turbon..
sitter öppen dump, och sportluftsfilter.
ny vattenpump, kamrem (2 mån sen) och ny servad..
följer med andra spridare och en intercooler.
finns väll några skavanker på den men ser faktiskt ganska bra ut för att vara en 87:a
en liten bula på vänster framskärm,, 3" avgasrör från turbon. ställbart laddtryck
sitter runt 180-200 hk, nu då den laddar ca 0,5 klarar nog av 1,3 men grejjerna som sitter på nu utan problem
sitter en ZF låda på och nya lameller.


Var visst zf låda, Måste byta toppackning i den! Någon som rekomenderar en bra packning som håller överladdning?

Ok, så som jag fattade det som så är det mest troligen original m-tronic då (original sprut), men kör han med bilen på 0,5 så bör den ju inte spika, om det är en klok förare/byggare big_smile

En bra toppackning smile Beror på hur mycke pengar och tid man vill lägga big_smile

Jag kör med Motornords topp packning, är +0,3mm tjockare, sen packningslim på det så förhoppnings viss ska det hålla. den kostar 695kr.

Sen finns det ju MLS toppackning på PPF som ska vara riktigt bra, kostar dock 3000kr
och med den packningen måste du plana både topp och block för att den ska bli tät.

PS har toppackningen gått så glöm inte att plana toppen. sedan om du byter toppackning så måste du även byta toppbultar wink

ZF lådan vet jag inte så mycket om tyvärr, Ett tips är att gå in på
www.pure-pf.com och gå in på forum och läs, finns riktigt bra tips och gryma byggen att få tips från big_smile

/// Micke

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
22 juni 2009 · 1 342 Inlägg

Låter väl bra det, ska leta rätt på liiiiite mer ekonomiska saker tongue

Audis in Scandinavia Crew
323micke
23 juni 2009 · 262 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:
Låter väl bra det, ska leta rätt på liiiiite mer ekonomiska saker tongue

hehe jo det är rätt dyrt med speed parts till beemer, men ack så roliga bilar när det fungerar big_smile Kolla gärna in lite på min bmw 320 turbo, dock är den inte körd ännu men kan kanske få lite ideer från den, jag är bara 17år och har 1050/ månaden. + att man inte får något nu över sommaren mad.

Senast redigerat av 323micke (23 juni 2009)

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
23 juni 2009 · 1 342 Inlägg

Ska kika! smile Du kanske har lust å PMa mig med lite saker man kan köra med? smile Första gången man tar Bmw ;D

Audis in Scandinavia Crew
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang