Motorn dör ibland på tomgång

stevo3
13 september 2008 · 24 Inlägg

Jag har en cheva van från 90 med insprutning, där motorn ibland dör på tomgång.

Det är inga problem när den står still på tomgång, men när jag kör och ska exempelvis stanna vid ett rödljus, så händer det att den dör när jag lättar helt på gasen.

Jag gissar på att det är igensatt bränslefilter eller tändstiften som är dåliga.
Men är det någon som har nåt tips på vad det kan vara för fel?

gRiLLiS945 Allt i allo
13 september 2008 · 183 Inlägg

kan de inte va nån vakumslang som spruckit ? då du bromsar får den ju mycket luft o vips så stannar de ?

Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
stevo3
13 september 2008 · 24 Inlägg

Det kan det vara, jag ska kolla bränslerören.

Men borde den inte bli svårstartad om det är vakumläckage?
För den startar nästan på en gång, även när jag fått motorstopp.

stevo3
23 april 2009 · 24 Inlägg

Jag har kollat alla vacumslangar till insptrutningen, men jag kan inte hitta något läckage.
Jag har just fått tändingen ställd på verkstad, så det är inte felet heller.

Däremot så har jag läckage i grenröret, skulle det kunna orsaka felet?

Men anledningen till att den dör är att den går ner på för lågt varv innan den stabiliserar sig.

Moparboy440
23 april 2009 · 4 682 Inlägg

en spricka i grenröret kan inte orsaka sånna symptom, däremot kan det vara en delorsak och få bilen att gå sämre om det är grenröret som lambda-sonden sitter i som är sprucket.
skulle gissa på bränslepumpen eller regulatorn.
har du läst ut felkoder?

stevo3
23 april 2009 · 24 Inlägg

Det är grenröret som lamdan sitter i.

Om luftmassemätarn, eller lamdan är trasiga, skulle det kunna orsaka felet?

Den har inte indikerat om felkoder.
Men jag ska kolla.

Moparboy440
23 april 2009 · 4 682 Inlägg

stevo3 skrev:
Det är grenröret som lamdan sitter i.

Om luftmassemätarn, eller lamdan är trasiga, skulle det kunna orsaka felet?

Den har inte indikerat om felkoder.
Men jag ska kolla.

det tror jag inte , då felet visst inte var konstant utan uppkom bara ibland ?
men tbi spruten har väl ingen Lmm? dom har väl MAP sensor istället.

Edit:men du borde ju i.a.f fixa grenröret så att lambda sonden får rätt värden.

Senast redigerat av Moparboy440 (23 april 2009)

stevo3
23 april 2009 · 24 Inlägg

Det stämmer, jag tänkte fel.
Den har en MAP sensor.

Jo, jag ska byta grenröret nu när jag får lön.

Jag fick ett tips på jobbet idag om att dom flesta v8 motorer har en vacumklocka som ska se till att gasen inte går tillbaka för fort när man släpper upp den.
Det kanske kan räcka med att byta den?

Moparboy440
24 april 2009 · 4 682 Inlägg

stevo3 skrev:
Jag fick ett tips på jobbet idag om att dom flesta v8 motorer har en vacumklocka som ska se till att gasen inte går tillbaka för fort när man släpper upp den.
Det kanske kan räcka med att byta den?

har aldrig hört hört talas om en sån vacumklocka , men det kan vara tomgångsmotorn som krånglar.

stevo3
24 april 2009 · 24 Inlägg

Jag är ju inte så hemma på jänkare ännu, har mest jobbat med lastbils dieslar förut.

Sitter tomgångsmotorn på insprutningspumpen?

Moparboy440
25 april 2009 · 4 682 Inlägg

stevo3 skrev:
Jag är ju inte så hemma på jänkare ännu, har mest jobbat med lastbils dieslar förut.

Sitter tomgångsmotorn på insprutningspumpen?

nej. och chevrolets tomgångsmotor e dock inte lika konstruerad som "vanliga" europeiska tomgångsmotorer utan är en är en stegmotor vid namn IAC (Idle Air Control) som trycker in eller ut en kolv i en luftkanal i TBI:n . du kan prova smörja upp IAC spjället ,men när jag tänker efter så tror jag nog inte heller att det är det som e felet men kan lika som grenrörssprickan kanske vara en delorsak.
du borde införskaffa en verkstadshandbok så att du kan göra felsökningen mera systemtisk.
e dock ännu inne på det spåret att det e bränsletryckregulatorn som krånglar (kommer inte upp som felkod),är ett vanligt fel att membranet i BTR:n är ihoprostat.
men de skadar ju aldrig att göra lite allmän service på andra delar av bilen oxå.
men ett membran till bränsletryckregulatorn skulle vara en billig lösning på problemet så de tycker jag du ska kollla upp.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/56051/635630_3z3p7d.jpg
iac

stevo3
25 april 2009 · 24 Inlägg

Jag ska kolla BTR:n.

Jag var ner till bilen idag och upptäckte att spjällaxeln i insprutningspumpen är väldigt glapp, det kanske kan vara där den tar tjuvluft, alternativt en kombination av både BTR:n och spjällaxeln.

Jag har en verkstadshandbok från Chilton, jag ska kolla en gång till i den.

stevo3
23 juni 2009 · 24 Inlägg

Jag tog isär bränsle tryck regulatorn, och det var som du trodde. Den var ihoprostad. Jag böt den och fjädern, men det avhjälpte inte problemet. Jag har gått efter verkstadshandboken nu, och bytt spjällägesgivare, tomgångsventil och lamdan böts när jag böt grenrör.
Motorn går visserligen bättre nu, så det har ju inte varit bortkastade pengar, men den är fortfarande inte helt bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang