Tjena, här kan ni följa mitt projekt som till en början är en motor från en gammal 535i från -90, som nyss passerat 20.000mil.
Det hela började med att jag köpte en svart 535i (som gick varm och fanns tryck i kylsystemet) av en klasskompis som jag tänkte ta delar till brukisen ,en 525i, och sedan sälja delarna som jag "inte behövde". Sagt och gjort, tog över lite delar som ratt, framskärmar, vita blinkers osv..
Bilen skrotade jag senare och hade då kvar saker som motor, växellåda, bakvagn, motorkabelhärva, osv. Men.. Delarna var inte så lätta att kränga iväg. Så då bestämde jag mig för att bygga nått av den här stora motorn.
Jag menar, är inte varje dag man har en 3,5liters sexa som bara står och väntar

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tänkt: Att bli en lekbil med relativt hög hållbarhet. Ska ladda bort åt 1 bar och kanske där över. En viktig punkt är att den SKA lämmna standarbilar som M3:or, Rs4:or och någon Merca V8:a bakom sig vid trafikljusen :wink:
Effektmål: Njae, men bör väll hamna lite över 400hk i motorn för att klara det den var tänkt för att byggas.. hehe
Kaross: Blir till 99% en svart e34 då jag tänkt köra "lagligt" på gata också..

Problem: Än så länge, arbetslös= dålig inkommst= dåligt med inköpta delar :cry:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nåja, är som sagt tänkt att det ska hålla bra så tar väll lite vad som är tänk ska bli förmotor och drivlina.
Block/botten:
Honat
Toppdeckat
Svarvade original kolvar
Packningssats
Nya Kolvringar
Arp bultar
Oljeretur i bröstkåpa
Topp:
Toppackning +0.3mm limmad
Inslipade ventiler och säten
Planat
Öppen vevhusventilation
Avgas:
Grenrör med t3 eller t4 fläns
Hx35 eller liknande
Någon "skottsäker" wastegate
3" downpip
Luft/insug:
Öppet filter placerat vid höger helljus
Kina IC och dump
Insug blir förmodligen ett ombyggt orginal där gasspjället flyttas till andra sidan.
Transmission:
Getrag 260/6
535 kardan
Lamelldiff
Motorstyrning/bränsle/tändning:
Megasquirt..
600cc spridare eller större
Värre soppapump
Vet inte så mycket mer än det, det kommer mer med tiden antar jag.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Börjar med att lägga upp lite gamla bilder. Lite halvtaskiga tyvärr, är tagna med mobilen, men förbättrade så gått det går i photoshop.
Nyinköpt i vintras.
![http://img197.imageshack.us/img197/7682/dsc00852.jpg]()
Här har jag börjat slakta skiten.
![http://img197.imageshack.us/img197/8384/dsc00856i.jpg]()
Motorn har börjat visat sig.
![http://img211.imageshack.us/img211/335/dsc00901.jpg]()
Jag och farsan flyttar den från mitt provisoriska garage. För att sedan..
![http://img211.imageshack.us/img211/4066/dsc00917u.jpg]()
Lyfta ur motor och låda.
![http://img168.imageshack.us/img168/5841/dsc00920o.jpg]()
Motorn satte vi sedan i ett motorstativ hemma i garaget. (Ett av mina bästa köp tror jag)
![http://img23.imageshack.us/img23/1029/dsc00923f.jpg]()
![http://img132.imageshack.us/img132/4517/dsc00965c.jpg]()
![http://img520.imageshack.us/img520/5746/dsc00964b.jpg]()
Klappa ur vipparmsaxlarna med träpinnar..
![http://img355.imageshack.us/img355/8379/dsc01037.jpg]()
Taskig glykol har ätit i toppen, vilket kan vara orsaken till att den har gått varm

Får se hur den blir efter planingen.
![http://img355.imageshack.us/img355/6139/dsc01041t.jpg]()
Kolvar och stakar åkte ur idag.
![http://img132.imageshack.us/img132/2176/dsc01050.jpg]()
![http://img38.imageshack.us/img38/7929/dsc01052s.jpg]()
![http://img38.imageshack.us/img38/999/dsc01057i.jpg]()