9536
Sök

Kicker L5 12" sprucken, hur.?!? :S

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
25 juli 2006
Trådstartare
Hade besök här igår som va här för att få lite pengar efter försäljningen av våran bil..
När han va här passade han även på och lyssna på hurt basen spelade med det nya slutsteget!

De va då han upptäckte att den hade spruckit.. :S  Hade spruckit på flera ställen runt emblemet i mitten.. Har ingenting i bagaget som kunde gjort detta så jag undrar hur det gått till.? :S
Kan jag ha spelat för hårt?  slutsteget ligger på 450 WRMS och basen på 600 WRMS så jag tycker inte de ska gå.!

Fabrikationsfel.?

Har lämnat in basen nu, han visste inte riktight om de skulle gå å få en ny, han skulle höra med grossisten.

Tacksam för alla svar.!! smile

/Dj Aggwa

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Miklen
25 juli 2006
me lite felbyggd låda å fel inställningar på stereo/slutsteg så går d nog att spela sönder den jaaa..Hur länge har du spelat me den ? vart står basen / bilen parkerad..inomhus /utomhus ?

2 933 Inlägg
25 juli 2006
Trådstartare
Okey, ändrade inga inställningar efter jag köpte steget hos ljudhandlaren, fick provspela innan jag köpte jag steget och han ställde in... jag tycker inte de ska finnas nog med kräm i de slutsteget för att klara av detta.. :S

gjorde låda efter den minsta rekomenderade storleken som stod i broschyren som följde med basen.. bilen står ute hela tiden..

152 Inlägg
26 juli 2006
Det är oftast inte för mycket effekt som pajar högtalaren utan snarare för lite.

Insane Base

10 287 Inlägg
26 juli 2006
Då tar vi det igen:

---------------------------------------------------

Svar nej.

Detta är en myt som beror på två primära anledningar, dels en som har teknisk orsak och som beror på gamla, dåligt konstruerade, slutsteg som tappar dämpfaktor när dom klipper och därmed riskerar man att slå sönder upphängningen av membranet. Jag vågar inte svära på hur det förhåller sig numera men ett 500W steg skulle kunna bete sig lika illa som ett 1000W steg så här är inte effekten problemet i sig. ( <= Läs meningen en gång till! - ett klippande jättesteg dödar lika effektivt i så fall som ett klippande mindre steg)

Andra anledningen är att "min bas gick sönder med litet steg men din håller med stort steg" - och då drar man slutsatsen att det håller bättre med för stort steg när orsaken sannolikt är att hänföra till felaktigt konstruerade lådor och/eller för låga frekvenser.
Här har man problemet med maximalt konutslag på (bas)högtalare och ett element kan mycket väl nå sitt maximala konutslag på en bråkdel av max märkeffekt och därmed gå sönder mekaniskt i upphängningen. Här gäller det att veta hur lådan är konstruerad och vilken lägsta frekvens man har tänkt sig att spela för att kunna räkna ut konutslag. Och mera effekt knäcker bara snabbare...

Sedan finns det någon slags myt om "ren effekt" och att högtalare skulle vara känsliga för distorision. Detta har viss sanning men gäller diskanter(!) inte basar. Hög distorision skapar hög energi i övertoner och eftersom diskanter inte tål mycket effekt alls (i ett system med 200W märkeffekt så tål diskanten typiskt runt 20W) så är det diskanterna som tar stryk.
(Detta problem får man givetvis inte om det är bassteget som klipper och man har separata mid/diskantsteg som inte klipper)

Tyvärr dyker denna skröna upp i stort sett varje vecka och jag ber - försök förstå att:

Den energi man matar in i en högtalare åstadkommer två saker:

1) Värme i talspolen
2) Rörelse hos membranet

Och jag hoppas att alla inser så mycket som att mera effekt innebär mera värme och större rörelse.
Om någon vill hävda att mindre effekt ger mera värme och större rörelse hos konen så vill jag nog påstå att ni hade fysikboken upp-och-ner när ni gick i skolan.

/Göran

-----------------------------------------------------------------------------------

alexus65 skrev:
Det är oftast inte för mycket effekt som pajar högtalaren utan snarare för lite.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
26 juli 2006
Ja, det kan vara fabrikationsfel om dom har använt för hårt lim mellan dammhätta/emblem och kon. Sedan så är det ofta så att det vägrar dom erkänna.....

/Göran

dj_aggwa skrev:
Hade besök här igår som va här för att få lite pengar efter försäljningen av våran bil..
När han va här passade han även på och lyssna på hurt basen spelade med det nya slutsteget!

De va då han upptäckte att den hade spruckit.. :S  Hade spruckit på flera ställen runt emblemet i mitten.. Har ingenting i bagaget som kunde gjort detta så jag undrar hur det gått till.? :S
Kan jag ha spelat för hårt?  slutsteget ligger på 450 WRMS och basen på 600 WRMS så jag tycker inte de ska gå.!

Fabrikationsfel.?

Har lämnat in basen nu, han visste inte riktight om de skulle gå å få en ny, han skulle höra med grossisten.

Tacksam för alla svar.!! smile

/Dj Aggwa

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 933 Inlägg
26 juli 2006
Trådstartare
Konstiga är ju att basen spruckit på två ställen så man kan utesluta att någonting slagit i sönder basen.. hade ju galler på med..! problemet är vad som har hänt.. basen spelar ju lika bra fortfarande men de e ju frågan om hur länge plasten/pappret håller som har spruckit.! :S

Sök