9564
Sök

Enkel anläggning för nybörjare

2 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Hej!
Jag är ute efter en väldigt enkel anläggning.
Jag ska köra från mp3/laptop el liknande in till slutstegets lågnivå ingång. (UTAN bilstereo)
Fråga 1: Finns det RCA lågnivå ingång på alla slutsteg?

Jag vill ha stereoljud, typ 6*9 tum med mycket drag i.
Fråga 2: några speciella rekomenderade märken att leta efter på begagnatmarknaden?

Jag vill ha en bas.
Fråga 3,4: Skillnad på aktiv och passiv bas samt vad ska man leta efter?

Fråga 5: För att kunna driva 2 st 6*9 tum och en baslåda, räcker det med ett fyrkanals slutsteg då?
Fråga 6: Vad talar för 2 st 2 kanals slutsteg?
Fråga 7: Innebär 4 kanaligt slutsteg alltid att man kan koppla 2 st 6*9 tum och en baslåda?

Tack för alla svar, jag kan inget idag men är villig att lära mig det mesta!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juni 2009
1: Ja alla steg har RCA som lågnivåingång.
2: Beror på din budget.
3,4: Aktiv bas varierar i kvalitét och ljud. Mindre och billigare plastboxar låter sämre än lite större dyrare riktiga lådor med inbyggt steg i. De mindre lådorna fyller bara ut mer än de ger tryck. Passiv låda är vad det låter som. En baslåda med element som drivs av ett extern steg (De större aktiva jag nämnde innan kan ses som en hybrid av detta) Vad man skall leta efter? Beror på vad du vill uppnå och din budget.
5: Ja. Det räcker med ett fyrkanalssteg till det.
6: Tja..egentligen inget...
7: Enkelt utryckt ja. Ingen skillnad mot att driva ett framsystem på två kanaler och en bas på de andra två (oftast bryggat) eller ett par 6*9 rent tekniskt.

Så för att kunna hjälpa dig mer så måste vi veta lite mer.
Vad vill du får ut av systemet och vad har du för budget?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

298 Inlägg
22 juni 2009
Lonefox skrev:
3,4: Aktiv bas varierar i kvalitét och ljud. Mindre och billigare plastboxar låter sämre än lite större dyrare riktiga lådor med inbyggt steg i. De mindre lådorna fyller bara ut mer än de ger tryck. Passiv låda är vad det låter som. En baslåda med element som drivs av ett extern steg (De större aktiva jag nämnde innan kan ses som en hybrid av detta) Vad man skall leta efter? Beror på vad du vill uppnå och din budget.
7: Enkelt utryckt ja. Ingen skillnad mot att driva ett framsystem på två kanaler och en bas på de andra två (oftast bryggat) eller ett par 6*9 rent tekniskt.

Du är tydligen inte så insatt i billjud, men vill du ha ett billigt ljud så kan jag rekomendara dubbla kicker comp 12".

Har för mig att det säljs ett paket men den plus steg för en rimlig peng på nån hemsida.

7 241 Inlägg
22 juni 2009
FiBTL skrev:
Lonefox skrev:

Du är tydligen inte så insatt i billjud, men vill du ha ett billigt ljud så kan jag rekomendara dubbla kicker comp 12".

Har för mig att det säljs ett paket men den plus steg för en rimlig peng på nån hemsida.

Ursäkta? Jag tror att du citerade fel person.....
Snälla.... GÖR OM GÖR RÄTT! wink

298 Inlägg
22 juni 2009
Lonefox skrev:
FiBTL skrev:
Lonefox skrev:

Ursäkta? Jag tror att du citerade fel person.....
Snälla.... GÖR OM GÖR RÄTT! wink

Ojsan, väd hände här då :S

7 283 Inlägg
22 juni 2009
Jag fortsätter att sprida rekomendationen av DLS R1073, 7x10" istället för 6x9".
Ett vettigt steg på det så klarar du dig utan baslåda om du nu inte måste ha överdrivet med bas.
Blir nog inte mycket enklare än så roll

Och som vanligt, monteringen är riktigt viktig!
Senast redigerat av Brains (22 juni 2009)

8 156 Inlägg
22 juni 2009
Aktiv baslåda: Låda med baselement och inbyggt slutsteg.
Passiv baslåda: Låda med baselement men utan slutsteg. (Kräver externt slutsteg)

Personligen så gillar jag inte 6x9:or, de är en nödlösning för att få bra bas utan baslåda.
Bättre att satsa på ett par hyggliga 6.5:or (kit med diskanter)

Om du kan bygga en egen baslåda (efter en bra element-anpassad ritning då förstås) så är det att föredra istället för att köpa en färdigbyggd aktiv baslåda.

Jag skulle valt ett 2-kanaligt steg till 6x9:orna, alternativt ett 4 kanaligt så att du kan ha 2 element i dörrarna och 2 i t.ex. hatthyllan, samt ett monosteg till baslådan.

En bas behöver inte spela stereo, så ett monosteg är att föredra istället för att koppla ihop 2 kanaler på ett 2-kanalssteg.

Vad är du ute efter för typ av ljud?
Vad spelar du för musik?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

7 283 Inlägg
22 juni 2009
Phaetoon skrev:
Aktiv baslåda: Låda med baselement och inbyggt slutsteg.
Passiv baslåda: Låda med baselement men utan slutsteg. (Kräver externt slutsteg)

Personligen så gillar jag inte 6x9:or, de är en nödlösning för att få bra bas utan baslåda.
Bättre att satsa på ett par hyggliga 6.5:or (kit med diskanter)

Om du kan bygga en egen baslåda (efter en bra element-anpassad ritning då förstås) så är det att föredra istället för att köpa en färdigbyggd aktiv baslåda.

Jag skulle valt ett 2-kanaligt steg till 6x9:orna, alternativt ett 4 kanaligt så att du kan ha 2 element i dörrarna och 2 i t.ex. hatthyllan, samt ett monosteg till baslådan.

En bas behöver inte spela stereo, så ett monosteg är att föredra istället för att koppla ihop 2 kanaler på ett 2-kanalssteg.

Vad är du ute efter för typ av ljud?
Vad spelar du för musik?

Men samtidigt så ska man se till tid, kunskap och budget.
6x9" eller 7x10" är helt klart något utav det enklaste, snabbaste och förmodligen billigaste lösningen som faktiskt räcker till väldigt många här inne.

Onödigt att lägga ut dubbelt eller 3 gånger så mycket när det billigare alternativet faktiskt duger.
Visst, det är givetvis inte i närheten lika bra som ett ordentligt kit i framdörrarna med separat bas osv...
Men tyvärr har inte alla den kunskapen, tiden och/eller pengarna som krävs.

Fast det är ju bra att få alternativ också smile

Sen lägger jag också till, begagnade saker utav bra märken kan man spara in oerhörda pengar på!

7 241 Inlägg
23 juni 2009
Självklart får man anpassa ribban på grejer efter önskemål......även om man vet att det finsn bättre dock dyrare alternativ... :S

8 156 Inlägg
23 juni 2009
Jag skulle bygga billjudet i etapper. Först 2 eller 4-kanaligt steg och ett 6.5" kit.
Sen ett monosteg + baslåda.

Bättre att köpa bra grejor från början och skippa baslådan.
(Sen kan man köpa/bygga en baslåda lite senare, när man får råd)

När det gäller bas så kan faktiskt ett par bra 6x9:or eller 7x10:or vara ett bra alternativ till en baslåda.
Beror lite på bil och hur mycket plats man vill offra.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Jo men visst kan jag ta 7*10'' istället. Om jag visste vad 6*9'' är och står för så hade det ju varit lättare. Jag skrev 6*9'' i tron om att det bara var längd*bredd i tum och just 6*9'' var standard och därmed billigast. Men berätta! big_smile
Jag vill ha just två högtalare och en bas då allt ska sitta i en låda som jag själv ska bygga. Ska kunna vara i bilens bagage men även båtens sittbrunn. cool

Sök