6377
Sök

Nolla motorn. (b230ft)

Supraman
2 300 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Hallå.

Ska nolla motorn ordentligt för misstänker att markeringarna på vevaxeln inte stämmer.

Just nu när markeringen står på 0 så e kolven på väg ner några mm från övre dödpunkt.

Hur ska den stå egentligen på en b230ft?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

197 Inlägg
24 juni 2009
kolla så att pinnen mellan kam drevet och kammen inte har gått av då kan den ställa om sig lite hur den vill

BadBoys_Club

Supraman
2 300 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
mitchi_86 skrev:
kolla så att pinnen mellan kam drevet och kammen inte har gått av då kan den ställa om sig lite hur den vill

dom har nog vart på den innan vid någon tidpunkt för det syns att dom har våldat lite på den.
om vi utgår från att det inte går att nolla med hjälp av den,
hur ska ska det va inställt då?
för nu e toppen av så kan se exakt hur kolven står

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juni 2009
B230 nollas med cyl1 i topp. (är man rackans noga använder man indikatorklocka, skall man bara kränga på kamremmen rätt duger skruvmejsel i tändstiftshålet.)

På S40 turbo är det tightare mellan ventiler och kolv så där har man valt att ha alla cylindrar i en linje när motorn är nollad, ganska smart smile dock svårare att fuska fram var noll ligger då.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Supraman
2 300 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
torpis skrev:
B230 nollas med cyl1 i topp. (är man rackans noga använder man indikatorklocka, skall man bara kränga på kamremmen rätt duger skruvmejsel i tändstiftshålet.)

På S40 turbo är det tightare mellan ventiler och kolv så där har man valt att ha alla cylindrar i en linje när motorn är nollad, ganska smart smile dock svårare att fuska fram var noll ligger då.

jepp, nu har jag det klart för mig.
kör på känn när den e på topp,

ettan i topp och nockarna upp på ettans

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
25 juni 2009
torpis skrev:

Egentligen vad är en nollpunkt?
Det måste vara ett referensvärde?
I princip borde man kunna nolla alla motorer genom att ha cylindrarna på rad så länge man vet hur kammen/kammarna skall stå tongue

Jag använder mig aldrig av märkningar, går alltid på vad cylinder, kam, tändning står på i verkligenheten.
Iom när man planar mycket måste man ju ändra kammen. tongue

Bara en parantes

Jag kollar alltid kammens läge på 4:ans cylinder. Avgas och insug skall i princip trycka lika mycket.
Schimsen skall ligga mitt för varandra!
Senast redigerat av Topper (25 juni 2009)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Supraman
2 300 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Topper skrev:
torpis skrev:

I princip borde man kunna nolla alla motorer genom att ha cylindrarna på rad så länge man vet hur kammen/kammarna skall stå tongue

Jag använder mig aldrig av märkningar, går alltid på vad cylinder, kam, tändning står på i verkligenheten.

Bara en parantes

Jag kollar alltid kammens läge på 4:ans cylinder. Avgas och insug skall i princip trycka lika mycket.

Gäller det på alla 4 cylindriga?

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juni 2009
Stefan Varberg skrev:
Topper skrev:
torpis skrev:

Bara en parantes

Gäller det på alla 4 cylindriga?

"Grundinställningen" på alla motorer utgår från symetriskt ställda kammar, alltså ett visst lyft vid TDC, sen kan man ju variera därifrån om man har olika värden på kammarna in/ut mm beroende på vad bromsbänken säger.  Det är dock omständigare på en enkelkamsmotor att justera insug gent emot avgas wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

160 Inlägg
25 juni 2009
Ettans cylinder ska vara i övredödläge som alla säger men har man tagit bort remskivan på vevaxlen så finns det markering på vevaxel drevet och en liten "spets" på blocket som ska vara rätt för varandra

Sök