9534
Sök

4 st GAS 10or i 945a, storlek?

Jävel
2 018 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Tja.

Jag har ett Gas Silver 4 Kanals stort steg och har köpt 4 st Gas Alpha 10" basar till min 945a.
Jag vet att det finns program som säger hur stor lådan ska vara för vissa bilar, men jag missade att fråga detta när jag handlade på brl, så finns det på nätet?

Mvh.
Senast redigerat av Plankpojk (25 juni 2009)

You got to risk it, to get the biscuit :)

21 761 Inlägg
25 juni 2009
Vill du bara spela med mycket tryck eller vill du att lådan ska låta någorlunda hyfsat också?

De där basarna får inte en bra ljudkvalitet i basreflexlådor enligt flera som har testat dem, sluten låda är att föredra i så fall. Däremot om man vill ha mycket tryck så är det basreflexlåda som gäller. smile

100 liter netto (för alla basar tillsammans) avstämt till 35-40 Hz borde kunna spela med bra tryck och djup bas tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (25 juni 2009)

Jävel
2 018 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Skapligt hyfsat hade vart kul, men tryck är ju de jag är mest ute efter smile. Tackar för dina tips smile Nu är det bara ut i garaget o börja såga i mdf:en:Dbig_smilebig_smile

21 761 Inlägg
25 juni 2009
Om du gör den på 110 liter totalt och sätter 1 st 6" rör som är 33 cm långt, då borde avstämningen hamna någonstans runt 35 Hz enligt mitt program. Sedan kan du labba litegrann med rörlängden ifall basen tex låter betydligt mer med en dörr öppen, ungefär 22 cm långt rör ger ca 40 Hz avstämning. smile

Använd konade trattar i båda ändar av röret, annars får du flåsljud vid hög volym. Jag har dock inte tagit hänsyn till trattarna, du får kolla upp hur många cm av röret som ska kapas av för att kompensera för trattarna.

Det här är teoretiska beräkningar alltså, jag har inte testat basen själv.
Senast redigerat av Drönirettab (25 juni 2009)

Jävel
2 018 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
tacktack smile Farsan är ganska duktig på billjud så tillsammans med din info här så kommer nog detta bli galant big_smile

Sök