Hjälp att koppla in nya högtalare i 9000!

hardrocker
26 juni 2009 · 86 Inlägg

Har köpt ett par begagnade högtalare, MB Quart RWE 130, plus en sub. Men de är lite mer avancerade än vad jag är van vid.. Har hittat en manual på nätet om högtalarna, men inte filtret. MB Quart RXE 213 heter filtret. Nån som känner till det? Kanske kan ni hjälpa mej med några frågor?

Jag börjar med delningsfiltret. 4 ingångar; T-, W-, T+, W+. Är T tweeter och W woofer (mellanregistret alltså)? Där hade jag trott att jag bara skulle koppla in två sladdar från slutsteget, inte fyra. Jag har ett Kenwood KAC-8403 slutsteg. Jag kopplar en lågnivåkabel mellan stereon och slutsteget. Utgången (left t ex) från steget har två kontakter (+ och -), inte fyra. Hur ska jag koppla?

De 4 utgångarna på filtret förstår jag bättre. 2 till mellanregistret och 2 till diskanten. Men vilka kontakter ska jag använda på högtalarna? Jag trodde det skulle finnas 4 kontakter men det finns ju sex! De två röda som kommer ut från bakstycket, är det till diskanten? Sen finns det ju två kontakter på var sida, där den ena har en skruv men inte den andra.

Subben kopplar jag väl direkt från slutsteget, inte via filtret?

Saab 9000 CD 2.3t -97
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang