2924
Sök

Hur mkt material behövs? lådbygge!!!

Mekaniker
212 Inlägg
26 juni 2009
kaihaj skrev:
BJonsson skrev:
kaihaj skrev:

ja kompisen har 3st sånna o d spelar som fan. men ja har alldelles för liten låda så d spelar inte ens hälften så bra tongue

min låda har varit till några gamla mds fanatic 12:or tongue

ja men ska du inte bygga ny nu? smile

hehe japp wink

Då jag har sedan så tänkte jag om ja lägger lådan så nära baksätet som möjligt med basarna mot bagaget osen basportarna bakåt in mellan sätena? det borde funka bra lr? tongue

Blir inte alls bra med portarna på motsatta sida av basarna, sätt portarna på samma sida som basarna för bästa ljud.

4 074 Inlägg
26 juni 2009
pontan36 skrev:
kaihaj skrev:
BJonsson skrev:

hehe japp wink

Då jag har sedan så tänkte jag om ja lägger lådan så nära baksätet som möjligt med basarna mot bagaget osen basportarna bakåt in mellan sätena? det borde funka bra lr? tongue

Blir inte alls bra med portarna på motsatta sida av basarna, sätt portarna på samma sida som basarna för bästa ljud.

ja eller uppåt!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

yrkeschaufför
709 Inlägg
26 juni 2009
M1Get skrev:
Beror väll på hur stor skivan är tongue När jag byggde en låda på ca 150 liter så gick åt i princip en hel skiva, vart lite kantbitar mm över. Och då var den skivan 120 x 250 cm tror jag.

vad har du för element då du måste ha en låda på 150L jag menar inte att dumma.. jag är bara nyfiken

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

4 074 Inlägg
26 juni 2009
volvonisse440 skrev:
M1Get skrev:
Beror väll på hur stor skivan är tongue När jag byggde en låda på ca 150 liter så gick åt i princip en hel skiva, vart lite kantbitar mm över. Och då var den skivan 120 x 250 cm tror jag.

vad har du för element då du måste ha en låda på 150L jag menar inte att dumma.. jag är bara nyfiken

TS ska ha en låda på 135liter!

258 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
BJonsson skrev:
kaihaj skrev:
BJonsson skrev:

hehe japp wink

ska du ha dom i volvon?
Ha basarna bakåt är ju inte optimalt.. Antar att plåten sitter kvar bakom ryggstödet? Har byggt i nån240/740 förut och jag tyckte det blev bäst att kapa bort all plåt och spela basarna framåt mot ryggstödet och en port/portar antingen i skidluckan eller i hatt hyllan! dock ska man tänka på att göra en extra baffel så inte basarna slår i nåt när dom slår fullt ut! sen är det jävligt viktigt att täta bakåt när man bygger så!

okej... tack för tipset. tror inte mina basar får platts där under. men ska göra ett gott försök smile

4 074 Inlägg
26 juni 2009
kaihaj skrev:
BJonsson skrev:
kaihaj skrev:
hehe japp wink

ska du ha dom i volvon?
Ha basarna bakåt är ju inte optimalt.. Antar att plåten sitter kvar bakom ryggstödet? Har byggt i nån240/740 förut och jag tyckte det blev bäst att kapa bort all plåt och spela basarna framåt mot ryggstödet och en port/portar antingen i skidluckan eller i hatt hyllan! dock ska man tänka på att göra en extra baffel så inte basarna slår i nåt när dom slår fullt ut! sen är det jävligt viktigt att täta bakåt när man bygger så!

okej... tack för tipset. tror inte mina basar får platts där under. men ska göra ett gott försök smile

jo 12" får plats utan problem!

Öh,tror jag!
blev fan tveksam...
Jo men 12or ska gå in!
Senast redigerat av BJonsson (26 juni 2009)

258 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
BJonsson skrev:
kaihaj skrev:
BJonsson skrev:

ska du ha dom i volvon?

jo 12" får plats utan problem!

Öh,tror jag!
blev fan tveksam...
Jo men 12or ska gå in!

När ja hade 1 sån bas i början så skulle vi bygga så. och har för mig att det hade gått o ha den lite snett men att magneten tog i så det fanns inte platts för material sad men ska prova igen för o va säker tongue

258 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
volvonisse440 skrev:
M1Get skrev:

JBL P1220 1600W

Har inte sagt 150 liter. men 135? tongue

258 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
aakesson skrev:
har du måtten på lådan?

110cm lång
30cm hög
41cm djup

Dessa mått tänkte ja köra på.
djupet är det enda som går o ändra på.

729 Inlägg
26 juni 2009
30 cm hög??? Kräver inte 12" en monteringsdiameter på 31-32 cm?

4 074 Inlägg
26 juni 2009
ts85 skrev:

Baksätet lutar ju lite alltså blir måttet längre! det är trångt men det går...

729 Inlägg
26 juni 2009
BJonsson skrev:
ts85 skrev:

Baksätet lutar ju lite alltså blir måttet längre! det är trångt men det går...

Aaaah... Det stämmer... Men det blir väldigt tajt.... smile

yrkeschaufför
709 Inlägg
26 juni 2009
kaihaj skrev:
volvonisse440 skrev:
M1Get skrev:

JBL P1220 1600W

Har inte sagt 150 liter. men 135? tongue

1600W  okey då är jag med.. jag va bara nyfiken tongue hade en  låda som vad på 65 L till 2 st gas 12" förut men det är klenare element men den var exackt utränknad.. skilde satan inte på ett kryddmått inte wink hehe

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

21 761 Inlägg
26 juni 2009
kaihaj skrev:
110cm lång
30cm hög
41cm djup

Dessa mått tänkte ja köra på.
djupet är det enda som går o ändra på.

Med de där yttermåtten så blir innervolymen ca 96 liter, det är när man räknar på yttermåtten som volymen blir 135 liter. För att få 135 liter i innervolym så måste nedre djupet vara ca 60,5 cm och övre djupet ca 49 cm om vinkeln är 69 grader och lådmaterialet är 22 mm tjockt.

Räknat på 69 graders vinkel på baffeln så blir baffelhöjden ca 32 cm, det är nog precis att basen får plats i så fall. Det får inte sticka ut alltför mycket utanför själva ramen på basen, då går nog inte lådan in fastän baffeln är lutad. smile
Senast redigerat av Drönirettab (26 juni 2009)

258 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
Har varit o köpt 22mm spånskiva nu...
och 2st 4" portar.

Ska se om ja hinner börja imorgon, hoppas att det går o få in basarna bakom sätet nu bara smile

Tack för alla svar smile
gör ju inget om ni skriver ännu mera hehe tongue

258 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
har varit ute o kollat nu. och det är omöjligt att få platts med basarna under hatthyllan.
Så tänkte bygga ifrån den börjar o bakåt, är väl enda alternativet sad

Sök