Data-chassi fläkt till kylning för slutsteg?

_GhostDriver_
29 juni 2009 · 107 Inlägg

Har kollat runt lite och hitttat denna kylfläkten till dator http://www.dustinhome.se/pd_5010071553.aspx

Tänkte köpa 4 stycken och sätta i golvet i skuffen på min bil för att kyla slutsteget som är försänkt i golvet. bild finns på ljudbygget bland mina bilder på min sida.

Kan man använda detta?
Eller eldar man upp fläktarna om man kopplar dom till bilens 12Volt? Datorer är väl 12volt?
Någon som vet med säkerhet?

NJ_
29 juni 2009 · 2 118 Inlägg

funkar klockers, tänk på att sätta två på var sin sida så att ena sidan "drar in luft" och den andra "drar ut luft" så du får ett luftflöde där inne smile

D.i.l.l.i.g.a.f
Lonefox Bad music kills good sound
29 juni 2009 · 7 241 Inlägg

Koppla med fördel in dem via ett relä då de kan störa ljudet om de kopplas rakt mot remote från cd:n....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
_GhostDriver_
29 juni 2009 · 107 Inlägg

Låter bra! Säkert att det kan störa ljudet om man kopplar dom på remoten? Vore ju jäkligt smidigt annars.

Lonefox Bad music kills good sound
29 juni 2009 · 7 241 Inlägg

_GhostDriver_ skrev:
Låter bra! Säkert att det kan störa ljudet om man kopplar dom på remoten? Vore ju jäkligt smidigt annars.

Jag är säker då jag själv råkat ut för det.
Datorfläktar har ju en signal som talar om för bla. moderkort hur snabbt den roterar, även om man tar bort den kabel som signalen går via så finns signalen kvar och KAN gå igenom via pluskabeln på fläkten. Och det är RUSKIGT irriterande.... DOck är det inte ALLA fläktar det händer på......så det märker man.
Dock garderar jag mig och kör med relä direkt oavsett fläktval smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Rickard-v
29 juni 2009 · 2 665 Inlägg

NJ_ skrev:
funkar klockers, tänk på att sätta två på var sin sida så att ena sidan "drar in luft" och den andra "drar ut luft" så du får ett luftflöde där inne smile

Dra in och dra ut. Du menar trycker in och drar ut?

På elfa.se finns allt vad fläkar du behöver. Och galler till dem.

Du behöver inte så många. Det räcker om du har 1 eller 2 som suger ut luften. I andra ändan sätter du bara fläkt galler så suger den in luften där.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
NJ_
29 juni 2009 · 2 118 Inlägg

Rickard-v skrev:

NJ_ skrev:
funkar klockers, tänk på att sätta två på var sin sida så att ena sidan "drar in luft" och den andra "drar ut luft" så du får ett luftflöde där inne smile

Dra in och dra ut. Du menar trycker in och drar ut?

På elfa.se finns allt vad fläkar du behöver. Och galler till dem.

Du behöver inte så många. Det räcker om du har 1 eller 2 som suger ut luften. I andra ändan sätter du bara fläkt galler så suger den in luften där.

Precis, så han skapar ett luftflöde där slutsteget ska sitta.

D.i.l.l.i.g.a.f
Humpee
29 juni 2009 · 45 Inlägg

det räcker med att du sätter en precis under steget som blåser lite på steget. bara du får lite cirkulation på luften smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang