6268
Sök

Köpa ny bil, skatteskuld?

537 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Tjooo.

Jo, håller på att klura på att köpa en bil att göra i ordning. Fixade fram ett sånt där papper man får skickat hem via fax, och där stod det såhär:

Fordonets skatteförhållande
Fordonsskatt betald
Årsskatt 1452kr
Att debitera vid påställning 1139kr inkl avgifter

Alltså när bilen ställs på kommer det en räkning på 1139kr? Men samtidigt står det att skatten är betald, för en avställd bil sedan 2008-02-01..

Och när en bil får körförbud för att man inte dykt upp på besiktning e.d, ställs bilen automatiskt av då?

4 005 Inlägg
29 juni 2009
Fordonskatt betald = inga skulder finns sedan tidigare.

Du kommer alltså att få en räkning hem på skatt som du ska betala för att få framföra ditt fordon.

537 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
aha, så om jag gör samma sak imorrn så kommer det alltså stå 1132kr (exempel summa) istället för 1139kr? För att en tid av perioden redan gått?

832 Inlägg
29 juni 2009
markuse90 skrev:
aha, så om jag gör samma sak imorrn så kommer det alltså stå 1132kr (exempel summa) istället för 1139kr? För att en tid av perioden redan gått?

Just så är det.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

1 634 Inlägg
29 juni 2009
Det är ju egentligen så det är tänkt att man skall göra när man säljer en bil, man ställer av den och får tillbaka pengarna på skatten. Men lyckligt vis är vi inte så småsinta i sverige så vi bryr oss om de pengarna. Ja de flesta utav oss iaf. Han du har köpt bilen av behövde tydligen ha de där pengarna så han ställde av den wink

För flera år sedan ägde jag en bil jag hade som övningskörningsbil, men behöde sälja den. Jag hade ställt av bilen och bilen gick in i ny skatteperiod. Jag begärde 5000kr för bilen och blev erbjuden 3500kr eller nåt liknande av en som var ute och tittade på den. Okej, jag tar det, vi gick in och skrev papper, han ringde och ställde på bilen via automatisk tele-tjänst. Jag fick pengarna och han åkte iväg. Några dagar senare fick JAG räkningen på skatten som var på ca 2000kr!!!!! Han vägrade betala den och eftersom jag stod skriven på bilen vid påställningen var jag betalningsskyldig... FYFAN va sne jag var. Men 17 år som jag var så fick jag låta det va.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök