5259
Sök

Kondensator hjälp vad för farad på kondensato

3 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
skulle behöva lite hjälp om vad hur / vilken farad som skulle passa bäst till mina bassar och slutsteg

bassarna är GAS 2 X 12

Effekttålighet 2x250W RMS, 2x500W max. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Magnet 33oz. Frekvensomfång 28-800Hz

slutsteget är ett alpha 4100

Uteffekt      4x80 Watt (4ohms)/4x140 Watt (2ohms)/2x275 Watt (Bridged 4ohms)     
Frekvensomfång     10Hz-40kHz

om de här inte hjälpte  sicka ett pm lr något så ska ja förasöka förklara mer smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
Team dBakuten
3 453 Inlägg
28 juni 2009
pattilatti2 skrev:
du behöver ingen ....

Håller med föregående talare.. FIXA eventuella strömproblem istället.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Tokken skrev:
pattilatti2 skrev:
du behöver ingen ....

felet är det när ja växla ner med bilen så låter basen konstigt och musiken lixom hopa å låter suddigt på samma gång om du förstå  va ja mena va kan de va för fel då :S

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 juni 2009
frilliz skrev:
Tokken skrev:
pattilatti2 skrev:
du behöver ingen ....

felet är det när ja växla ner med bilen så låter basen konstigt och musiken lixom hopa å låter suddigt på samma gång om du förstå  va ja mena va kan de va för fel då :S

Problemet uppstår när du växlar NER med bilen? Motorbromsar du då?

Jag skulle nog hellre säga...... DÄMPA BILEN för ljuden du får vid nerväxlingarna blandar sig med musiken och grötar ihop allt....det handlar om frekvenser på bla. avgasljudet. Jag lever själv med det problemet i min rostburk (som skall rostlagas INNAN jag dämpar bilen riktigt....ingen större idé annars) när jag inte spelar tokhögt...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
29 juni 2009
Jag tycker att en kondensator gör alltid nytta oavset dålig eller bra strömbank. MEN den ersätter ingen dålig strömbank.

Märker man ingen skillnad så har man köpt/har en dålig/kass kondensator.

Många av dagens billiga kondensatorer på tex,1F behöver inte vara 1F utan kan lika väl vara 0.1F för att få säljas. Tänk på den!!!

MVH//Björn
Senast redigerat av dbakuten (29 juni 2009)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
29 juni 2009
dbakuten skrev:
Jag tycker att en kondensator gör alltid nytta oavset dålig eller bra strömbank. MEN den ersätter ingen dålig strömbank.

Många av dagens billiga kondensatorer på tex,1F behöver inte vara 1F utan kan lika väl vara 0.1F för att få säljas. Tänk på den!!!

MVH//Björn

Det beror ju helt på systemet i övrigt om det hjälper eller ej.

Jag har testat kondensator i bortåt 100 system, och det är i hälften av fallen nåt som hjälper.

Många gånger ger det mer för ljudet att sätta den på mellanregistret. Och nej, jag skämtar inte..

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
29 juni 2009
jonash skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn

Jag har testat kondensator i bortåt 100 system, och det är i hälften av fallen nåt som hjälper.

Många gånger ger det mer för ljudet att sätta den på mellanregistret. Och nej, jag skämtar inte..

Intressant förklara nämare!

MVH//Björn

365 Inlägg
29 juni 2009
dbakuten skrev:
jonash skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn

MVH//Björn

Nu är jag ute på gissningsresa, men det är högre frekvenser det handlar om = mer bråttom att få ström till det steget?

Som sagt, spekulationer från min sida.. :p

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 juni 2009
dbakuten skrev:
jonash skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn

MVH//Björn

Testa skall du få se. wink I ganska många fall sätter folk lite "sämre" steg på sina midbasar/mellanregister/diskanter som har väldigt dåligt med reservkapacitans på både in- och utgången.

När man så ser till att dessa steg får lite extra försörjning, så händer det grejer. En inte helt ovanlig upplevelse är mer dynamik och öppenhet i mellanregister.

/jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök