7317
Sök

6 000 mil Service på Kia Sportage. | Hur långt kan man rulla över 6 000 mil?

Avstängd
268 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Hallå! Nu är de så att de är dags o göra 6 000 mil på Kia'n...!

Men den tidigaste service'n jag hittade är 16 juli. Och bilen rullar mer eller mindre 8 mil om dan.

Bilen ligger just nu på 62900 km... Vilket i sin syn är över 6 000 mil.

Hur långt kan jag rulla med bilen innan de akut är dags för service?

Inga sånna skam svar som "Du kan rulla tills den skär i motorn eller sotar igen"..

Utan hur långt typ?

MvH // Demir

edt. Nybils garanti kvar.! Måste vara en auktoriserad verkstad!
Senast redigerat av doch (29 juni 2009)

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
Sir
291 Inlägg
29 juni 2009
Väldigt olika de där med vart gränsen går. Skulle göra som sir-daniel att kolla med biltillverkaren. Även om inget händer så kan de bli problem framöver.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

660 Inlägg
29 juni 2009
Dale skrev:
Väldigt olika de där med vart gränsen går. Skulle göra som sir-daniel att kolla med biltillverkaren. Även om inget händer så kan de bli problem framöver.

Fanns ett exempel på forumet tidigare i veckan då det var någon som gått 200 mil över sin 6 000 mila service, sen skar motorn vid typ 12 000 och han fick inte ut ett skit för han hade "slarvat" med servicarna tidigare i bilens liv. man ska boka in sig i tid och man kan faktiskt göra servicen före 6 000 mil,

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Smålänning
7 887 Inlägg
29 juni 2009
Är väll bara att boka nu och ta första bästa tid... Jag skulle säga att allt över 100 mil förbi är för mycket... Intervallerna är som dem är av en anledning smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

DFFL
9 020 Inlägg
29 juni 2009
290 mil är rätt långt över.
Har du otur så blir de purkna som fan ifall något händer.

Ring imorgon så vet du garanterat, så slipper du folk som gissar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Bilmekaniker
274 Inlägg
29 juni 2009
hur långt e de sen sista servicen? (mekar bla kia)

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

1 353 Inlägg
30 juni 2009
jag tror din motorgaranti är körd redan.. (men kia kanske är snällare än många andra tillverkare)

There's no replacement for displacement

7 283 Inlägg
30 juni 2009
Batta skrev:
jag tror din motorgaranti är körd redan.. (men kia kanske är snällare än många andra tillverkare)

Det hade jag blivit väldigt förvånad över.
Handlar ju inte ens om goodwill, enbart slarv ifrån ägaren...

Sen kan man ju ställa sig frågan vad som VERKLIGEN händer om man inte servar precis som dom säger, men det är deras regler så det är bara att följa.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
1 juli 2009
Brains skrev:
Batta skrev:

Det hade jag blivit väldigt förvånad över.
Handlar ju inte ens om goodwill, enbart slarv ifrån ägaren...

Sen kan man ju ställa sig frågan vad som VERKLIGEN händer om man inte servar precis som dom säger, men det är deras regler så det är bara att följa.

Behöver väl inte vara så att hela bilen totalhavererar på grund av de, men intervallerna är satta och garantierna gäller om man följer dem, annars blir de väldigt mycket "ja hörde att hasse fick sin motor lagad fast han slarvat me servicen så då kan väl ja också få de? Fast ja bara kört 100 mil över gränsen" osv osv. Handlar nog mest om att slippa få massa gnällisar som "glömt" serva bilen smile och sen måste ngn bestämma hur mkt man ska acceptera över intervallet.

Och då blir ju intervallet rätt onödigt, kan man lika gärna sätta exempelvis 1600 mil emellan istället för 1500, förlorar ju trovärdigheten på intervallen
Senast redigerat av Mortalis (1 juli 2009)

Sök