5085
Sök

LÅter sportljuddämpare mer vid 3500 rpm?

250 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Låter en sportljuddämpare (bakre), som är godkänd enligt SBP, mer än original vid vanlig körning i kupén? Som det är nu ligger motorvarvet på min bil på 3500 rpm i motorvägsfart, och man hör ett svagt surr från motorn. Kommer det låta mer med sportljuddämpare, eller är det mest vid högre varv?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 juni 2009
beror på, det är olika från bil till bil, men på min 850 med endast 1 japsdämpare längst bak och katt, så blev det ett fruktansvärt oljud just i motorvägsfart.. nästan värre än på höga varv.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Driver
2 111 Inlägg
29 juni 2009
Hur långt är ett snöre...

Men generellt precis som aces skriver så kan de bli riktigt dovt på en sugis på relativt låga varvtal.
Dvs ganska drygt. Hade sportdämpare på bruksbilen länge men tröttnade till sist på "låter mer än de går" stuket o köpte nytt orig.

Säger inte att du ska skippa hela grejen, bara lite tips...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Stabil som fan
304 Inlägg
29 juni 2009
Det beror ju på vad det är för grejjer du köper smile På en gammal 740 tog jag bort bakre ljuddämparn, det lät ju kanske lite halv tufft, men som sagt, man tröttnar!

3 860 Inlägg
30 juni 2009
Ja har 2 dämpare på mitt 3" och då kan jag ana ett dovt ljud vid 3 000 varv, men då gör ja ca 140 på 5ans växel...... Menn i övrigt, nä inte mycket ljud i kupen märks mer vid gaspådrag naturligvtvis...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

370 Inlägg
1 juli 2009
Varvtalet spelar väl inte så stor roll utan snarare hur mycket gaspådrag(=hur mycket bränsle som exploderar i motorn) tongue

379 Inlägg
1 juli 2009
Erikkk skrev:
Låter en sportljuddämpare (bakre), som är godkänd enligt SBP, mer än original vid vanlig körning i kupén? Som det är nu ligger motorvarvet på min bil på 3500 rpm i motorvägsfart, och man hör ett svagt surr från motorn. Kommer det låta mer med sportljuddämpare, eller är det mest vid högre varv?

nej fan heller de bli knappt nårra störande ljud...min calle låter nått djävulskt!!! när ja byggde om till raka rör från katt till sissta japs så sa alla du kommer plocka ner allt lika fort som du satte på det..
de låter mest vid 2500rmp exagt men landsväg och motorväg e inget brööl att oroa sig för wink
lycka till
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

5 Inlägg
2 juli 2009
Tja. lånar tråden lite

Jag har en Mitsubishi galant -93 med 2,0 motor. Jag funderar på att ha på en japs dämp på den. Min fråga är då, hur mycket kommer det att låta om jag bara byter ut den bakre dämparen, blir det någon störe skillnad eller är det bäst att köra 2,5 tum rör från katen och avsluta med japs dämpen för att få lite muller i bilen, jag vill dock inte ha allt för överdrivet högt ljud in i kuppén.

379 Inlägg
2 juli 2009
Nicke16 skrev:
Tja. lånar tråden lite

Jag har en Mitsubishi galant -93 med 2,0 motor. Jag funderar på att ha på en japs dämp på den. Min fråga är då, hur mycket kommer det att låta om jag bara byter ut den bakre dämparen, blir det någon störe skillnad eller är det bäst att köra 2,5 tum rör från katen och avsluta med japs dämpen för att få lite muller i bilen, jag vill dock inte ha allt för överdrivet högt ljud in i kuppén.

kör me 2,5" från katt till japps de gjorde jag..o nej de bli inga störande ljud i bilen
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

5 Inlägg
2 juli 2009
ok tack så mycket:)

Sök