5326
Sök

Hjälp med att förklara HZ på lådan!

434 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
Hej nu är det så att jag skaffat ny bas igen. En mds fzr 12" som sitter i en 940. jag byggde lådan efter mds ritningar och det står massa om basen:
Fs Hz: 45Hz
Qts: 0,447
Qms: 8,049
Qes: 0,752
Mms g: 155

Nån vänlig själ som kan förklara lite för mig vad allt det betyder?Är mest nyfiken vad Fs Hz:45Hz betyder

// Christopher
Senast redigerat av Volvo_wicke (2 juli 2009)

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

21 761 Inlägg
2 juli 2009
Fs = Elementets resonansfrekvens i fri luft, det mäts fram.
Qms = Elementets mekaniska Q-värde, det mäts fram.
Qes = Elementets elektriska Q-värde, det mäts fram.
Qts = Elementets totala Q-värde, det räknas fram utifrån Qms och Qes.
Mms = Totala vikten på elementets högtalarkon+en tredjedel av upphängningen, det mäts fram.

De olika Q-värdena är lite knepigt att förklara, men man kan nog säga att det är ett sätt att få fram hur lätt elementet kommer i resonans. Ett element med högt Qts (betydligt högre än 0,4) får en mer ojämn frekvensåtergivning och om man sätter den i basreflexlåda så blir inte ljudkvaliteten speciellt bra. Sluten låda passar i så fall bättre, där får elementet bättre kontroll på konen.

Det finns mycket bättre förklaringar om dessa parametrar ifall du söker på nätet. smile

De Q-värden som står om just den där basen är dock lite felaktiga, men det är bara jag som är petig. wink

434 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
Jag får tacka hemskt mycket för det:) Sen en till fråga. För att ställa in gainen på steget ska man låta basen  på stereon vara av vriden helt? Har den nu på 10/10. Kan man få fram bättre tryck hur lådan då , för man borde kunna mixtra mera med steget då? Hoppas nån förstår.

//Christopher

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

21 761 Inlägg
2 juli 2009
Vid grundinställningen av stegets gain så bör man låta stereons baskontroll vara på 0. När man sedan har ställt in gainen på steget så att det är anpassat till stereon, då kan man börja med eventuella efterjusteringar ifall man inte är riktigt nöjd med basljudet. smile

Man får dock vara försiktig med både stegets bassboost och stereons baskontroll, dessa justeringar gör att steget får jobba väldigt mycket vid vissa frekvenser och lätt kan överbelastas.
Senast redigerat av Drönirettab (2 juli 2009)

Sök