5440
Sök

Slutsteget dör

434 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
Nu är det så att jag har fått låna ett jbl steg. vet ej mer om det. Basen är en MDS fzr 12" och nu när jag jag koppla in det och allt var klart så ställde jag in steget och basen lät bra tyckte jag. Men sen när jag vred på så lägger steget av när det bir mycket bas i en låt.Lyser Protection.  Men det startar igen nästan direkt. Kan det vara så att steget får för lite ström( har ganska klena kablar) eller finns det något annat som kan vara fel?Mitt gammla steg MDS fanatic f20 funkade hur bra som helst men gav inte ifrån sig lika bra tryck. Om det kan vara nått?

Hoppas nån förstår detta som en trött kille på jobbet skrivit.
//Christopher

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

1 534 Inlägg
3 juli 2009
mät hur mkt spänning steget får?
hur tjocka kablar har du till steget?

434 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
haha 8mm kabel pgr av stöld av stereo utrustning så tog jag vad jag hade hemma . Har alltså kört 8mm på gammla steget. Om nån kränger iväg lite kabel skulle jag bli glad:)

21 761 Inlägg
3 juli 2009
Vad heter JBL-steget?
Hur har du kopplat talspolarna på basen, 1 Ohm eller 4 Ohm?

Gör gärna som Iam2fast4u föreslår, mät spänningen på steget när du spelar. Då ser du ifall spänningen sjunker mycket. smile
Senast redigerat av Drönirettab (3 juli 2009)

434 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
vetej namnet på steget. Men vet att jag har brygg kopplat spolarna på basen ner till 1 Ohm.

Skicka Pm om nån säljer ett steg med 700-1000wrms billigt, behöver ett nytt eget steg.

21 761 Inlägg
3 juli 2009
Om du tänker köpa ett steg som ger uppåt 1000 WRMS så måste du byta ut dina strömkablar till grövre dimensioner. Ett steg som arbetar i klass D (de flesta monosteg) drar drygt 90 A vid 1000 W och 14,4 V inmatad spänning, då behövs minst 21 mm2 kabel men hellre ännu grövre. smile

8 mm2 kabel får ha högst 40 A säkring enligt rekommendationstabell hos Nårdik, det innebär ungefär ett Klass D-steg på runt 430 W. Det teoretiska spänningsfallet i 5 m lång 8 mm2 kabel vid 40 A strömförbrukning blir ca 0,45 V och det är enligt min åsikt på gränsen till "godkänt".

Sök