Besikta en 140 utan reservhjulsbaljor?

Sjoberg_W
5 juli 2009 · 141 Inlägg

Som rubriken, säger dom något på besiktingen om jag har kapat bort baljorna och svetsat igen med vanlig rak plåt?

För den fick en anmärkning på högerbaljan senaste besiktning, men nu är båda genomrostade, så känns ju lättast att bara kapa bort.

Och tvärbalk fram höger fick den också anmärkning på, och läste att det var lätast att ta plattjärn ca. 2mm och böja i balkens form och svetsa över, är det lättast eller hur ska man göra?

Kolla gärna bilderna på den och ge tips vad man kan göra wink

Mvh William

snapshot
5 juli 2009 · 908 Inlägg

så länge som ingen kant eller nått vasst sticker ut så ska det vara ok.. eller ?

JonasHalt
5 juli 2009 · 699 Inlägg

Jag tog bort baljorna på min 240 å satte dit plåtar istället.. Har inte varit några problem på besiktningen med detta. Finns någon bild om du går in på min 240 så får du se....
//Jonas

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Amazon_123GT Driifter;)
5 juli 2009 · 1 630 Inlägg

de e där beror väl på om man har drag? har du drag tror ja baljorna behöver vara kvar..

och balken funkar bra o göra som du sagt men kapa bort den gamla innan du svetsar dit den nya

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Sjoberg_W
5 juli 2009 · 141 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
de e där beror väl på om man har drag? har du drag tror ja baljorna behöver vara kvar..

och balken funkar bra o göra som du sagt men kapa bort den gamla innan du svetsar dit den nya

Okej, vill gärna ha ett säkert svar om man måste ha baljorna med drag eller ej! för drag har jag då på min, och man måste väl regbesikta om man ska besikta utan drag?

Och är det ett måste att kapa bort gamla balken innan? Vet många som bara har kletat på rostskyddsmedel och svetsat plåten över gamla balken, men det kanske bara är nå snabbfix?

volvonisse440 yrkeschaufför
5 juli 2009 · 709 Inlägg

Sjoberg_W skrev:
Som rubriken, säger dom något på besiktingen om jag har kapat bort baljorna och svetsat igen med vanlig rak plåt?

För den fick en anmärkning på högerbaljan senaste besiktning, men nu är båda genomrostade, så känns ju lättast att bara kapa bort.

Och tvärbalk fram höger fick den också anmärkning på, och läste att det var lätast att ta plattjärn ca. 2mm och böja i balkens form och svetsa över, är det lättast eller hur ska man göra?

Kolla gärna bilderna på den och ge tips vad man kan göra wink

Mvh William

svetsa med en MIG svets om du ska svetsa 2mm,, bara om du är jäkligt erfaren kan du svetsa 2mm med pinne..

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
sundin_omega Mr Roy
5 juli 2009 · 86 Inlägg

min gammla 140 gick ej igenom utan baljorna enbart för jag hade drag på den va något om drag fastheten så jag fick slita väck draget å besiktiga utan....

:lol
Amazon_123GT Driifter;)
5 juli 2009 · 1 630 Inlägg

du måste inte kapa bort gammla balken innan men de rostar ju bra mkt fortare med massa rost innanför så har du tänkt o behålla bilen ett tag så ta bort den gamla rosten.. för så jäkla jobbigt e de ju knappast o kapa lite med vinkelslipen lr va e problemet?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang