4697
Sök

Bilprovning avgaskontroll?

Supraman
2 300 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
På vilket sätt ska värdena tas när dom kör avgastestet?

alla värden utom co2500 ska väl tas på tomgång?

misstänker på att en bilprovning har gjort fel.

Efterkontroll kan väl göras på annan station?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

160 Inlägg
7 juli 2009
Alla utom co2500 tas på tomgång och jag har för mig att man kan göra efterkontroll på en annan station

C20LET
1 041 Inlägg
7 juli 2009
Jeppster skrev:
Alla utom co2500 tas på tomgång och jag har för mig att man kan göra efterkontroll på en annan station

det stämmer bra som Jeppster, o va det gäller efterkontroll kan väl göras på en annan station i hela Sverige smile
Senast redigerat av Rawad (7 juli 2009)

Vi tycker olika vet jag, that's it

Supraman
2 300 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
ok då har han gjort fel.
han testade med hög tomgång runt 2500 på alla värden utom vanlig co tomgång

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

164 Inlägg
7 juli 2009
de står väl på lappen vad han gjort?

co och hc på tomgång

co och lambda vid 2500rpm

å du vet att värdena på co och hc blir bättre vid högre varvtal?
Senast redigerat av titum (7 juli 2009)

12 086 Inlägg
7 juli 2009
När värdena inte blir bra på lambda brukar de ge lite gas för o se om den stabiliserar sig.
Så har de alltid gjort för mig iaf. Men HC är jämt tomgång och CO vid både tomgång och 2500 rpm.

164 Inlägg
7 juli 2009
lambda mäts somsagt inte på tomgång

eller maskinen mäter lambda konstant såklart men lambda värde ska tas vid 2500rpm

JapMax skrev:
När värdena inte blir bra på lambda brukar de ge lite gas för o se om den stabiliserar sig.
Så har de alltid gjort för mig iaf. Men HC är jämt tomgång och CO vid både tomgång och 2500 rpm.

Smålänning
7 887 Inlägg
7 juli 2009
Han har nog gjort rätt. Dem brukar hålla på rätt länge och på olika varv och registrera värdet när det är som lägst. Utom CO på tomgång och HC som sagt.

Frågan är va som är vitsen... JAg skiter i vad dem gör när dem tar avgastest på mina bilar, för jag håller efter dem så dem ska gå igenom smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök