Hjälp med storlek på låda?

Rickard-v
10 juli 2009 · 2 665 Inlägg

Kör du MP3 så grötar basen till sig. Det har jag märkt. Inte alls lika klar detaljerad basåtergivning som med cd-da.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
jimmyostrom
10 juli 2009 · 560 Inlägg

Jo lufthasigheten är viktig i "normala SPL" byggen.

Men tyvärr är det ju inte optimalt att titta sig blind i ett program på detta, i tex WIN ISD så har det tagit mig ca 3 år att fatta hur man verkligen har koll på längden på portarna mot verkligheten, då pratar jag bara 4"roll

Lufthastigheten är det svåraste tycker jag att få till i en bil, det ska vara sådär precis lagom för att man ska spela som högst. Så frågan blir alltid "vad är lagom"cool

Lonefox skrev:

jimmyostrom skrev:
När du har problem med att basen inte vill spela alla frekvenser på tex ESPL skivan så får du labba fram antalet portar o längder per låt. Detta är tyvärr det som gäller om du vill vara värst på alla låtarna.

Jag skulle inte labbat med 6" portar utan med 4" portar.

Ta lufthastigheten med en näve salt då i tex min bil (finns många andra) så har jag lufthastigheter på 80 meter i sekunden och detta funkar bäst/ spelar högst.

Har du nu testat en 120 Liters låda så skulle jag testat att bygga en på 75 Liter inkl allt och se vad som lirar högst.

Lufthastigheten vill man nog mest få ner när det gäller ljudkvalitét....vad gäller spela högt så är ju det skitsamma....eller tänker jag galet? wink

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Lonefox Bad music kills good sound
10 juli 2009 · 7 241 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Jo lufthasigheten är viktig i "normala SPL" byggen.

Men tyvärr är det ju inte optimalt att titta sig blind i ett program på detta, i tex WIN ISD så har det tagit mig ca 3 år att fatta hur man verkligen har koll på längden på portarna mot verkligheten, då pratar jag bara 4"roll

Lufthastigheten är det svåraste tycker jag att få till i en bil, det ska vara sådär precis lagom för att man ska spela som högst. Så frågan blir alltid "vad är lagom"cool

Lonefox skrev:

jimmyostrom skrev:
När du har problem med att basen inte vill spela alla frekvenser på tex ESPL skivan så får du labba fram antalet portar o längder per låt. Detta är tyvärr det som gäller om du vill vara värst på alla låtarna.

Jag skulle inte labbat med 6" portar utan med 4" portar.

Ta lufthastigheten med en näve salt då i tex min bil (finns många andra) så har jag lufthastigheter på 80 meter i sekunden och detta funkar bäst/ spelar högst.

Har du nu testat en 120 Liters låda så skulle jag testat att bygga en på 75 Liter inkl allt och se vad som lirar högst.

Lufthastigheten vill man nog mest få ner när det gäller ljudkvalitét....vad gäller spela högt så är ju det skitsamma....eller tänker jag galet? wink

Ah....du menar på typiskt svenskt manér......*asg*

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
fr3kazo1d
11 juli 2009 · 263 Inlägg

Softis skrev:
Eller så testar du att bygga en sluten låda om du har råd/tid/lust bara för att se hur basen beter sig.

den här basen e inte rekommenderad köra i sluten låda om man vill få ut något av den, tanken har slagit mig men jag orkar inte bygga en låda till bara får testa sen bygga ännu en igen direkt efter, ska testa kapa ner porten de kan göra susen så får vi se

Jag tackar så mycket för all hjälp, härligt med folk som svarar och inte flummar vidare på något helt annat skit snack :p

powered by stetsom
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang