5278
Sök

Vart peak:ar min bil???

219 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
tjena. har en liten fråga om de är någon som vet vart en volvo 245 peak:ar? skulle va guld värt om någon hade koll på detta o kunde hojta till vart peak punkten i denna gamla bil ligger

2 911 Inlägg
10 juli 2009
Blir svårt att tala om exakt var just din bil peakar, bilarna börjar bli så pass gamla att det skiljer så pass mycket imellan resultaten att du inte har någon speciell nytta av det.

Mät upp var just Din bil peakar istället, om du nu ska ha med denna faktor i dina beräkningar.

219 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Decibel skrev:
Blir svårt att tala om exakt var just din bil peakar, bilarna börjar bli så pass gamla att det skiljer så pass mycket imellan resultaten att du inte har någon speciell nytta av det.

Mät upp var just Din bil peakar istället, om du nu ska ha med denna faktor i dina beräkningar.

okej. tänkte om någon hade koll på ungefär vart volvo 245 peak:ar. men ja får mäta upp själv då. hade dock hoppats på o slippa de. he he. men de underlättar en hel del när man ska spela högt om man vet vart bilen peak:ar. lättare o stämma av lådan med portning osv i mot bilen.

2 911 Inlägg
10 juli 2009
Jo, just det jag menar med att det är bättre att mäta upp din bil om du nu ska använda det som parameter i din beräkning.
Din bil kan sakna dämpning, ha utbytt dämpning, ha annan dämpning, blöt dämpning o.s.v. jämfört med någon annan som mätt sin bil. Voila och du har en diff på 5-6-7hz direkt.
Sen kanske din bakruta läcker lite luft, +1hz igen
o.s.v.

Ska du göra det rätt så gör det grundligt direkt smile

4 693 Inlägg
10 juli 2009
Jag lånar tråden lite och frågar om någon vet samma sak fast om en SAAB 9000 -90?

SÅg vad Decibel skrev, men har ju ingen aning om det rör sig om 30 hz eller kanske 50. Vore bra om man hade ett hum om det iaf.

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 juli 2009
Vet inte om det är generellt....men min första 245:a jag byggde i (den var 4-5 år vid tillfället) och odämpat tak så hade jag en rejäl peak (runt 6db över allt annat) på 32Hz....dock berodde den peaken nog mest på taket.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 785 Inlägg
11 juli 2009
per-kan skrev:
tjena. har en liten fråga om de är någon som vet vart en volvo 245 peak:ar? skulle va guld värt om någon hade koll på detta o kunde hojta till vart peak punkten i denna gamla bil ligger

Någonstans mellan 45 och 55hz

Det beror på många faktorer men troligen runt 50hz

Om du bygger vägg kan du hamna riktigt högt runt 65-70hz 240 kupén är riktigt stabil men relativt stor
Senast redigerat av dbjanoz (11 juli 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 914 Inlägg
12 juli 2009
dbjanoz skrev:
per-kan skrev:

Någonstans mellan 45 och 55hz

Det beror på många faktorer men troligen runt 50hz

Om du bygger vägg kan du hamna riktigt högt runt 65-70hz 240 kupén är riktigt stabil men relativt stor

är 744 lika stabil och bra?? mkt stabilare än mercan jag hade iaf.

Sök