4687
Sök

Ekonomitrimmning.

1 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Hej, jag har några teorier om ekonomitrimmning. Jag har funderat lite på att modifiera en Volvo 945:a ltt för att få ner bränsleförbrukningen. Eventuellt en Polar med (2.0 motorn) som borde bli ännu lite snålare
(marginellt men ändå)

Jag har som lite förberedande aktivitet ”förbättrat” den cheva 350” motor som sitter i min veteranpickis för bättre ekonomi. Det jag gjorde var väldigt basic.
Jag bytte till brytarlös tändning, jag satte på en ny mindre förgasare, men framför allt så höjde jag kompressionen, från 8:1 till 11:1.
Dessa förändringar gjorde stor skillnad på bränsleekonomin, och som en bonus går den bättre också.
Det mesta av detta tillskriver jag dock kompressionshöjningen.

Därför har det förbryllat mig att den s.k. ”lättrycksturbon” som Volvo lanserade som ett ekonomialternativ i slutet av 90-talet i princip bara är en nedställd fulltryckare, och inte har höjd grundkompression.
Jag hade faktiskt förväntat mig att man skulle ha gjort det, för att få ett bättre vrid på lägre varvtal och därmed kunna ”gubbköra” på hög växel utan att motorn knotar, med bättre bränsleekonomi som följd. 

Men… det gjorde Volvo alltså inte.

Det jag hade tänkt göra är att höja grundkompressionen så mycket det bara går med 98 oktan som bränsle. Egentligen föddes idén med att kompressionen skulle anpassas till de 110 oktan som E85 har, men med dagens bränslepriser är det inte längre så intressant att köra på E85 (men i framtiden kanske…).

Nåväl, med den högre grundkompressionen omöjliggörs så vitt jag kan förstå något högre laddtryck än det 0.4bar som lättryckarna har som originalinställning. Men det man tappar i möjligheter att ta ut högre effekter på höga varvtal, kompenseras av det ökade vridet på lägre varvtal (hoppas jag).

Jag tror också (eller hoppas) att en motor som iordningsställs för etanol med den maximala kompressionen som 110 oktan tillåter, inte kommer att förbruka 30-40 % mer bränsle (p.g.a. etanolets lägre energiinnehåll) som alla färdigkonverterade miljöbilar gör. Utan den kommer bara att ligga marginellt högre än ”bensinaren” (förutsatt att man kör försiktigt förstås) 

Vad tror ni (någon) om de här funderingarna?

Med vänlig hälsning, Supervee.

8 297 Inlägg
14 juli 2009
Supervee skrev:
Nåväl, med den högre grundkompressionen omöjliggörs så vitt jag kan förstå något högre laddtryck än det 0.4bar som lättryckarna har som originalinställning. Men det man tappar i möjligheter att ta ut högre effekter på höga varvtal, kompenseras av det ökade vridet på lägre varvtal (hoppas jag).

Högt grundkomp utesluter inte högt laddtryck. Det gäller att man har mappat för dessa omständigheter. På vitblocken har dock volvo haft koll på detta och i dem ltt-motorerna så är det högre grundkomp än i vanliga turbomotorn. Så längs man håller koll på förbränningstrycket och mappar om efter de nya förutsättningarna så är det inga bekymmer så länge man inte höjer grundkompressionen för mycket. Exempel på¨att det funkar med högre komp och turbo finns ju hos många som konverterat sugmotorer.

Supervee skrev:
Jag tror också (eller hoppas) att en motor som iordningsställs för etanol med den maximala kompressionen som 110 oktan tillåter, inte kommer att förbruka 30-40 % mer bränsle (p.g.a. etanolets lägre energiinnehåll) som alla färdigkonverterade miljöbilar gör. Utan den kommer bara att ligga marginellt högre än ”bensinaren” (förutsatt att man kör försiktigt förstås)

Problemet är ju det låga energiinehållet. Det kommer alltid leda till högre förbrukning. Och att bygga en motor som går med max komp ren etanol (antar jag att du menar) så kan man få ett nytt bekymmer, högre komp ger ju gärna en toppigare karaktär, vilket inte alltid är önskvärt för en tillverkare som ska tillverka bilar som ska kunna köras av alla och funka i alla lägen. Dessutom så skiftar ju kvaliten på bränslet mer eller mindre, vilket ju gör att maninte kan ta ut max ur ett bränsle. För i värsta fall så kan det ju cva kört nästa gång du tankar och den etanolen är lite sämre än den du mappade på.

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juli 2009
Supervee skrev:
Det jag hade tänkt göra är att höja grundkompressionen så mycket det bara går med 98 oktan som bränsle.

Det låter prcis som om du vill köpa en GL utan turbo, den uppfyller dina krav.

Mappa sedan bilen i rototest och peaka effekten vid varje lastpunkt. Du vill ju ha tändläge som ger mest effekt hela tiden. Du borde kunna gå mot lambda 1 hela tiden med så pass stor motor med så pass lite effekt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 juli 2009
Vill du ekonomitrimma  så ska du höja kompen och skaffa dig en mindre(!) turbo. Turbon skall jobba aktivt och fullt inom det område du vill belasta motorn. detta ger mer vrid på låga varv och mellanregister. Men motorn kommer att bibehålla eller t.o.m. tappa topp effekt. Är man sedan lite vågad och kör på etanol så låt motorn gå lite magert. ett lambda på ca 1,4 kan vara lagom men! måste du ha koll på vad du gör.

Skulle du tanka bensin i den bilen, har du spikat sönder kolvar och topp direkt, har du en kat, brinner den upp! mm. Dock ett tips till din gammla pickis.

Det finns dem som har kompförhållanden ända upp till 14:1 med etanol i tanken.

Rätt utfört borde dessa åtgärder ge dig en motor basserat på volvon som grund borde ge en ca 150hk och snitta runt 0,7 på etanol.

Mvh Magnus

Edit: Meningsuppbyggnad och stavning.
Senast redigerat av zovix (15 juli 2009)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juli 2009
zovix skrev:
Vill du ekonomitrimma  så ska du höja kompen och skaffa dig en mindre(!) turbo. Turbon skall jobba aktivt och fullt inom det område du vill belasta motorn. detta ger mer vrid på låga varv och mellanregister. Men motorn kommer att bibehålla eller t.o.m. tappa topp effekt. Är man sedan lite vågad och kör på etanol så låt motorn gå lite magert. ett lambda på ca 1,4 kan vara lagom men! måste du ha koll på vad du gör.

Skulle du tanka bensin i den bilen, har du spikat sönder kolvar och topp direkt, har du en kat, brinner den upp! mm. Dock ett tips till din gammla pickis.

Det finns dem som har kompförhållanden ända upp till 14:1 med etanol i tanken.

Rätt utfört borde dessa åtgärder ge dig en motor basserat på volvon som grund borde ge en ca 150hk och snitta runt 0,7 på etanol.

Mvh Magnus

Edit: Meningsuppbyggnad och stavning.

Går en motor snålare per mil bara för att den går magert?  säger lambda något om förbrukning per mil?

Man vill ju köra motorn så effektivt som möjligt och det gör man inte på lambda 1.4

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök