5138
Sök

Montera midbasar "openair" ?

1 131 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Rigg0 skrev:
Precis något i den stilen! smile ev montera den längst fram vid tårna.
2st 6.5" eller 1st 8" Vad borde man satsa på?
Om jag bygger en låda i mdf, funkar det att ta en tunnare skiva med tanke på att basen är såpass mkt mindre än en 10/12/15" osv....
Hur blir basgången i bilen om den ligger på just passagerarsidan? Kanske inte spelar någon roll?
(Ev en st 6.5" på vardera sida? om man kan bygga väldigt små lådor...
Någon som vet om DLS RW6 6.5" bas lirar bra i en sluten låda? och hur många liter den behöver?)

Och även om jag monterar en 10" i sluten låda i hatthyllan hur funkar det med 2st6.5or fram /8" ?
Hur blir det när man blandar olika storlekar vad gäller basar? Vill inte att det ska gröta ihop sig neutral

Blev många frågor nu:D

6.5:orna vill ha 9 liter var, portad låda. 16mm mdf rekommenderar dom, dvs lite tunnare än vanligt.

http://www.dls.se/econtent/files/160/manual_rw6_swe.pdf

Mjo 9L var känns lite saftigt att pilla in, ska pröva med dunken sen somo du nämnde hehe.
Någon som kan svara på det andra?
Hur basgången i bilen blir med 1 10"bak och en 6.5/8" Fram? Grötigt eller bättre än bara en 10" bak?
Senast redigerat av Rigg0 (15 juli 2009)

8 156 Inlägg
15 juli 2009
Rigg0 skrev:
Mjo 9L var känns lite saftigt att pilla in, ska pröva med dunken sen somo du nämnde hehe.
Hur basgången i bilen blir med 1 10"bak och en 6.5/8" Fram? Grötigt eller bättre än bara en 10" bak?

Ett annat roligt sätt är att ta en stor plastpåse, lägga den i en 10liters hink och sen börja fylla påsen med popcorn, eller något annat lätt och fluffigt. Bara att knyta ihop påsen när hinken är full och sen gå till bilen. Om man ska plasta så är det lättare att dra upp riktlinjer på det sättet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 131 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Rigg0 skrev:

Ett annat roligt sätt är att ta en stor plastpåse, lägga den i en 10liters hink och sen börja fylla påsen med popcorn, eller något annat lätt och fluffigt. Om man ska plasta så är det lättare att dra upp riktlinjer på det sättet.

Hehe mjo kan tänka mig det. Har dock aldrig använt plast när jag byggt baslådor så vet inte riktigt hur jobbigt det är att jobba med neutral

4 693 Inlägg
15 juli 2009
Phaetoon, roliga förslag du kommer med smile Funkar säkert kanon, men låter kul wink

Booyakasha!

8 156 Inlägg
15 juli 2009
Softis skrev:
Phaetoon, roliga förslag du kommer med smile Funkar säkert kanon, men låter kul wink

Tar man med sig lite salt så kan man se på en film efteråt wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 131 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Softis skrev:

Tar man med sig lite salt så kan man se på en film efteråt wink

Haha smile Känns som att det bara blir en bas bak nu för tillfället, sen när jag har tid ska jag testa ditt förslag! big_smile

1 634 Inlägg
15 juli 2009
Phaetoon skrev:
Rigg0 skrev:

Ett annat roligt sätt är att ta en stor plastpåse, lägga den i en 10liters hink och sen börja fylla påsen med popcorn, eller något annat lätt och fluffigt. Bara att knyta ihop påsen när hinken är full och sen gå till bilen. Om man ska plasta så är det lättare att dra upp riktlinjer på det sättet.

haha, fan va bra idéer du kommer med. Jag brukar mäta lådvolym med ris eller makaroner osv. Men det är så jäkla tungt. Men din idé med popcornen är ju genialiskt. Det ska jag testa då jag vill bygga handskfacksbas big_smile

Numera Saab 9-5 Aero -00

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2009
Borde ju gå med förpacknings"popcorn" med.....de där foambitarna en del använder. De väger ju f*n inget o lite mindre big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 634 Inlägg
15 juli 2009
jag uppfatta aldrig att vi snacka basar nu då tråden heter "midbasar" sad

RW 6,5" rekomenderas 2st i 18 liter portat, eller 3st i 25 liter slutet.

Mvh Andreas
Senast redigerat av andreas_gbg_ (15 juli 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2009
andreas_gbg_ skrev:
jag uppfatta aldrig att vi snacka basar nu då tråden heter "midbasar" sad

RW 6,5" rekomenderas 2st i 18 liter portat, eller 3st i 25 liter slutet.

Mvh Andreas

Rekomnderas även 9 liter med en 2"-port på 24cm för en RW6.......som framgår tidigare i tråden wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 131 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Vad förlorar man på i ljudväg genom att spela vanliga högtalare OA? Tex 6x9" big_smile

21 761 Inlägg
15 juli 2009
"Vanliga" högtalare är ju oftast gjorda för att spela i OA, speciellt 6x9". Gör man en lämplig låda så spelar de dock säkert aningen mer kontrollerat eftersom luftvolymen kan stabilisera konrörelserna litegrann, men som sagt så är det meningen att de ska fungera i OA. smile

Man kan nog även uttrycka sig så här:

Om en högtalare monteras ordentligt tätt så att luften från baksidan av konen inte kommer i kontakt med framsidan av konen, då ska högtalaren fungera bra. Men det händer nog lite då och då att högtalaren inte sitter riktigt tätt (behöver inte betyda att luften läcker igenom där högtalaren sitter, kan läcka igenom en bit därifrån) och då är monteringen inte en ordentlig OA-konstruktion.

Följden blir att högtalaren inte spelar så bra som den borde göra.
Senast redigerat av Drönirettab (15 juli 2009)

1 131 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
"Vanliga" högtalare är ju oftast gjorda för att spela i OA, speciellt 6x9". Gör man en lämplig låda så spelar de dock säkert aningen mer kontrollerat eftersom luftvolymen kan stabilisera konrörelserna litegrann, men som sagt så är det meningen att de ska fungera i OA. smile

Man kan nog även uttrycka sig så här:

Om en högtalare monteras ordentligt tätt så att luften från baksidan av konen inte kommer i kontakt med framsidan av konen, då ska högtalaren fungera bra. Men det händer nog lite då och då att högtalaren inte sitter riktigt tätt (behöver inte betyda att luften läcker igenom där högtalaren sitter, kan läcka igenom en bit därifrån) och då är monteringen inte en ordentlig OA-konstruktion.

Följden blir att högtalaren inte spelar så bra som den borde göra.

A ok. Tack för infon smile
Senast redigerat av Rigg0 (15 juli 2009)

1 131 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Ställer denna fråga igen
Hur basgången i bilen blir med tex 1st 10" bak (i låda monterad i hatthyllan) och en 8" Fram? (monterad under instrumentpanelen.
Grötigt eller bättre än bara en 10" bak?

21 761 Inlägg
15 juli 2009
Det är mycket mycket svårt att få båda basarna riktigt synkroniserade med varandra, men jag har inte provat detta själv.

1 131 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är mycket mycket svårt att få båda basarna riktigt synkroniserade med varandra, men jag har inte provat detta själv.

Mjo precis hmm
Funderar på om jag ska bygga in 1/2st 6.5" midbasar fram vid fötterna på passagerarsidan (bygga en låda till dem i glasfiber)
Kan det vara smartare än en renodlad 8" /2st 6.5" basar?

Sök