2192
Sök

Volvo 745 1986. En fiat kan köra om mig förfan!

415 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Hej. Jag har en Volvo 745 från 1986. Trött som FAN.
Jag brukar inte vilja trimma upp bilar men jag är en lastbilschaufför. Lastbilar går inte fort. Och den är piggare och klarar av en omkörning. Men det gör inte 745an.
Det är en B230A i den tror jag. 82Kilowatt stog det på VV.se
Förgasar motor. Satte i ett sportluftfilter och ja den vart LITE piggare. Men inte mycket. Nytt bräsnlefilter sitter det i också. Ny olja. Jag menar nu har jag tänkt går det att slänga i en turbo fast det är en gammal förgasar motor? Eller är det bara att lägga ner planerna på? Eller finns det någon sportförgasare jag kan byta och hänga i så den blir lite piggare så man kan göra en omkörning iaf?

Skulle vara glad för lite tips och hjälp ^^
Senast redigerat av Malkurrag (15 juli 2009)

415 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Info taget från vv.se

Fabrikat: VOLVO 745-813
Färg: RÖD Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1986 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer: 
Typgodkännandenummer: 
Typgodkännandedatum: 
Senaste EU-regbevis del 1: 2009-07-13
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-07-13
Handelsbeteckning: 
Upplysningar: 

Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (1995-12-12)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 5 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: 
Producentansvarig: 
I trafik första gången i Sverige: 1986-02-27
I trafik första gången i utlandet: 

Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2009-10-01 - 2010-02-28
Senast godkända besiktning: 2009-03-11

Vägmätarställning: 258841

Tekniska data
Motornummer: 
Motoreffekt, kw: 82,0
Effektnorm: DIN
Kaross: Kombi (03)
Karosserikod särskilda ändamål: 
Slagvolym, cm3: 
Växellåda: MANUELL 
Tankvolym, liter: 60

Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max: 
Antal bältade passagerare, max: 
Antal passagerare i rullstol, max: 
Antal stående passagerare, max: 

Skattevikt, kg: 1410
Tjänstevikt, kg: 1410
Totalvikt, kg: 1900

21 761 Inlägg
15 juli 2009
Har du gått igenom "de vanliga" sakerna, dvs hela tändsystemet och rengjort förgasaren+kollat/bytt förgasarmembranet?

När det är en 86:a så heter motorn B230A, inte B23A. Bara en liten anmärkning. smile
Senast redigerat av Drönirettab (15 juli 2009)

415 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har du gått igenom "de vanliga" sakerna, dvs hela tändsystemet och rengjort förgasaren+kollat/bytt förgasarmembranet?

körde en sån där satts men förgasar renare i tanken. Men att jag har hört dessa motorer är bra trött iaf. Så om man kan slänga i lite mer hästar i den iaf skulle vara bra så den orkar ta en husvagn också.

21 761 Inlägg
15 juli 2009
En del byter helt enkelt till en bättre motor, annars kan man ju tex byta kamaxel och sätta en lämplig Weberförgasare för att få några extra hästkrafter.

Hur många mil har bilen gått enligt mätaren?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 juli 2009
Jag vet problemet. Det står i rubriken. (Volvo 745 1986) wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

415 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
En del byter helt enkelt till en bättre motor, annars kan man ju tex byta kamaxel och sätta en lämplig Weberförgasare för att få några extra hästkrafter.

Hur många mil har bilen gått enligt mätaren?

26000 cirka.
Ja men byta motor då måste man ha motor lyft och TID. Byta förgasare tar inte riktigt lika lång tid ;D
så om jag ska byta förgasare måste jag byta Kamaxel också? Jag har alldrig gett mig på det. En förgasare då är det juh bara slangar och skruvar. Men med en kamaxel då är det väll så djävla finkännsligt?

415 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
henke_99 skrev:
Jag vet problemet. Det står i rubriken. (Volvo 745 1986) wink

Vadfan fick den för 2000kr och jag behöver en kombi ^^

Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 juli 2009
Du behöver inte byta kam för att byta förknasare, men annan vassare kam gör att man kan utnyttja en bättre förgasare på ett effektivare sätt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

415 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
henke_99 skrev:
Du behöver inte byta kam för att byta förknasare, men annan vassare kam gör att man kan utnyttja en bättre förgasare på ett effektivare sätt.

OK så man spar på soppan mer om man byter kam med andra ord?
eller tappar man bara effekt?

415 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Smedhult skrev:
inte så lätt att dom skruvat ner förgasaren inför bes? för att CO-halten va för hög? sitter en skruv under man kan justera på. för visst fan ska dom klara en omkörning!

kan du inte lägga upp en bild på vart denna skruv sitter så ska jag testa direkt!!!

280 Inlägg
15 juli 2009
Du får väl ta och växla ner big_smile

415 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
worlax skrev:
Du får väl ta och växla ner big_smile

Haha den är för trött. Klart man växlar ner inför en omkörning

156 Inlägg
15 juli 2009
Jag som tycker min kombi är pigg big_smile hehe.. fast iförsig insprutare wink Fast förgasarna är pigga också. Se till att kolla igenom tändsystem osv. smile de gör mycket.

21 761 Inlägg
15 juli 2009
På Strombergarna så är det motsols för att få fetare blandning (munstycket åker längre ifrån nålen), borde väl vara samma på DVG. smile

415 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Smedhult skrev:
Malkurrag skrev:
Smedhult skrev:
inte så lätt att dom skruvat ner förgasaren inför bes? för att CO-halten va för hög? sitter en skruv under man kan justera på. för visst fan ska dom klara en omkörning!

kan du inte lägga upp en bild på vart denna skruv sitter så ska jag testa direkt!!!

de är enda skruven som finna i botten på förgasaren. precis mitt under hela förgasaren, men minns ej åt vilket håll man ska skruva!

kan juh ha motorn på och kanske kan höra på varven när dom ökar så är det åt rätt håll ^^

415 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Smedhult skrev:
Malkurrag skrev:
Smedhult skrev:

de är enda skruven som finna i botten på förgasaren. precis mitt under hela förgasaren, men minns ej åt vilket håll man ska skruva!

kan juh ha motorn på och kanske kan höra på varven när dom ökar så är det åt rätt håll ^^

ja men innan motorn ökar i varv så kan du ha höjt CO-halten från 3 till 8. bättre o veta

så det räcker att jag skruvar lite grann bara? ett halvt varv kanske?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 juli 2009
Ja, börja med ett halvt varv och antecka hur du justerade så du kan gå tillbaka om det blir om möjligt sämre än innan!

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 juli 2009
Malkurrag skrev:
Skulle vara glad för lite tips och hjälp ^^

http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 021 Inlägg

Sök