4480
Sök

Vad har hänt med tändspolen? Volvo 740.

147 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
Vad kan ha hänt med den stackars tändspolen?
Motorn var ej igång när detta hände. Bilen funkade lika bra efter att detta hänt.
Men eftersom den där svarta geggan hamnade på grenröret så började det lukta bränt, det va så vi märkte det.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111998/large/710208_4i5h9x.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111998/large/710209_fowb7g.jpg

Kanske inte så vanlig företeelse, och kanske heller inte så många som vet vad som hänt men teorier godtages smile.

Mvh.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

1 043 Inlägg
16 juli 2009
Stod bilen med tändningen på?

21 761 Inlägg
16 juli 2009
Min gissning är att det har läckt ut olja från tändspolen, i princip alla äldre tändspolar har väl olja inuti för kylningens skull.
Senast redigerat av Drönirettab (16 juli 2009)

147 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
norpan1 skrev:
Stod bilen med tändningen på?

Ja det gjorde den med största sannolikhet wink.

Drönirettab skrev:
Min gissning är att det har läckt ut olja från tändspolen, i princip alla äldre tändspolar har väl olja inuti för kylningens skull.

Ja det skulle kanske kunna vara så att den blivit alldeles för varm. (Det var otroligt varmt den dagen det hände) Och därför har den förmodade "kylningsoljan" expanderat och helt enkelt fått tändspolen att explodera :S. För det är ju inte bara att det har blivit någon liten läcka. För det har ju sprutat av den där "oljan" ända fram till kylen. Själv kan jag ingenting om hur en tändspole fungerar. Bara bygger vidare lite på din tanke wink.

21 761 Inlägg
16 juli 2009
Eftersom det med största sannolikhet kom från tändspolen så får du nog anse att spolen behöver bytas ut, även fast den verkar fungera just nu. Risken är stor att spolen överhettas vid körning. smile

huh?
10 427 Inlägg
16 juli 2009
Det där var ju nästan lite häftigt smile Har det trängt ut genom nån packning eller är det hål i plasten?

huh?
10 427 Inlägg
16 juli 2009
ozcarzzon skrev:
Själv kan jag ingenting om hur en tändspole fungerar.

Den förstärker spänningen från batteriet som skickas in i pulser till fördelaren som fördelar ut
strömmen till respektive tändstift. Tändmodulen säger när spolen ska ge kräm eller inte, finns
ju lite olika typer av givare för det antar jag.

219 Inlägg
17 juli 2009
Byt tändspole,oljan är till för kylning av den.Så den kommer att bli varm.Och sedan sluta att fungera.

Kostar att ligga på topp

147 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
steifan skrev:
Det där var ju nästan lite häftigt  Har det trängt ut genom nån packning eller är det hål i plasten?

Om man tittar på en sån spole så är det typ ett litet hål in under tändkabeln, där inne ska det vara en plugg typ. Jag vet inte om den sitter ihop med resten av plasten eller inte men i alla fall så hade den flugit ut och all oljan sprutat ut överallt :S.

steifan skrev:
Den förstärker spänningen från batteriet som skickas in i pulser till fördelaren som fördelar ut
strömmen till respektive tändstift. Tändmodulen säger när spolen ska ge kräm eller inte, finns
ju lite olika typer av givare för det antar jag.

Så den är ungefär som en transformator? smile. Isåfall kan jag förstå att den behöver kylning för transformatorer blir ju hur varma som helst.

AnderL skrev:
Byt tändspole,oljan är till för kylning av den.Så den kommer att bli varm.Och sedan sluta att fungera.

Den är utbytt, vi bytte nästan direkt. Resonerade ungefär så också, att även om den fungerar just nu så måste ju oljan ha varit bra för nåt så den kommer antagligen sluta fungera. Som tur är har jag och en kompis en reservdels 740 stående big_smile
Senast redigerat av ozcarzzon (17 juli 2009)

21 761 Inlägg
17 juli 2009
ozcarzzon skrev:
Så den är ungefär som en transformator? smile.

Ja, den har två lindningar. Spänningen från batteriet går in i primärlindningen, sedan transformeras spänningen upp i sekundärlindningen och går ut till tändkablarna. smile

147 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
ozcarzzon skrev:
Så den är ungefär som en transformator? smile.

Ja, den har två lindningar. Spänningen från batteriet går in i primärlindningen, sedan transformeras spänningen upp i sekundärlindningen och går ut till tändkablarna. smile

Okej smilesmile. Men hur kommer det sig att den kan gå sönder när den inte används? yikes

21 761 Inlägg
17 juli 2009
Du skrev att tändningen med största sannolikhet stod på, då kan det ha blivit överhettning i spolen fastän det egentligen inte ska kunna bli så när det gäller elektronisk tändning eller om det sitter ett förkopplingsmotstånd innan spolen. smile

Kan inte komma på någon annan anledning iaf.

Svetsare
3 150 Inlägg
17 juli 2009
Lånar tråden lite nu när vi ändå är inne på tändning  smile

Vad innebär det när en spole skickar ett så kallat "överslag/överspänning" till spolen?  Min 9000an tvärdog nämligen för länge sen, och detta skulle ha varit orsaken. Dock har jag ingen aning om vad det innebär.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

21 761 Inlägg
17 juli 2009
Ett "överslag" brukar ibland innebära att det blir en snabb spänningstopp, en "spik". Det kan också betyda ett spänningen leds över till något annat ställe genom luften, det blir en blixt.

Vad som menades angående din tändspole är jag lite osäker på, det kan vara att en av lindningarna i spolen fick kortslutning eller så. Någon annan får ge mer råd om det.

Tändspolens arbetssätt bygger annars på detta med "spänningsspikar". Spänningen går ju in till primärspolen och sedan transformeras spänningen upp till tex 20000 V eller mer, men gnistan till tändkablarna skickas inte iväg förrän spänningen har brutits.

När spänningen går genom en spole så byggs ett magnetfält upp runt spolen, vad som händer när spänningen bryts är att magnetfältet kollapsar och det bildas en hög spänningstopp (spik). Det är den spiken som går ut till tändkablarna och ger gnista. smile

Svetsare
3 150 Inlägg
17 juli 2009
Drönirettab skrev:
Ett "överslag" brukar ibland innebära att det blir en snabb spänningstopp, en "spik". Det kan också betyda ett spänningen leds över till något annat ställe genom luften, det blir en blixt.

Vad som menades angående din tändspole är jag lite osäker på, det kan vara att en av lindningarna i spolen fick kortslutning eller så. Någon annan får ge mer råd om det.

Tändspolens arbetssätt bygger annars på detta med "spänningsspikar". Spänningen går ju in till primärspolen och sedan transformeras spänningen upp till tex 20000 V eller mer, men gnistan till tändkablarna skickas inte iväg förrän spänningen har brutits.

När spänningen går genom en spole så byggs ett magnetfält upp runt spolen, vad som händer när spänningen bryts är att magnetfältet kollapsar och det bildas en hög spänningstopp (spik). Det är den spiken som går ut till tändkablarna och ger gnista. smile

Ahh  tack för ett utförligt svar!  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

602 Inlägg
17 juli 2009
Som dom andra säger, men vilken smäll det måste ha blivit:P andra jag sett har det bara runnit ur men den här har i stort sätt exploderat wink

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

147 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du skrev att tändningen med största sannolikhet stod på, då kan det ha blivit överhettning i spolen fastän det egentligen inte ska kunna bli så när det gäller elektronisk tändning eller om det sitter ett förkopplingsmotstånd innan spolen.

Kan inte komma på någon annan anledning iaf.

Okej, jag tycker att överhettning låter vettigt. Som att oljan expanderat och helt enkelt inte fick plats där inne tongue.

Nyman_ skrev:
Som dom andra säger, men vilken smäll det måste ha blivit:P andra jag sett har det bara runnit ur men den här har i stort sätt exploderat

Ja verkligen, man kan ju säga att vi blev förvånade haha, olja ända fram ovanpå kylen och överallt nästan :s. Fast om det beror på överhettning så är det väl inte konstigt att det var högt tryck inne i spolen innan den brast tongue.

Sök