LED strips i framljusen, godkänns de av besiktningen.

the-king
16 juli 2009 · 64 Inlägg

Som sagt tänker köpa LED strips som jag tänker montera i framljusen på 740n och undrar om det godkänns av besiktningen. http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/ … m-vit.html så ser de ut. Tack på förhand

Thullen
16 juli 2009 · 1 653 Inlägg

enkelt svar: Nej, oavsett vad någon annan säger även om de själva kommit genom besiktningen med det, NEJ NEJ och åter NEJ, simple as that...

MEN, skit i det och ha det ändå, men skit dock i å ha dem tända på besiktningen, kör original då.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Jimmu
16 juli 2009 · 744 Inlägg

Finns många som klarat sig igenombesiktningen, SAAB har ju en LED-list original på nya 9-3orna.

Thullen: Finns dett någon källa du tagit detta från eller?

Thullen
16 juli 2009 · 1 653 Inlägg

Jimmu skrev:
Finns många som klarat sig igenombesiktningen, SAAB har ju en LED-list original på nya 9-3orna.

Thullen: Finns dett någon källa du tagit detta från eller?

De nya SAABarna har det original, de är typade med den belysningen, samma med Audi mfl som har denna typ av belysning. en 740 är inte det.
Bara för man tar sig genom besiktningen är det inte godkänt. fins folk som kommit genom SBP med osthyvlar till vingar, eftermonterat xenon, toning på vindrutor osv osv, men för det är det inte godkänt.

57 §   Bil får ha två varsellyktor som avger vitt eller gult ljus framåt.

Där kommer de gnälla på att lysdioderna lyser för blått, vitt i deras ögon är inte vitt som lysdioder, utan som glödljusvitt typ.

58 §   Varsellykta på bil av 1984 eller senare års modell skall

1.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 87, eller

2.       vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.

mig veterligen är inga lysdiodslister från eftermarknaden typgodkända av varesig ECE-reglemente 87, Vägverket eller trafiksäkerhetsverket.

samma sak med sk parkeringsljus, inte heller faller dessa ljuslister under dessa reglementen...

52 §   Främre positionslykta skall

1.       vara typgodkänd enligt direktiv 76/758/EEG (se        2 kap. 24 §), eller

2.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 7.

Främre positionslykta på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den den 1 oktober 1989.

Främre positionslykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan lykta skall dock ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m framför fordonet när bilens halvljus är tänt. Detta gäller inte om främre positionslyktan är placerad i bilens halvljusstrålkastare och denna lyser.

Senast redigerat av Thullen (16 juli 2009)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
demk
16 juli 2009 · 680 Inlägg

jag frågade om dimljus förragången jag besiktade,och han sa dm bryr sig inte om de,,jag sa om dom måste funka om man har de å då sa han att de kvittar vi kollar inte dom ändå...låter mysko men så var de i falkenberg iallfalll

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
Thullen
16 juli 2009 · 1 653 Inlägg

du måste inte ha dimljus, det är skillnad...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
the-king
16 juli 2009 · 64 Inlägg

så det är inte godkända

Schumi
16 juli 2009 · 401 Inlägg

inte godkända NEJ. konstigt bara att detta inte framstor i beskrivningen hos de. det va dåligt tycker jag.

BMW E61 "520d" (2007)
rawan92 Rekondare/Personbilsmekaniker
17 juli 2009 · 198 Inlägg

dom e inte godkända men ja tycker du ska ha de ändå, finns billigare här förresten http://www.stylingwebben.se/sfds.html big_smile

kourosh Honda Performance Club
17 juli 2009 · 236 Inlägg

jag va o besikta bilen idag, fick anmärkning bla på parkeringsljuset då jag inte hade några så jag köpte led slinga och limmade över lyktan, åkte till besiktningen och hon tyckte det var en jättefin lösning. hon t.o.m frågade hur jag hade gått till väga. såååååååååå enligt reglerna så är det nog inte godkänt men ingen som fan gives a shit. de bryr sig inte om såna småsaker. det går igenom

hpc: korre
Kör: Civic Type-R FN2
kekaz
17 juli 2009 · 14 Inlägg

kourosh skrev:
jag va o besikta bilen idag, fick anmärkning bla på parkeringsljuset då jag inte hade några så jag köpte led slinga och limmade över lyktan, åkte till besiktningen och hon tyckte det var en jättefin lösning. hon t.o.m frågade hur jag hade gått till väga. såååååååååå enligt reglerna så är det nog inte godkänt men ingen som fan gives a shit. de bryr sig inte om såna småsaker. det går igenom

du hade nog bara grym tur..men visst,TS de kanske går igenom, testa smile

sir_daniel www.kudoz.se
17 juli 2009 · 3 802 Inlägg

är helt skilda saker var som går igenom och vad som är lagligt....

Jaguar Xj6 serie 2 "Bus katten" (1977)
Jaguar Xj6 4.2L LWB "Gammeljaggan" (1977)
Mercedes GL550 "Gangster mercan" (2008)
Thullen
19 juli 2009 · 1 653 Inlägg

sir_daniel skrev:
är helt skilda saker var som går igenom och vad som är lagligt....

spelar ingen roll hur många gånger man säger det, folk fattar ändå inte...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang