5144
Sök

Hur laddar man en MDS 1F konning?

Adder
972 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
Har en MDS en farads konning med LCD display för voltmätning.

Men måste ju ladda den innan jag smackar dit den.

Hur gör jag lämpligast ?

Serie kopplar en glödlampa på 5-10W med:

C-Tek batteriladdare
eller
Provbänk med 12VDC

?

Hur länge ska man låta de ladda ? Hur länge har jag på mig från att den är färdig laddad tills jag måste sätta i den i bilen?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

7 283 Inlägg
19 juli 2009
Varför inte bara ladda den i bilen? smile

Lampan slocknar sen när den är fulladdad.
Senast redigerat av Brains (19 juli 2009)

Adder
972 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Varför inte bara ladda den i bilen? smile

Lampan slocknar sen när den är fulladdad.

Smidigare helt enkelt.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juli 2009
De flesta med display har vad jag minns från 90-talet en skyddskrets som själv sköter i och urladdning. Dvs den laddar själv upp med motstånd och drar ur sig om det inte har spänning till sig....

Jag tror inte att det har ändrat sig för att vara ärlig.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

689 Inlägg
19 juli 2009
Jag har en 2farads SSL från MDS (Digital) och pratade med dom ang. dagens kondensatorer, dom sa att dagens laddar upp sig själva när man lägger på ström (dvs bara koppla på och dra igång stereon/steget)

jobbar påre
751 Inlägg
19 juli 2009
jag laddade då bara min i bilen:) kopplade in den och startade bilen och lät den gå ett tag:) den funkar som de ska..dock känns den lite överkill=) blir ett bättre batteri istället sen:)

2 665 Inlägg
19 juli 2009
Bagarn skrev:
Jag har en 2farads SSL från MDS (Digital) och pratade med dom ang. dagens kondensatorer, dom sa att dagens laddar upp sig själva när man lägger på ström (dvs bara koppla på och dra igång stereon/steget)

Det är väl klart de laddar upp sig när du kopplar på kablarna! Det gör de oavsett ålder! Men det drar mycket ström när du sätter emot sista kabeln så det kan blixtra lite, bli inte rädd utan tryck emot.
Du behöver inte ens starta stereon.
Senast redigerat av Rickard-v (19 juli 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Adder
972 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
Bagarn skrev:

Okey läste lite ang några MDS konningar och där sas de att de var dåligt av MDS att inte skicka med någon beskrivning bara ett motstånd.

Kan ju ringa en MDS återförsäljare och höra.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

2 665 Inlägg
19 juli 2009
Pro_fxr skrev:
jag laddade då bara min i bilen:) kopplade in den och startade bilen och lät den gå ett tag:) den funkar som de ska..dock känns den lite överkill=) blir ett bättre batteri istället sen:)

Vad bra att du startade motorn o lät den gå ett tag. Om du bara satt emot kablarna så tog det max 1sekund till fullladdat.

Men motstånd så tar det längre tid. Men starta motorn behöver du absolut inte.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

689 Inlägg
19 juli 2009
Rickard-v skrev:
Bagarn skrev:

Det är väl klart de laddar upp sig när du kopplar på kablarna! Det gör de oavsett ålder! Men det drar mycket ström när du sätter emot sista kabeln så det kan blixtra lite, bli inte rätt utan tryck emot.
Du behöver inte ens starta stereon.

Jag men menade självklart koppla ihop slutsteget osv.... hmm
Senast redigerat av Bagarn (19 juli 2009)

jobbar påre
751 Inlägg
19 juli 2009
Rickard-v skrev:
Pro_fxr skrev:

Vad bra att du startade motorn o lät den gå ett tag. Om du bara satt emot kablarna så tog det max 1sekund till fullladdat.

Men motstånd så tar det längre tid. Men starta motorn behöver du absolut inte.

mjaa men var inte såå high på kondning osv då då de var första gången ja ens hållt i en...hade ja haft samma erfarenhet då som ja har nu hade ja nog itne ens köpt en kondning

Sök