5151
Sök

Fördelar med bi-amp?

372 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
Vi säger att jag har ett 2-vägs kittsystem med delningsfilter, kittet tål 125wrms och går att bi-amp på filtret.

Skickar jag 100wrms in i delningsfiltret, delar då midregistret och diskanten på 100wrms, dvs 50 var eller får dom 100wrms var.

Om jag istället tar ett 4kanals steg, och skickar 100wrms till varsin mid, och 100wrms till varsin diskant. (bi-amp)
Vinner jag då effekt på något vis?

Skulle jag vinna någonting om jag bi-ampa och lät min ljudprocessor dela diskanten och middarna och helt strunta i kittets delningsfilter. Eller får jag ut lika mycket utav högtalarna om jag delar med kittets filter utan bi-amp?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juli 2009
Går du i de funderingarna så skulle jag bi-amplat aktivt.
Det ger dig mer val kring delningen plus att du får inte effektförlusten filtren ger.
Dock måste man vara försiktigare så att man inte har ställt in delningen fel, tex för lågt för diskanterna.
Utgå från frekvensen och brantheten som dina filter har.

Bi-ampling överlag ger bättre kontroll över elementen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

372 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
Tack så mycket för ett bra svar, (det är svårt att hitta info om fördelar med bi-amp osv) Det får bli bi-ampat nu. Har en alpine pxe-h650 så aktiv delning blir inget problem, nog för att filtret har hpf 18db/oct och processorn 12db/oct, men det är vad jag förstår inte så stor skillnad.

Jag har ett mtx Txc5.1 kitt.
Om jag kollar frequence response i speccen på bara txc.1 (bara diskant) så ligger delningen på 3,5khz med 12db/oct. Antar att det är en vettig delnings frekvens på diskanterna?

Och jag är fortfarande nyfiken då jag undrat hur ett kitt som tål 125wrms fortfarande kan tåla lika mkt om man tar bort ett element i kittet.
Ex rockfords T1 diskanter tål 75wrms men samtidigt tål samma diskanter men med Middar (T152S) samma effekt.
Senast redigerat av Martinfyhr (19 juli 2009)

7 241 Inlägg
19 juli 2009
Om jag har fattat det rätt så har det bla att göra med effektförlust med filtret att göra.

Focal TBe tex är specad till 15W nominellt utan filter och 200W max MED filter.

Dock kan jag för lite kring just detta för att kunna uttala mig mer...beklagar.

372 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
Ja det verkar inte finnas mycket info om detta men får hoppas de kommer någon påläst mästare snart och förklarar. Tack för hjälpen.

21 761 Inlägg
19 juli 2009
Om man har flera element ihopkopplade och alla element spelar samma frekvensområde, då kommer effekten att fördelas till varje element och hela systemet tål den sammanlagda effekten av alla element tillsammans.

Har man flera element som ska spela olika frekvensområden så kan varje enskilt element få all inkommande effekt om musiken är inspelad med begränsat frekvensområde, därför måste den inmatade effekten begränsas till vad det enskilda elementet tål.

Ungefär så tror jag att det är, men mer insatta personer får ge bättre svar och hojta till om jag har helt fel.

7 241 Inlägg
19 juli 2009
Tycker att Jonas kan slita sig från ngr andra trådar och komma med lite trevlig fakta här istället wink

21 761 Inlägg
19 juli 2009
Jo, skulle nog sitta bra. Då får han chansen att lugna ner sig (såvida inte vi börjar retas med honom). wink

7 241 Inlägg
19 juli 2009
Drönirettab skrev:
Jo, skulle nog sitta bra. Då får han chansen att lugna ner sig (såvida inte vi börjar retas med honom). wink

Nej nu halkar vi offtopic här.
Vill minnas att det förklarades en hel del i en tråd på Lazzat....som dumt nog är stängd på den fronten sad

2 665 Inlägg
19 juli 2009
Med biamping vinner du ljudkvalitet. Och kan du dela aktivt i din processor ska du absolut göra det.

Du får ut lika mycket ljud men av bättre kvalitet.
Visst är det lite förluster i passiva filter men har du 100watt så märker du inte av det.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök