2815
Sök

Hur länge kan man köra med trasigt hjullager??

467 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
Hej!

Eftersom jag inte får några vettiga svar från någon annan så frågar jag nu er kära Gorgare.

För cirka 1 1/2 månad sedan började mit hjullager låta lite illa. Vet att det är lagret eftersom dom kolla det på volvo. Jag bytte lagret för ett år sedan hos en privat kille som tar delar från mekonomen. Han kommer byta lagret på garantin, men eftersom jag inte bor där jag bytte lagret så har jag inte möjlighet att få det bytt förens i slutet av augusti.  Hur mycket kan jag köra innan det packar ihop? ( Om det nu gör det). Det låter ändå tydligt när man kör.. Främst i 50 kmh och 70 kmh. Ska nämligen köra cirka 60 mil nästa helg och vill gärna veta om det är helt ok.. eller om det är en dum idè??

Någon som tror sig veta hur pass allvarligt det är?

Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

5 089 Inlägg
27 juli 2009
Det händer ju inget farligt direkt så men risken är ju att bussningar å leder slit ut snabbare. ovch att du kan få en konstig slitagebild på däcket.

Jag har då aldrig vart med om att någon har skutit sitt lager så det har låst sig iaf. Jag skulle kört smile

\Lindgren

8 282 Inlägg
27 juli 2009
Jag skulle inte ha åkt. Det är väldigt spännande på fel sätt när ena hjulet låser sig. Har upplevt det den hårda vägen, en polare körde ett bra tag iom att han inte hade råd med ett nytt lager, och en kväll så nöp det ihop. För har lagret börjat glappa så blir det ju bara värre desto längre och fortare du åker. Och när lagret klappar ihop så står man där man står desutom.

dARKiE
5 031 Inlägg
27 juli 2009
Hade absolut inte kört någonting!!

Hjulet kan låsa sig om det går illa!!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 juli 2009
Svaret är tills det låser sig, sedan blir det inte roligt. Hur snabbt det låser sig är omöjligt att avgöra, kanske omedelbart eller kanske efter 1000 mil...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
27 juli 2009
Det beror väl lite på om det är fram eller bak, ett låst bakhjul ger ju inte alls lika besvärlig situation som ett låst framhjul...

Och det är inte säkert att det låser sig, jag fick lagerhaveri fram på blazern en gång, alla lagerrullarna låg bredvid lagret bakom frihjulsnavet... Jag märkte det hela på att hjulet glappade och ibland ville bromsen kärva, eftersom skivan ändrade läge mot klossarna... (hade fått in lervatten som hade fått lagret att rosta under vintern, och som dessutom gav starkt ökat slitage pga sanden i vattnet)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

467 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
Hmm.. ok.. På volvo sa dom sist att dom inte har varit med om att det låser sig förut. Men som henke skriver så märker jag ju inget glapp eller liknande. Men asså har kört i en och en halv månad kanske, Hur stor är risken att det låser sig inom en månad? Är det verkligen så allvarligt? Jag vill verkligen åka!! Ska upp till Dalarna och se på flyuppvisning där. Känns ju piss att avstå det för att lagret låter illa. I vilket fall måste jag ändå köra bilen till nynäshamn sen i augusti eftersom jag lagade bilen på Gotland sist. Har ingen lust att pröjsa 3000 spänn för att få ett nytt lager nu när jag har ett nytt att hämta på garantin på gotland där ja fixa bilen sist..

Ingen som tror att det skulle funka att åka 150 mil högst till??
Senast redigerat av Hoffmeister2 (27 juli 2009)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

8 282 Inlägg
27 juli 2009
Hoffmeister2 skrev:
Ingen som tror att det skulle funka att åka 150 mil högst till??

Det är mljligt att det håller, men det är ju inte riskfritt att prova. Och ingan av oss kan ge ett definitivt svar. Enda faktumet är att lagret kommer att säga upp sig, när... Det komemr du att märka. Så din resa kan gå utan bekymmer, men det kan lika gärna bli en massa bekymmer.

OO=00=OO
132 Inlägg
27 juli 2009
körde med trasigt lager hela vintern på vinterbilen tuggade riktigt styggt (Bak på en E30). sen när jag väl fick tummen ur hadde det svarvat sönder navet. vet en annan som hela hjulet med nav och allt skilde sej från bilen vet dock inte hur länge han kört eller hur det gick till tongue

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen

Sök