Ascona B Xtreme

OpelMannenRacing Allmänt galen
14 juli 2006 · 219 Inlägg

Håller på att bygga en skapligt extrem Ascona B från 1979
bla så ska den få:

* BMW 1602 bakaxel
* Ställbara Koni runt om
* Calibra Turbo bromsar runt om
* Ev. Calibra turbo snurra
* 2st Sparco racestolar med 4p bälten
* Kolfibervinge på bakluckan
* Manta GSi frontspoiler med splitter
* Hajfenor i kolfiber på taket
* plåtbreddnig på ca 7-8cm pre skärm
* 16" fälgar med Bridgestone Potenza sulor
* Båge
* mittkonsol i alu med kill switch brytare, knappar för tändning, start,huvudström och 3st extramätare
* Varvräknare med indikator
Nuvarande motor är en 2,0E med tillhörande 5vxl låda från en Rekord E

några gamla bilder:

bakifrån
http://putfile.com/pic.php?pic=4/118142 … amp;s=x402

sidan
http://putfile.com/pic.php?pic=4/118142 … amp;s=x402

moltex
17 juli 2006 · 32 Inlägg

Det där lär bli riktigt fett.

en liten bil utan servo är som en gokart, kärlek!
Gladen
17 juli 2006 · 311 Inlägg

låter fränt, men hur mkt hk kommer det blir i den ?

Kristian Glad
Honda CRX ED9 '90
Mugen - DC Sport - VIS Racing - Blox - Buddy Club - WedsSport - 5Zigen - Recaro - GUSS
ascona-tic
17 juli 2006 · 1 496 Inlägg

Varför 1602 bakaxel?
Och vad är hajfenor på taket?

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
jeepe
17 juli 2006 · 217 Inlägg

så du har också hittat hit. har du fått i motorn å lådan?

Aatos
17 juli 2006 · 291 Inlägg

ascona-tic skrev:
Varför 1602 bakaxel?
Och vad är hajfenor på taket?

jaa-a, det där med bakaxeln undrar jag oxå??? Leta upp en gammal ascona rallybil, o ta bakaxeln därifrån istället..

ascona-tic
24 juli 2006 · 1 496 Inlägg

Hur går det då?

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
OpelMannenRacing Allmänt galen
25 juli 2006 · 219 Inlägg

det går framåt, har varit lite seg, och har även velat sälja bilen men nu har jag bestämt mej för att den SKA byggas klart
nej, motor och låda är ej monterade, fick reservdelsrekorden framlyft i förrgår så nu ska den skrotas men först provköras så motor och låda är ok, sen ska det lyftas ner i asconan, som förhoppningsvis ska gå köra innan vintern
varför 1602 bakaxel, den fråga har jag ställt mej flera gånger, tänkte prova nått nytt, men till att börja med ska jag köra med original axeln, har endast 3 mål för tillfället:
* laga golvet
* byta frontplåt
* montera motor och låda så de går sladda med den i vinter, hehe

hajfenor, om du kollar på taket på en Lancer Evo9 så ser du att den har hajfenor just ovanför bakrutan, om dessa nyss nämda fenor hamnar på asconan får vi se...

mer kommer

Senast redigerat av OpelMannenRacing (25 juli 2006)

Ena Colaberoende
25 juli 2006 · 1 219 Inlägg

Kan bli riktigt fett. Polaren köpte en rallybil (Ascona B) som nu plockas ner och ska lackas om. Har också 2 st Ascona till att plocka lite delar på.

Ska bli kul att följa detta projektet.

/Ena

OpelMannenRacing Allmänt galen
25 juli 2006 · 219 Inlägg

Ena skrev:
Kan bli riktigt fett. Polaren köpte en rallybil (Ascona B) som nu plockas ner och ska lackas om. Har också 2 st Ascona till att plocka lite delar på.

Ska bli kul att följa detta projektet.

/Ena

Tackar, jo, den kan bli fet, om allt går vägen, men utvändigt blir den inte jätte extrem, annat än lite fetare skärmkanter, Manta spoiler och manta bakkofångare, så utvändigt blir den "tam" men annars så ska jag väll varken säga bu eller bä, om den blir extrem är upp till er

OpelMannenRacing Allmänt galen
4 augusti 2006 · 219 Inlägg

ja, snart så går bilen, men innan någon motor eller låda åker ner så ska bilen blir rak å fin bak då bilen är baksmälld, är inte så mycket men dock ca 2-3cm kortare bak, bakskärmarna har som tur är klarat sej och endast bakluckan och bakplåten som har blivit fula, luckan är riktad men bakplåten ska få sej en riktning, bilen är helt rak i chassiet, så under kommande vecka ska den bli rak och fin bak, sen åker motor + låda ner, så den SKA vara körbar innan vintern, vill ju ha nått att sladda med under vintern, ska även få original bakaxeln ESAB diffad av nån som vet hur man gör, nya stolsfästen ska tillverkas, passande Rekord E stolar från mitt epabygge, mer kommer...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang