5587
Sök

Hur ska jag bygga min nya låda, (bil: volvo 744 -86 och basar jbl gto 1214 12")

2 914 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
hejssan.
jag har tänkt bygga om i min volvo 744. min gamla låda är byggd för en mercedes 190 och passar inte bra i min volvo.

ska bygga en portad låda och då är min fråga ska basarna prata bak mot regskylten eller upp mot bakrutan.

har några bilder på hur det ser ut smile

jag har då tänkt... jag har kunskaper om hur man hanterar en svets men jag står gärna över tongue blir det så stor skillnad i tryck och hur det låter.
vill ha ljudet så det ska kunna låta högt. ha högt tryck och sen får det inte låta "överansträngt" eller distat, rent och snyggt med högt tryck med andra ord tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/722128_wk5zoy.jpg
sådär mycket plats har jag om jag har den pratandes uppåt

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/722131_7ya0le.jpg
skyddet är det jag har tänkt visa tongue det måste stå snett för att få plats. så mycket plats har jag om jag ska ställa dem så dem pratar mot regskylten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/722135_l85atn.jpg
trångt tongue xD

tack på förhand mvh kalle. smile

699 Inlägg
29 juli 2009
Jag byggde så här i min 240 med 12-or.. Spelar bra så iaf, har även testat å vänt på lådan så basarna spelar mot baksätet men det blev inte lika bra! http://www.garaget.org/?car=36552&image=316971
//Jonas

Bilgalen elektriker :)

2 914 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
JonasHalt skrev:
Jag byggde så här i min 240 med 12-or.. Spelar bra så iaf, har även testat å vänt på lådan så basarna spelar mot baksätet men det blev inte lika bra! http://www.garaget.org/?car=36552&image=316971
//Jonas

finns mera plats i en 240 än i en 740 tyvärr... tack ändå wink

547 Inlägg
29 juli 2009
Varför inte bygga en portad som spelar ut genom skidluckan då?
Borde ju vara bästa sättet att få in bas i kupén?

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

2 914 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Sandvik skrev:
Varför inte bygga en portad som spelar ut genom skidluckan då?
Borde ju vara bästa sättet att få in bas i kupén?

om folk sitter i mitten. "skymmer" dom inte basen då??
därför tvekar jag. jag skjutar ganska ofta så vi blir 5-6 stycken annars skulle det vara en modell som skulle funka...

547 Inlägg
29 juli 2009
Hmm, då kan de ju funka att ha basarna spelandes bakåt och portarna upp genom hatthyllan?

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 juli 2009
Basarna i 90-gradersvinkel mot skidluckan och portarna i hatthyllan. Tex där det normalt sitter högtalare (så kan man dessutom gömma portana under högtalargaller wink )

Funkade det bra på 90-talet så bör det funka bra nu med wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Basarna i 90-gradersvinkel mot skidluckan och portarna i hatthyllan. Tex där det normalt sitter högtalare (så kan man dessutom gömma portana under högtalargaller wink )

men det finns inte plats såvida jag inte kapar och svetsar igen...
med andra ord så tycker du jag ska kapa och svetsa,,, okej smile
dessutom har jag en hatthylla som är spec. tongue 25mm spån utsågat för 6.5 wink klä den i "högtalartyg" och ha portarna under tyget wink

Sandvik skrev:
Hmm, då kan de ju funka att ha basarna spelandes bakåt och portarna upp genom hatthyllan?

var det ungefär lika som lonefox du mena??
okej men då är det bara börja kapa då om min lokala bilstereobutik tycker detsamma...

mera svar så jag har mer att gämföra med big_smile
Senast redigerat av kalle_kalle (29 juli 2009)

4 693 Inlägg
30 juli 2009
kalle_kalle skrev:
Lonefox skrev:

dessutom har jag en hatthylla som är spec. tongue 25mm spån utsågat för 6.5 wink klä den i "högtalartyg" och ha portarna under tyget wink

Sandvik skrev:

okej men då är det bara börja kapa då om min lokala bilstereobutik tycker detsamma...

Jag hade nog kör basarna bakåt med portar i hatthyllan, men inget tyg över dom kalle tongue

Booyakasha!

2 914 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
kalle_kalle skrev:
Lonefox skrev:

Sandvik skrev:

Jag hade nog kör basarna bakåt med portar i hatthyllan, men inget tyg över dom kalle tongue

aha okej tongue
varför inte softis wink jag lillal tyg sad

hehe tongue

4 693 Inlägg
30 juli 2009
Hahaha, men tyget sitter ju ivägen för luften då, den bromsas ju upp. Blir nog mer som en sluten låda som läcker då skulle jag kunna tänka mig tongue

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
30 juli 2009
Lonefox skrev:

de funkade i min volvo tongue

876 Inlägg
30 juli 2009
bästa resultat enligt mig är att ha bassarna riktade mot reg plåt sen ha en eller 2 st portar upp in till copen smile

2 914 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
volvoperfomanceclub skrev:
bästa resultat enligt mig är att ha bassarna riktade mot reg plåt sen ha en eller 2 st portar upp in till copen smile

aha okej smile jag ska nog ta och kapa upp och pilla upp hatthyllan smile
tackar för samtalet wink

2 914 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
volvoperfomanceclub skrev:

aha okej smile jag ska nog ta och kapa upp och pilla upp hatthyllan smile
tackar för samtalet wink

Sök