2390
Sök

Ingen gnista.

3 Inlägg
3 augusti 2006
Trådstartare
Ingen gnista kommer när jag skall starta min Cheva V8. Så fort jag släpper startnyckeln, så kommer gnistan.
Kan det vaara fel på startmotorn?

21 761 Inlägg
3 augusti 2006
Då borde det vara någon kabel som är trasig, har lossnat eller glappar. Nu vet jag inte hur det är kopplat på din bil men rimligtvis ska det gå en kabel, antingen från solenoiden på startmotorn eller från tändlåsets startläge, till tändmodulen(antar att det är elektronisk tändning).

Eftersom det blir gnista när du släpper tillbaka nyckeln till tändläge så ska det inte vara fel på tändsystemet iaf. På baksidan av tändlåset sitter det väl någon sorts kontaktplatta eller liknande, kolla om det ser skumt ut där.

3 Inlägg
3 augusti 2006
Trådstartare
Jag har checkat allt mellan himmel och jord. Först var felet att bilen gick igång så länge man körde med startmotorn, alltså att det fanns en gnista då, då kopplade jag en sladd från tändlåset till tändpolen, det gick inte bra. Då upptäckte jag att en säkring hade gått, och sen bytte jag den, nu har jag ingen gnista alls när jag startar motorn.
Har två kablar, en kommer från startmotorn till tändpolen, andra kommer innefrån bilen, förmodligen från tändlåset.
Jag har brytarlös tändsystem på bilen.

21 761 Inlägg
3 augusti 2006
Mät om det finns spänning på stiftet vid startmotorn, som tändspolepluskabeln sitter på, när du vrider nyckeln i startläge.

4 554 Inlägg
4 augusti 2006
ikkuna skrev:
Ingen gnista kommer när jag skall starta min Cheva V8. Så fort jag släpper startnyckeln, så kommer gnistan.
Kan det vaara fel på startmotorn?

kompisens tändmodlu va sönder på sin cheva v8a.. men han satte dit en från ford sierra.. går otroligt nog ännu:D

47 Inlägg
4 augusti 2006
Hade liknande fel på en Passat,gick bara med nyckeln i startmotorläge,så fort man släppte nyckeln
dog han.Felet var i tändlåset,bottenstycket sönderbränt.

3 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Om jag tar kabeln mellan polen och fördelaren eller kör med start, då kommer en gnista.
Kabeln från startmotorn ger ström då till polen. Allt verkar okej, men om jag sätter ihop allt kommer ingen gnista i startläge.
Kan det vara jordfel?
Måste polen och fördelaren ha gemensam jordkabel?

469 Inlägg
5 augusti 2006
isseman skrev:
Hade liknande fel på en Passat,gick bara med nyckeln i startmotorläge,så fort man släppte nyckeln
dog han.Felet var i tändlåset,bottenstycket sönderbränt.

håller med dig har också haft så och det var tändningslåset.
Prova sätta en kabel direkt plus från batteriet o starta

Sök