4618
Sök

Nybörjar hjälp!

1 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Hej, jag har nyss införskaffat min första bil och fattat intresse för ljud, dock är jag helt okunnig.

Först en fråga:
Vad är skillnaden mellan aktiva och passiva baslådor?

Sen har jag en tanke att bygga en baslåda inne i bilen, tänkte sätta den i utrymmet mellan baksätena, alltså bakom växelspaken/handbromsen och ha den löpandes bak till sätet. Är detta möjligt? Skulle bilen fungera som resonanslåda? Och om det skulle fungera, skulle en 8" bas vara lagomt?

Tacksam för svar!

9 108 Inlägg
1 augusti 2009
Välkommen till Garaget, om du testar sökfunktionen så ska du se att det finns rätt många trådar i ämnet.

Kan dra lite kort om det lilla jag kan smile
En aktiv baslåda har inbyggt slutsteg, perfekt om man inte har superhöga krav utan bara vill ha extra bas till originalljudet (som mig, har en GAS aktiv 12" och är nöjd med ljudet i övrigt). Detta blir lite enklare att installera. Exempel på den jag har: GAS A112BP.

Passiv låda kräver även ett slutsteg för att drivas. Blir antagligen dyrare allt som allt men vet man bara vad man ska köpa så blir det även bättre ljud i de flesta fall.

Hur som helst får jag låsa här och hänvisa till rubriksanvisningarna angående din andra fråga. Så länge det finns plats är det såklart möjligt men det finns andra som vet det där bättre.

Sök