3401
Sök

Generatorljud i högtalarna

18 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Hejsan,

Jag har nyligen installerat ett par 6-9:or som är kopplade till ett 4-kanalssteg.
Varje gång jag har motorn igång så hörs generatorljud i högtalarna och detta förvrängs ihop med varvtalet.

Jag har dubbelkollat jordningen till slutsteget och det ser ut som det ska.

Har provat med annan RCA-kabel men samma resultat. Kan tillägga att denna inte ligger emot 12-voltaren till steget.

Vad jag har kommit fram till så ligger felet fram i själva stereon. Jag provade nämligen att koppla in min MP3-spelare till slutsteget via samma RCA-kabel som ligger längs med bilen och kör remoten via stereon. När jag tänder bilen och remoten startar slutsteget så startar jag en låt på MP3-spelaren. Inget generatorljud.

Antingen är det stereon eller kablaget till stereon som felar. Jag har provat med helt andra ISO-kablar till stereon men samma problem. Ligger problemet djupare in i kablaget tro? Kan även tillägga till viktigt detalj att fronhögtalarna kör jag direkt via stereon (dvs inte ihop med slutsteget) och de har inte dessa generatorljuden.

Jag har inte lyckats prova med en annan stereo än, men vad skulle ni gissa på? Stereon eller kablaget innanför?

1 161 Inlägg
1 augusti 2009
skulle ju kunna vara bränd signal jord..

18 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Du menar i kablaget bakom stereon då? Dvs, innan ISO-kontakterna.
Hur ser man detta på enklast sätt? Har aldrig varit så långt inne och rotat.

Men är det inte lite konstigt att de främre högtalarna som är direkt kopplade till stereon funkar bra då utan generatorljuden?

Trucker
1 220 Inlägg
1 augusti 2009
hur är kablarna dragen? för dom får inte ligga nära varandra! lägg typ strömkabeln på vänster sida bilen och lågnivå kablarna i mitten för om kablarna ligger nära varandra så ger de generatorvin

Vissa är bara bättre än andra!

18 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Lågnivå och ström ligger redan på varsin sida.

När jag provade med en annan lågnivåskabel drog jag denna rakt över sätet och kan garantera att de inte var i närheten av varandra. Som sagt har jag även kopplat in lågnivåskabeln till en MP3-spelare och då har dessa ljud inte uppstått så det kan inte vara detta felet.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 augusti 2009
Jag röstar på stekt signaljord i stereon. Troligtvis så har steget nån gång tappat sin jord eller om du har kopplat bort den men låtit lågnivåkablarna sitta i, då jordar steget genom lågnivån vilket stereon inte tål oc vips! Bränd signaljord. Ger precis dom symptom som du beskriver. Du kan prova genom att sätta en kabelbit mellan stereons chassi och ytterhöljet på lågnivåkontakten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

18 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Okej, det verkar sitta i stereon med andra ord. Kan inte minnas att jag gjort det som du beskrev och då bränt signaljorden, men det skulle inte förvåna mig smile

Ska prova det du sa. Har ändå varit aktivt för ny stereo men ville vara säker på vad detta problemet berodde på först.

Sök