5336
Sök

Skumt fel.. 2,5V med remoten i och 12V utan??

Illustratör
826 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
Tjenis..

Brorsan var o köpte en Saab og900 för ett tag sedan där någon smart själ hade lekt elektriker och grejat med lysen o satt reläer till både det ena och det andra samt skarvat ström från diverse olika håll i både instrumenteringen och relädosan..
Har hållit på med den ett tag nu och försökt återställa allting och tror att jag lyckats till största möjliga mån, dvs alla reglage mm fungerar nu som det ska och onödigt kablage är väck..

Men så till problemet, när jag skulle koppla in en bas åt honom nu i förra veckan så uppstog ett problem jag inte behärskade.. När jag kopplat in allt så startade inte steget.. Började felsöka och bytte säkringar mm.. Mätte upp volten mellan jord och plus på steget och såg då att jag bara hade 2,5V därimellan.. Kollade jord och bytte jordpunkt samt bytte säkring igen men samma sak iaf, 2,5V.. Prövade då att ta bort alla kablar förutom jord o plus och då hade jag helt plötsligt samma kräm som i batteriet dvs dryga 12V. Satte tillbaka kabel för kabel och kom fram till att strömmen går ner till 2,5V när jag kopplar in remoten. Den var från början dragen från stereons rem-kabel så jag prövade då att bygla direkt från +terminalen på steget men samma sak iaf.. 2,5V. Då tänkte jag att jag kanske haft oturen att steget pajjat och att det gick bakström igenom skiten på nått sätt.. Men det roliga är att samma sak händer då jag skiftar steg..

Vad kan det vara? Att något skulle kunna vara fel tvivlar jag inte på med tanke på hur eldragningen såg ut då bilen köptes men VAD?

Tack på förhand!
Mvh
Daniel

Tänker...

21 761 Inlägg
31 juli 2009
Mäter du alltså direkt på kopplingsplinten där strömkablarna sitter fast på steget?
Vilka säkringar bytte du, de på steget eller pluskabelns säkring?
Senast redigerat av Drönirettab (31 juli 2009)

Superhedde
255 Inlägg
1 augusti 2009
Om det blir som du beskriver så är det helt enkelt fel på strömförsörjningen. Inte konstigare än så. Spänningsfallet beror på hög resistans. Om du har BRA jord samt korrekt strömmatning så kommer detta helt enkelt inte uppstå. Bra jordpunkt är t.ex vid bältesinfästningen. Byt Jord Igen! Kolla såklart även säkringen på pluskabeln samt monteringen av denna säkringshållare!

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Illustratör
826 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Mäter du alltså direkt på kopplingsplinten där strömkablarna sitter fast på steget?
Vilka säkringar bytte du, de på steget eller pluskabelns säkring?

Yes, precis.. mäter där emellan plus o jord och har även mätt på bara plus o sedan kollat andra bra jordpunkter i karossen men det är ändå samma sak.  När jag hade det andra steget i så bytte jag även säkringarna på det, annars har jag bytt de till strömmatningen ett antal gånger..

DJ_Hedde skrev:
Om det blir som du beskriver så är det helt enkelt fel på strömförsörjningen. Inte konstigare än så. Spänningsfallet beror på hög resistans. Om du har BRA jord samt korrekt strömmatning så kommer detta helt enkelt inte uppstå. Bra jordpunkt är t.ex vid bältesinfästningen. Byt Jord Igen! Kolla såklart även säkringen på pluskabeln samt monteringen av denna säkringshållare!

Mvh Mattias Hedin

Förstår fortfarande inte vad som skulle kuna vara fel.. Då ska det ha hänt ågot med strömkabeln då bara från att jag monterade ut den från ena bilen och stoppade in i den andra.. alla grejer funkade felfritt innan montering i saaben.. Jordpunkt har jag som sagt bytt och tvivlar på att det skulle vara det då jag har perfekt jord i övrigt på båda prövade ställen. Klart jag kan testa men gissar på att det inte löser problemet..
Säkringshållaren har jag både monterat om samt prövat en annan säkringshållare som jag använder dagligen på min bil.. Iofs en agu-hållare men fungerar trots allt.

Ska pröva att mixtra lite smått igen då han anländer hem ned bilen sedan..
Tack för svaren än så länge... Har någon några fler idéer så dela gärna med er..

Tänker...

7 283 Inlägg
1 augusti 2009
Mät var någonstans du slutar få 12V.
Dvs när du har 2.5V i bak på steget så går du till närmaste "skarv" och mäter det. Förmodligen är det direkt efter säkringen.

Har du 2.5V där med så fortsätt och kolla före säkringen och till sist kabelskon på batteriet.
När du hittar att du har 12V på ena sidan och 2.5V på andra så vet du var felet ligger.

Illustratör
826 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
Hej igen alla glada..

Först o främst, tack för svaren.. smile

Har varit ute o hållit på lite mer idag och bytt säkringsdosan igen till en helt ny.. Trodde jag skulle slippa mer klater då jag kopplade in ett magnatsteg jag har liggandes och allting funkade! Wihoo! Ända tills...  sad
Nä, men när jag sedan skulle koppla in sinus livesteget så vart det samma sak igen.. In med remoten och genast så har jag bara 2,5V. En enkel slutsats är väl i vanliga fall att något med steget är väck men då det var samma sak på båda stegen tidigare så skiftade jag tillbaka till magnatsteget igen och då har ajg även bara 2,5V där nu åsså..

Felsökning då..
Har gått med nål längst hela strömkabeln och har 12V hela vägen fram till steget, så länge jag inte jordar på jorden på terminalen till steget.. Tar jag från karossen så har jag ständigt dryga 12V..
Gjorde då samma proccedur på jordkabeln och där får jag mindre och mindre ström ju närmre terminalen jag kommer från jordpunkten i karossen.. Jordkabeln fungerar fint i min egen bil så nu frågar jag igen, med om möjligt större veck i pannan.. Vad kan felet vara?

Mvh
Daniel

Tänker...

21 761 Inlägg
5 augusti 2009
Då är det alltså inget fel på pluskabeln eftersom du får 12 V om du håller mätpinnen på en karossdel, felet ligger hos jordkabeln någonstans.

Låt jordkabeln vara inkopplad och slå igång stereon, låt plusmätpinnen sitta på stegets plus. Ta minusmätpinnen och mät först på jordkabelns kabelsko där den sitter i karossen, är spänningen bra så sätter du mätpinnen på själva trådarna i kabelskon (nudda inte kabelskon, ta bara i trådarna). smile

Sök