Tips på hur man får bort kalkfläckar på lacken!??

Family_man
25 maj 2009 · 77 Inlägg

Skulle behöva råd om hur man bäst blir kvitt fula kalkfläckar på lacken.
Har tyvärr inte tid att göra en riktig handtvätt en gång i veckan med efterföljande torkning av lacken pga att man har familj med barn som tar mesta tiden.
Brukar göra en riktig tvätt två ggr/mån och två ggr i månaden så spolar jag bara av den värsta smutsen med högtryck och låter fartvinden ta hand om mkt av torkningen men allt torkar ju tyvärr inte vilket efter ett par månaders körning gett en del fula fläckar på huv och tak:(...och dessa fläckar går banne mig inte bort...misstänker att jag måste göra en genomgång med Polish för att få bort dem..hade jag haft en mkt mörk lack hade det varit ännu värre då fläckarna skulle synas mkt tydligare men speciellt i lysrörsljus framträder dem mkt tydligt vilket irriterar mig fruktansvärt.

Att inte tvätta med svamp varje tvätt betyder säkerligen att lacken inte får tvättrepor i lika stor utsträckning och att lackskyddet håller bättre pga det minskade slitaget men kalkfläckar är inte snyggt det heller.

Har nån provat med tex hushållsättika eller citronsaft??..har hört rykten om att kalkfläckarna kan gå bort då men man törs ju inte experimentera ifall lacken skulle ta skada på något sätt.

Graev
25 maj 2009 · 22 Inlägg

Kör en omgång ganska grovkornig rubbing. Gärna 3M's med Grön kork vilket jag inte nu kommer ihåg vad den heter. Kör med enkeltrissa och akta för poler rosor, kör sedan av med 3M's "Polish Rosa" som den kallas med en Oscillerande Maskin. Brukar ta bort dessa fua fläckar och ge snyggt resultat. Dock är ju dessa produkter ganska dyra och svåra att få tag på om man inte jobbar inom bilvården då de inte säljs i "vanliga" butiker oftast.

Det rekommenderar jag personligen iallafall då jag arbetar själv som bilrekondare, skulle inte rekommendera ättika eller citronrengöring heller då dessa kommer lämna fläckar i sig om du inte torkar av bilen heller.

Family_man
25 maj 2009 · 77 Inlägg

Graev skrev:
Kör en omgång ganska grovkornig rubbing. Gärna 3M's med Grön kork vilket jag inte nu kommer ihåg vad den heter. Kör med enkeltrissa och akta för poler rosor, kör sedan av med 3M's "Polish Rosa" som den kallas med en Oscillerande Maskin. Brukar ta bort dessa fua fläckar och ge snyggt resultat. Dock är ju dessa produkter ganska dyra och svåra att få tag på om man inte jobbar inom bilvården då de inte säljs i "vanliga" butiker oftast.

Det rekommenderar jag personligen iallafall då jag arbetar själv som bilrekondare, skulle inte rekommendera ättika eller citronrengöring heller då dessa kommer lämna fläckar i sig om du inte torkar av bilen heller.

Ok....tack för tipset,får se hur jag gör...dessa produkter är väl rätt dyra och finns inte i vanliga butiker...kanske kontaktar firman som lackförseglar min bil och hör vad de tror kan göras...fast fläckarna syns ju som tur är inte lika mkt som om jag haft en svart bil tex:)...då skulle man ju bli tokig.

Ska nog inte prova ättika eller citronsaft heller då jag inte vill ha ännu värre fläckar på lacken.

CalibraDanne
5 juli 2009 ·

enklaste är att använda helt vanligt vatten smile lika löser lika. Vattenfläckar löses med vatten helt enkelt

THEBADGUY Gorgilus addictus
5 juli 2009 · 4 737 Inlägg

Torka av den riktigt med sämskinn!(stavning?)

Gör så på min bil efter varje tvätt, och blir aldrig några kalkfläckar. Visst, det tar lite tid, men resultatet blir bra! smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
zshoe Kokar ris
5 juli 2009 · 923 Inlägg

ja smart att torka bilen med sämskskinn när han bara har spolat av bilen.

och använda grov rubbing för att få bort kalkfläckar från lacken!? det är ju för fan som att ta en ångvält för att mosa en spindel.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Speedman Bilvårdsexpert
5 juli 2009 · 663 Inlägg

Innan man svarar vill jag bara säga en sak..
Varför svarar man på en fråga från TS när man är riktig amatör och inte har den minsta aning om vad man pratar om?
Menar inget illa mot någon här, men att tänka på är att man kan ge TS mer problem än innan han läste sin tråd här!

Att använda ättika m.m för att få bort kalkfläckar blir ingen höjdare!
Finns 2olika sorter kalkfläckar.

1. Fläckar där kalken är ganska färsk elelr om lacken är väldigt hård. Då går det oftast att bara tvätta bilen, eller polera lacken.
2. Där solen fått jobba och vattnet fungerat som ett förstoringsglas. Då är ända utvägen oftast att våtslipa ytan. Kan även gå att polera aggressivt. Precis som vid fågelskit.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
good_year
5 juli 2009 · 755 Inlägg

Family_man skrev:

Graev skrev:
Kör en omgång ganska grovkornig rubbing. Gärna 3M's med Grön kork vilket jag inte nu kommer ihåg vad den heter. Kör med enkeltrissa och akta för poler rosor, kör sedan av med 3M's "Polish Rosa" som den kallas med en Oscillerande Maskin. Brukar ta bort dessa fua fläckar och ge snyggt resultat. Dock är ju dessa produkter ganska dyra och svåra att få tag på om man inte jobbar inom bilvården då de inte säljs i "vanliga" butiker oftast.

Det rekommenderar jag personligen iallafall då jag arbetar själv som bilrekondare, skulle inte rekommendera ättika eller citronrengöring heller då dessa kommer lämna fläckar i sig om du inte torkar av bilen heller.

Ok....tack för tipset,får se hur jag gör...dessa produkter är väl rätt dyra och finns inte i vanliga butiker...kanske kontaktar firman som lackförseglar min bil och hör vad de tror kan göras...fast fläckarna syns ju som tur är inte lika mkt som om jag haft en svart bil tex:)...då skulle man ju bli tokig.

Ska nog inte prova ättika eller citronsaft heller då jag inte vill ha ännu värre fläckar på lacken.

finns på autoexperten!

Stefan Varberg Supraman
5 juli 2009 · 2 300 Inlägg

åk till firman och polera upp den och gör om.

det tar mindre än 1 timme att handtvätta en bil och torka med sämskinn under en halvtimme när man snabbar på.

en timme per vecka kan man spendera även när man har familj

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Family_man
7 juli 2009 · 77 Inlägg

Tack för alla svar!!smile

Testade med lite vanligt vatten för att lösa upp dem och blev mkt förvånad att det funkade så bra:)....det hade man aldrig trott att vatten löser kalkfläckar så bra:).

De fläckar som torkat in går såklart inte bort med jag har märkt att de blir mkt mindre synliga om man tar lite Polish&Wax(använder Sonax silverfärgade flaska med blå kork).

CalibraDanne
6 augusti 2009 ·

Family_man skrev:
Tack för alla svar!!smile

Testade med lite vanligt vatten för att lösa upp dem och blev mkt förvånad att det funkade så bra:)....det hade man aldrig trott att vatten löser kalkfläckar så bra:).

De fläckar som torkat in går såklart inte bort med jag har märkt att de blir mkt mindre synliga om man tar lite Polish&Wax(använder Sonax silverfärgade flaska med blå kork).

Precis som jag skrev smile

Rock-Star
6 augusti 2009 · 2 982 Inlägg

köp mr.caps sämmskinnsduk. smile inte en enda kalkfläck på min bil smile

Speedman Bilvårdsexpert
6 augusti 2009 · 663 Inlägg

Residence skrev:
köp mr.caps sämmskinnsduk. smile inte en enda kalkfläck på min bil smile

Skinnet är många som övergett och gått över till Waffel wave istället.
Lovar, provar du en kommer du inte röra skinnet efteråt smile

Grym uppsugningsförmåga!!

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang