5402
Sök

Hur bygga en portabel musiklåda?

Oseriös Aktör
592 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Såsom frågan lyder. Jag har en gammal stereohögtalare som jag nu funderar på att göra till en portabel stereo. det skulle alltså vara från ett vanligt 3,5mm uttag på mp3 spelaren till högtalaren. Vad måste man bygga mellan då för slags förstärkare?

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

502 Inlägg
8 augusti 2009
Finnmerchant skrev:
Såsom frågan lyder. Jag har en gammal stereohögtalare som jag nu funderar på att göra till en portabel stereo. det skulle alltså vara från ett vanligt 3,5mm uttag på mp3 spelaren till högtalaren. Vad måste man bygga mellan då för slags förstärkare?

Det svåra blir ju strömförsörjningen.
För oftast kan man ta drivare och elektronik ifrån gamla datorhögtalare och pilla med de lite så man får det som man vill, Och då får man ofta volym, base controll och 3.5mm kontakten i samma paket. Mycket smidigt. MEN! Nästan alla jag vet går ju på 220v. Inte 12v eller vad för batterier du hade tänkt ha med dig.

Dock kanske du kan försöka hitta högtalare som har använt en likriktare och omvandlare innan så att dom är byggda för 12v. Så sätter du bara i en blyacc eller 12v bilbatteri, dock blir ju speltid lidande i en lätt låda med litet batteri, Medans du får såklart mkt bättre speltid med stort tungt batteri.

Mvh Daniel

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

Oseriös Aktör
592 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
jaa det blir ett litet GEL batteri på 12 volt som jag har liggandes över. Och efter lite letande här så hittade jag en gammal datorhögtalare på 9 volt. Såsom jag nu ser det så blir det en omvandlare mellan då som vrider om det till 9 volt.

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 augusti 2009
Ett litet slutsteg borde fixa det hela, matas med 12V och du behöver bara en 3,5mm till RCA kabel mellan för att kunna koppla till din mp3 spelare. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök