7312
Sök

Hur koppla 6st basar till ett steg

1 071 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Som i rubriken hur ska jag koppla 6st 4ohm basar på ett sinus live 1500 som är 1ohm stabilt för att få så mycket effekt som möjligt hälst inte under 1ohm.
Tacksam för snabba svar

Onödigt inlägg^^

4 074 Inlägg
10 augusti 2009
partyvan skrev:
Som i rubriken hur ska jag koppla 6st 4ohm basar på ett sinus live 1500 som är 1ohm stabilt för att få så mycket effekt som möjligt hälst inte under 1ohm.
Tacksam för snabba svar

det blir svårt!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
10 augusti 2009
Gas alpha 10" ? big_smile

ta väck två o köra i 1ohm, eller seriekoppla dem två och två o sen paralellt till 2,66 men det är väl redan gjort annars paralellkoppla allihopa till 0,667 ohm.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

4 074 Inlägg
10 augusti 2009
Frippe_L skrev:

ta väck två o köra i 1ohm, eller seriekoppla dem två och två o sen paralellt till 2,66 men det är väl redan gjort annars paralellkoppla allihopa till 0,667 ohm.

hmm.... det är väl inte direkt att rekomendera att köra sinus steget i 0.66 ohm! men ska du prova se till att ha rejält med ström och jord!

1 071 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Frippe_L skrev:

Exakt in köpta av en viss kille här på gorg.

Funderade också på 0,667ohm vet inte om min ström räcker har dubbla 88ah batterier och en 80ah generator med 70mm2 från generator till batterier sitter i fram båda sen 50mm2 vidare till steget.

Onödigt inlägg^^

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
10 augusti 2009
BJonsson skrev:
partyvan skrev:
Tacksam för snabba svar

det blir svårt!

De e inte svårt, men det blir inte 1 ohm, du kan få det till 2,66 ohm med 6st 4 ohm spolar....

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

4 074 Inlägg
10 augusti 2009
busfabror skrev:
BJonsson skrev:
partyvan skrev:
Tacksam för snabba svar

det blir svårt!

De e inte svårt, men det blir inte 1 ohm, du kan få det till 2,66 ohm med 6st 4 ohm spolar....

ja just de! alltså är det svårt att få de till 1ohm! big_smile
menjag skulle nog prova köra i 0.66 om jag vora han

1 071 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Eller skulle man köpa 2st till då går det väl att koppla till 1ohm det blir billigare att köpa 2st till än om jag bränner steget.
Blir det för lite effekt pär bas då? Kommer det spela högre med 8st i 1ohm eller liknande med som jag har nu 6st i 2,66ohm

Onödigt inlägg^^

956 Inlägg
10 augusti 2009
partyvan skrev:
Eller skulle man köpa 2st till då går det väl att koppla till 1ohm det blir billigare att köpa 2st till än om jag bränner steget.
Blir det för lite effekt pär bas då? Kommer det spela högre med 8st i 1ohm eller liknande med som jag har nu 6st i 2,66ohm

Två till så får du ner steget i 2 ohm. Så du får ju ut mer effekt, så helt teoretiskt sätt borde det spela högre men i praktiken kan det vara anorlunda. Finns ju en massa annat som spelar in med. Är ju svårare att få till en bra låda och kompromissar man där gör ju den där extra effekten ingenting ändå. Jag hade nog lagt 2 på hyllan och kört i 1 ohm. Mer effekt, lättare att få till en bra låda utan kompromiser.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

1 071 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
okey då blir det att prova i 0,667ohm imorgon.
Men när jag ska koppla basarna så är det väl att jag ska koppla ihop alla + och alla -
Senast redigerat av partyvan (11 augusti 2009)

Onödigt inlägg^^

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
11 augusti 2009
partyvan skrev:
Men när jag ska koppla basarna så är det väl att jag ska koppla ihop alla + och alla -

Har du tur så slår steget av har du otur så brinner steget upp!!!

Vid en sådan last skulle jag inte rek att koppla in steget med. En 4ohms bas kan säkert vara på 3ohm vid vissa frekvenser så du tänker på det!

MVH//Björn

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 augusti 2009
partyvan skrev:

Gör inte det!!!!!!!!!

Att folk ens kan föreslår en sån grej. Man blir bara matt.

Ska du ha 1ohms last så skippa två basar. Alt. köp 2 till och lasta steget med 2ohm.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

6 851 Inlägg
11 augusti 2009
jonash skrev:
partyvan skrev:

Gör inte det!!!!!!!!!

Ska du ha 1ohms last så skippa två basar. Alt. köp 2 till och lasta steget med 2ohm.

/Jonas

Men ist. för att köpa 2 basar till, kan han väl lika väl köra steget i 2.66ohm?
Ok. att han inte få ut lika mycke effekt, men som björn skriver,i vissa frekvenser kan ju ohmtalet vara lägre än vad spec.säger.
Steget är väl inte kännt för att a mest kontroll på basen/arna, så att lasta ner det kanske inte att föredra?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 augusti 2009
TT-Avant skrev:
jonash skrev:
partyvan skrev:

Gör inte det!!!!!!!!!

/Jonas

Ok. att han inte få ut lika mycke effekt, men som björn skriver,i vissa frekvenser kan ju ohmtalet vara lägre än vad spec.säger.
Steget är väl inte kännt för att a mest kontroll på basen/arna, så att lasta ner det kanske inte att föredra?

Nej, men det beror lite på, skall han köra dBdrag eller nåt sånt, dvs maxa, så skall det helst ned till 1ohm eller däromkring. Men låta bra kommer det inte göra.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

2 656 Inlägg
11 augusti 2009
partyvan skrev:

sälj 1500 steget köp ett 3000 steg ( sinus då ) och lasta det till 2 ohm smile lasta inte steget i 0.667 ohm

6 851 Inlägg
11 augusti 2009
jonash skrev:
TT-Avant skrev:
jonash skrev:

Gör inte det!!!!!!!!!

/Jonas

Nej, men det beror lite på, skall han köra dBdrag eller nåt sånt, dvs maxa, så skall det helst ned till 1ohm eller däromkring. Men låta bra kommer det inte göra.

/Jonas

Aha, ja det är ju förståss sant Jonas..tänkte inte på det wink

4 693 Inlägg
11 augusti 2009
Lådan är ju portad så den är ganska så lättdriven. Jag var ju för snål och hade för lite ork att sätta dit 2 st till tongue

Booyakasha!

Sök