1996
Sök

Mått och massa frågor om baslådebygge!

Evighetsprojektist
216 Inlägg
6 augusti 2006
Trådstartare
Tänkte bygga en baslåda till bilen och har bestämt mig för den här designen som visas på bilden nedan.

Nu är ju frågan hur jag ska räkna ut måtten.
Det är alltså två slutna lådor som spelar in i en kammare. Lådorna ska vara på 22 liter var.
I kammarens tak sitter en basport som går upp i hatthyllan. Hur stor ska den vara och längd på den?
Spelar literantalet på kammaren nån roll?

Eftersom jag är säker att det finns massor av folk här som gillar att räkna på allt det här så frågar jag er...Hur lång ska dom röda vara?

Man ska alltså se basarna igenom plexit när man ser den bakifrån, därför är bom vinklade.

Har ni frågor så är det bara fråga!

http://img152.imageshack.us/img152/6207/ritningco7.jpg

21 761 Inlägg
6 augusti 2006
Det blir en ganska knepig uträkning med vinklarna på den lådan, men innan någon kan börja räkna på lådan överhuvud taget så måste vi veta hur stor volymen ska vara på mittenkammaren.
Det viktigaste av allt är att veta om basarna kan användas i en bandpasslåda.

Har du inte gjort någon beräkning på denna låda? Man kan inte bara gissa på några volymer och snickra ihop en bandpaslåda, det är viktigt att göra en beräkning så att volymerna och avstämning stämmer.

Evighetsprojektist
216 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
Ja det var det jag funderade på.

Det är ju därför jag gör denna "ritning" Det är ju nämligen en skiss med maxmåtten, lådan får inte bli större än så här.

Sen kan jag inte så mycket om bandpass lådor än så vad ska man tänka på då?
Alt tips och saker att tänka på är välkommnat!

914 Inlägg
7 augusti 2006
nån får gärna kontrollera min uträkning.. Testade olika mått fram och tillbaka och gjorde antaganden för att få 2 lådor på 22dm3 som han vill ha. Då blir övre ? 250mm och nedre 0mm.
Kan ha rört ihop alla vinkel räkningar så här på morgonen.
Men då blir det ju 2,5*3,3*4/2+1*2,5*4/2= 21,5l

edit* ser att det kan vara lite svårt att se vad jag menar med min formel..
2,5*3,3*4/2 är uträkningen på den "stora" delen av sido lådan. 1*2,5*4/2 är volymen på sned vinkeln på stora lådan. Kan försöka att ge utförligare beskrivning om det behövs. ALdrig varit bra på att lära och förklara smile

edit2* sen detta är ju uträknat på max måtten. Kan vara som så att mittkammaren blir för stor men det får gärna nån annan ta ska käka frukost nu tongue

edit3* Ingen som kollat medans jag käkade. Eller ingen som fattar vad jag skriver , vilket jag kan förstå hehe. Mitten kammaren får då en volym på 84,4l om min formel stämmer.
2,5*3,3*4/2*2+3,4*3,3*4+1*4*3,3/2

Är ingen höjdare på att använda baslåde beräknings programmen men nån som vet kan ju testa å se om mittkammaren blir för stor om man använder sig av maxmått. Får gärna säga till vilken volym om vore den optimala i så fall så kan jag räkna ut dom måtten.
Senast redigerat av Ronnie.L (7 augusti 2006)

Evighetsprojektist
216 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
Precis vad jag behöver!
Måste nog sätta mig ner för att kolla nogrannare på uträkningen tongue
Men väldigt uppskattat!

Om någon har nån aning hur kammaren räknas ut uppskattas det!

Kan ju lägga till lite info om Basarna också:

Rockford Fosgate P210S4 Punch.

10-tumsbas i Punch-serien med parabolmembran, vilket minimerar uppbrytningar i konen. 10 tum.

Bas: 10 tum. Polypropylen parabolmembran. Bart-foamupphängning. Impedans 4ohm. Känslighet 86dB. Talspole på 51mm. 60oz magnet. Effekttålighet 400W max. 200W RMS. Monteringshål 235mm. Monteringsdjup 143mm. Vas 42 liter. Fs 28Hz. Qts 0.437. Xmax 11. Lådtips: 22 liters sluten låda. Qtc 0,75. F-3dB 43Hz.

Tack på förhand!

Evighetsprojektist
216 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
Finns det annars någon som har nått bra program att räkna ut med...har kollat MDS men där finns ju bara deras basar.

21 761 Inlägg
7 augusti 2006
Nu har jag inte försökt att räkna på mittenvolymen, det har ju Ronnie.L gjort.

Om jag förutsätter att mittenkammaren är 80 liter så kommer lådan att spela en väldigt smal bandbredd om den skulle köras i ett vanligt rum men eftersom den ska sitta i en bil så kan det hända att det går någorlunda bra, dock måste du nog dela lådan vid 70-80 Hz för att det ska fungera.
Jag vill tillägga att jag inte kan garantera att lådan spelar bra, egentligen blir frekvenskurvan ganska konstig eftersom volymerna inte är riktigt korrekta. Mittenvolymen borde egentligen vara högst hälften så stor som den verkar vara i din låda, om det nu är runt 80 liter.

914 Inlägg
7 augusti 2006
om han då halverar sina max mått och har lådans total längd som 420 mm så blir det 50,5L enligt
3,3*1,25*4/2*2+1,7*3,3*4+1,1,7*4/2

*edit sen fårman räkna med att materialet tar lite volym med har ju räknat med 0 i material tjocklek. Dom första måtten är dom invändiga. Den senaste är utvändig. Så då kan detkanske funka med dom måtten om du sätter skivorna som du ritat. Så baffeln ligger mot den röda och inte på den. Förstår du ? eller måste jag försöka komma på annan förklaring tongue
Senast redigerat av Ronnie.L (7 augusti 2006)

51 Inlägg
7 augusti 2006
Unander skrev:
Precis vad jag behöver!
Måste nog sätta mig ner för att kolla nogrannare på uträkningen tongue
Men väldigt uppskattat!

Om någon har nån aning hur kammaren räknas ut uppskattas det!

Kan ju lägga till lite info om Basarna också:

Rockford Fosgate P210S4 Punch.

10-tumsbas i Punch-serien med parabolmembran, vilket minimerar uppbrytningar i konen. 10 tum.

Bas: 10 tum. Polypropylen parabolmembran. Bart-foamupphängning. Impedans 4ohm. Känslighet 86dB. Talspole på 51mm. 60oz magnet. Effekttålighet 400W max. 200W RMS. Monteringshål 235mm. Monteringsdjup 143mm. Vas 42 liter. Fs 28Hz. Qts 0.437. Xmax 11. Lådtips: 22 liters sluten låda. Qtc 0,75. F-3dB 43Hz.

Tack på förhand!

Precis den basen ska jag ha i min bandpasslåda som jag ska bygga snart. jag ska ha 2 st och jag har fått hjälp av en duktig kille vid namn BDAudio med uträkningar.. han fick det till att bli den slutna kammaren ska vara 34l och den portade 25l 2st 3" rör á 34.14cm men eftersom du ska ha elementen åtskillda så bli de ju 17l i varje..(uträknad för att spela hårdrock). du kan ju bara ha 1 4" rör men jag vet inte hur man räknar om de till de:S

Sök