5338
Sök

Avstånd på strömkabel mellan kondning och steg?

1 634 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
Tja. Jag vill INTE få massa svar att jag inte behöver kondning, att jag skall skaffa fler batterier, eller större generator!

Jag har hittat lite plats i skuffen för 2st kondningar. Kabelns längd ifrån kondning 1 till bassteget (DLS A6) skulle hamna på ca 0,5m. Kabelns längd ifrån kondning 2 till midbassteget (DLS A3) skulle nog bli ca 1 meter. Är det då någon idé? Kommer stegen att få någon extra strömknuff? I övrigt sitter det 2st extra batterier i skuffen och 1 på orginalplats.

Är bara nyfiken på om det teoretiskt kommer att ge något. Jag kommer antagligen att koppla in det ändå och då bilda mig en egen uppfattning till om jag, eller en ljuddommare märker någon skillnad. Hur som helst blir det roligare för ögat med fler prylar i skuffen wink

klicka gärna på länken nedan för att se projekttråden.

Mvh Andreas

edit* Nu när jag tänker efter så är nuvarande kabellängden till bassteget bara ca 25cm, om jag ska dra det via en kondning kommer jag få ta en omväg med kabeln vilket betyder att den blir ca 50cm längre, kan det tom bli sämre?
Senast redigerat av andreas_gbg_ (12 augusti 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00

21 761 Inlägg
12 augusti 2009
Oavsett om det gäller extra batteri eller konding så fungerar de bättre ju närmare strömförbrukaren de sitter. smile

Det eventuella spänningsfall som uppstår i själva kabeln när den görs 50 cm längre är försumbart enligt mig, jag tror att övergångsresistanser i så fall kan spela in mera eftersom det blir flera kopplingspunkter (kabel-kabelsko, kabelsko-kopplingspunkt).

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 augusti 2009
Nu gör det inte lika mkt nytta för basen som för diskant och mellanregister Adreas wink

Men iom att det delvis skall byggas för att visas upp så släng in 4 kondensatorer från din sponsor...ett till varje steg smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

10 287 Inlägg
13 augusti 2009
Ja. Rent teoretiskt så ger det "något". Givetvis vet du att desto närmare stegen man sätter kondingarna - desto större effekt får man av dom. Och den minskar desto längre bort man sätter dom men blir inte noll.

Att räkna på det är nåt så in i h-vete komplicerat så att det kräver doktorshatt.

Montera och se glad ut.

/Göran

andreas_gbg_ skrev:
Är bara nyfiken på om det teoretiskt kommer att ge något.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 634 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Ja. Rent teoretiskt så ger det "något". Givetvis vet du att desto närmare stegen man sätter kondingarna - desto större effekt får man av dom. Och den minskar desto längre bort man sätter dom men blir inte noll.

Att räkna på det är nåt så in i h-vete komplicerat så att det kräver doktorshatt.

Montera och se glad ut.

/Göran

andreas_gbg_ skrev:
Är bara nyfiken på om det teoretiskt kommer att ge något.

hehe. Har inte du en sån?

Nä vi får se, gillar inte tanken på att göra så strömkabeln till bassteget blir längre. Men som Faxen skrev, kanske man ska koppla in de på diskant och mellanregister stegen istället? Jag visste faktiskt inte att det skulle göra nytta eftersom dom knappast får ta emot så mycket ström. Även om dom drivs av varsitt DLS A3 big_smile

Sedan har ju Drönirettab en poäng där att det blir mer kabelskor då det behövs vid kondningen.....
Senast redigerat av andreas_gbg_ (13 augusti 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök